Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot for høy musikk (var drita)

Paulex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Låner denne tråden litt jeg.

Leieboerne i nabohuset har fest, og det innebærer naturligvis høy musikk og mye skriking. Det er egentlig helt greit for meg, men når klokken nærmer seg to på natta, begynner jeg å bli en smule irritert. Mest av prinsipp. De sjeldne gangene jeg har fest, eller er på fest hos andre, viser vi da såpass respekt for naboene at vi iallfall demper oss rundt midnatt (eller drar på byen).

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Lenke til kommentar

Det skjønner jeg selvsagt utmerket godt. Ikke akkurat en drømmesituasjon å være i.

Men om jeg hadde holdt festen hadde jeg utvilsomt satt pris på om du sa i fra personlig, fremfor å feks ringe politiet. Om det ikke hjelper noe, er det bare en ting å gjøre.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg selvsagt utmerket godt. Ikke akkurat en drømmesituasjon å være i.

Men om jeg hadde holdt festen hadde jeg utvilsomt satt pris på om du sa i fra personlig, fremfor å feks ringe politiet. Om det ikke hjelper noe, er det bare en ting å gjøre.

de fleste folk i dag gir en lang faen om folk ringer på å informerer at dere/de bråker unødvendig mye.

folk gidder ikke bli kjent med naboene, og da gidder dem heller ikke bry seg om dem.

Lenke til kommentar

Poff, der forsvant en håndfull innlegg. Jeg tipper dere skjønner hvorfor: Å foreslå ulovlige handlinger er ikke tillatt. Det er også greit å vise litt respekt med tanke på de siste dagenes tragedie.

Dette innlegget skal ikke kommenteres. Har du reaksjoner på moderering tar du kontakt med meg via en privat melding.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Låner denne tråden litt jeg.

Leieboerne i nabohuset har fest, og det innebærer naturligvis høy musikk og mye skriking. Det er egentlig helt greit for meg, men når klokken nærmer seg to på natta, begynner jeg å bli en smule irritert. Mest av prinsipp. De sjeldne gangene jeg har fest, eller er på fest hos andre, viser vi da såpass respekt for naboene at vi iallfall demper oss rundt midnatt (eller drar på byen).

Hva ville dere gjort i denne situasjonen?

Ville gjort akkurat det som naboen til TS gjorde. Ringt til politiet. Det er deres jobb å sørge for ro og orden. Det er ikke tilfeldige naboer i hissig/irritert modus over å få søvnen avbrutt som skal irettesette fulle folk i like hissig/irritert modus over å få avbrutt sine (høylydte) festlikheter. I en slik tilstand er det lite som skal til for å skape konfrontasjoner som godt kan resultere i politiutrykkning. Å snakke med fulle folk er nærmest nyttesløst. Man vet heller ikke om det er andre rusmidler inneblandet, rusmidler som forandrer personlighet i adskillig mer utagerende grad enn alkohol som de fleste kjenner handlingsutviklingen til. Ring til politiet først som sist, de risikerer jo å bli inneblandet uansett, men heller før enn etter at eventuell krangel og/eller håndgripeligheter har startet.

Og for de som skulle poppe opp med om hvorvidt jeg ikke har vært ung selv, ei heller har hatt fest selv. Joda, men etter å ha levd en stund og opplevd adskillige slike ting har jeg erfart at å ringe til politiet når handlingen faktisk skjer (hvis jeg i det hele tatt velger å reagere) er den minst konfliktskapende handlingen. Etterpå, når det gryr av en ny dag og festdeltagerne har sovet ut rusen er tiden inne for å snakke om fremtidige fetligheter og hvordan de bør avvikles for alles beste.

Stort sett pleier politiet, for å være snille, å gi en advarsel først. Men de har full anledning til å gi bot først som sist. Det er uansett de som skal vurdere alvorligheten av lovbruddet og ikke søvnige naboer eller drita fulle (iflg. TS) festdeltagere.

G :) :) :)

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er nok derfor folk ringer politiet.

Skulle akkurat til å poste den samme saken. Synes det er naivt av enkelte her å forvente at naboen bare bør si i fra på en pen måte når man bråker langt utpå natta istedet for å ringe politiet. Alle skjønner at man plager naboene når man har full fest på tidspunkter da man normalt sover - det skal faktisk ikke være nødvendig å si ifra engang.

Har vært på nok fester til å vite at enkelte personer blir ekstremt aggressive når de får sånne henvendelser. Jeg ville aldri klagd på noe sånt personlig hvis jeg ikke kjente den aktuelle naboen veldig godt fra før, og selv da er jo faren tilstede for at en eller annen gjest som har drukket seg helt ned til neandertalnivå gyver løs på deg i fylla.

Endret av satchman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes jo et annet alternativ.

I stedet for å ringe politiet, som egentlig sitter laaangt inne hos de fleste, så bare la festen holde på, jo lenger jo bedre. Utpå morgenkvisten slokner de fleste likevel og da, i 8-tiden er det man skrur på opera, med høytalerne tett inntil veggen til nabofesten. På full guffe i repeterende modus. Så drar man på jobb.

Finnes ikke verre middel mot fyllenerver enn Vivaldi enn tidlig morgenstund. Når man så kommer hjem er tiden inne til å ta en prat med naboen sin om musikk og fest og fyll og formodentlig grensene for et godt naboskap i fremtiden.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Hadde en tirsdags morgen ett nach hjemme hos meg sent på kvelden. Nærmere sagt klokken 04.45, som det så fint står i den boten jeg fikk i postkassen idag.

Jeg hadde hatt besøk av politiet en gang, hvor de kom inn og ba meg dempe musikken min, og spurte om navn etc. Jeg oppgav det og de så at jeg var for full så de sa ordrett "Du er for full til å skjønne noe akkuratt nå, og til at vi kan prate med deg".

Så gikk dem.

Hadde ikke fått noe advarsel eller noe i forkant og våkner idag opp til en bot på 5000!!!!! kroner? Haha, det er jo helt sinnsykt. Samtlige av naboer har nummeret mitt på mobilen og kan lett be meg dempe musikken om det var nødvendig.

Jeg var såpass full at jeg ikke husker en dritt av hva som har skjedd eller blitt gjort, er det da rimlig å kunne få en bot på 5000 kroner i posten uten advarsel etc. i forkant?

Skal uansett ned å klage på beløpet imorgen, for det er helt uhørt at jeg skal betale 5000 for å spille en sang litt høyt når jeg er dritings, ALDRI hatt problemet før og det kan jo skje den beste! Mister ALL respekt til politiet når de faktisk gjør så mye ut av denne engangs foretredelsen.

Haha, jeg bor i en blokk selv og hater når det er folk som har høyt på musikken, men en bot er en bot. :tease:

Lenke til kommentar

Vel fortjent til OP.

Hører forøvrig i skrivende stund full fest i et av nabohusene. Full bass og ståhei. Police next der i gårn ja.

hva gjorde du når du var ung?

Jeg _ER_ ung (21). Er glad i festing, men det betyr ikke at jeg driter i å ta hensyn til naboer når jeg har/er på fest. (dører åpne, hyling på veranda, og full konsert på max volum midt på natta) Jeg har naboer med unger osv, så når klokken er ved midnatt drar vi ut. Men kan skjønne at det er mange som ikke ser at det der er en kombinasjon som faktisk går ann.. :roll:

Endret av Frode99
Lenke til kommentar

Var det noen som sa det IKKE er risiko å si fra til naboene om festbråk?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article4193614.ece

"Mannen ble fløyet til Ullevål sykehus i Oslo, der han søndag ettermiddag fortsatt lå til intensivbehandling. 32-åringen ble slått ned i Apalveien i Askim da han gikk bort til et nabohus og klaget over bråk fra en ungdomsfest som fant sted der."

Derfor ringer man heller politiet enn å banke på.

• Liker 2
Lenke til kommentar

Vel fortjent til OP.

Hører forøvrig i skrivende stund full fest i et av nabohusene. Full bass og ståhei. Police next der i gårn ja.

hva gjorde du når du var ung?

Jeg _ER_ ung (21). Er glad i festing, men det betyr ikke at jeg driter i å ta hensyn til naboer når jeg har/er på fest. (dører åpne, hyling på veranda, og full konsert på max volum midt på natta) Jeg har naboer med unger osv, så når klokken er ved midnatt drar vi ut. Men kan skjønne at det er mange som ikke ser at det der er en kombinasjon som faktisk går ann.. :roll:

Dette er den normale måten å forholde seg til sine naboer. Være observant og varsom samtidig som man er forståelsesfull (begge veier) for hverandres behov.

I dette tilfellet kom Paulex (TS) hjem kl. 4.45, en tirsdags morgen og skulle avholde et nachtspiel (altså fortsette festen)og blir storlig forbauset over at han får bot. Han var jo neppe alene. og ifølge eget utsagn var han drita og husker minimalt, om enn noe (hvor fulle var de andre festdeltagerne da...?).

Jfr:

Hadde en tirsdags morgen ett nach hjemme hos meg sent på kvelden. Nærmere sagt klokken 04.45,

Ikke rart at naboene reagerer umiddelbart. Det eneste bra var at politiet reagerte såpass raskt at de fikk stengt festen så kvikt.

• Liker 4
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Mann (32) slått ned etter naboklage - døde i natt

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10097370

Nå kommer det sikkert noen og legger all skylden på det drepte voldsofferet.

Tragisk at enkelte ikke evner å oppføre seg. Det er slike som burde blitt injisert med et "sovende" giftstoff som kun blir aktivt ved inntak av alkohol.

Den logiske moralen i det hele blir da;

IKKE GÅ BORT OG KLAG PÅ MUSIKKEN; DET ER IKKE VERDT DET (du kan faktisk bli drept). RING POLITIET SÅ FORT SOM FAEN FØR DE DREPER DEN ANDRE NABOEN DIN SOM GÅR BORT FOR Å KLAGE, DET KAN FAKTISK STÅ OM LIV.

Endret av Gaidaros
  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...