Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Fikk bot for høy musikk (var drita)

Paulex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer sikkert på hva som skjedde?

Gikk ned til politiet og hadde en muntlig dialog med samtlige betjenter som var involvert i saken, og la meg selvfølgelig langflat for at det var en idiotisk ting å gjøre. Jeg sa at jeg kom til å enten sende en muntlig/skriftlig unnskyldning til naboen/naboene (hvis det mot formodning skulle være flere som ble brydd), og ikke gjenta det som skjedde.

Jeg har også en skriftlig dialog på sms med den nærmeste naboen min (en jente på min alder) som jeg spør om jeg bråkte veldig mye (Ja, det gjorde jeg visst, men ikke så lenge at hun ble plaget, og hun skrev også at hun forsto at sånn kunne skje og at hun ville sagt ifra om det forble slik over en lengre periode (sagt ifra til meg, ikke politiet), og hvor hun også skriver regelrett at det var en alt for høy pris å betale i hennes øyne. Og hun bor vegg i vegg. Hun sa jeg kunne fått en advarsel, og at hun allerede hadde fått 2 advarsler for støy iår hun også pga (samme naboen) som hadde ringt politiet. Aldri forelegg.

Tror du dem rikket seg av flekken? Nei. SÅ nå har jeg fått nedbetalingsplan på 5000 kroner, så håper jeg dere som følte den var fortjent er fornøyd med det :)

Takker for alle de som holdt seg saklige i denne diskusjonen! :)

Med det inntrykket av tonen din i denne tråden, vil jeg ikke si du var helt påjorda og da fremstår du som usaklig. Just sayin'

Lenke til kommentar

@sovehest: Snakk om å bruke skattepengene våre på tull og tøys. Det der var et elendig råd.

Når Politiet bruker sine ressurser på vås, så må man dessverre jobbe mot systemet for å få "rettferdighet".

Slike saker blir stort sett henlagt lenge før man må møte i retten.

Lenke til kommentar

Jeg er barnslig. Haha, OKEI. Og du er Dr. Phil?

Hadde ikke du blitt forbanna om du visste om 100 lignende tilfeller og når det først er din tur får du ingen advarsel, men kun en bot?

Hadde ikke du følt deg urettferdig behandlet?

Selvfølgelig har jeg LÆRT av å måtte betale 5000, poenget er at jeg lærer like mye av en advarsel. Og de 5000 går jo neppe rett i naboens lomme? Så hvilken glede skal de få av dem?

Tror du virkelig at naboen vil ha glede av å gi deg en bot? Du har nok missforstått hele greia her. Du plager naboene, naboene tørr ikke konfrontere fulle ungdom, naboene ringer politiet, politiet tar hånd av saken. Naboene hadde ingen anelse om du fikk bot eller ei.

Uansett - gå til politiet og forklar din situasjon og din side av saken. Kanskje de hører på deg :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hva er det som får deg til å tro at det er greit å spille musikk kl 04.45?

Hva er det som får deg til å tro at folk har lyst til å gå bort til den personen som spiller musikk kl 04.45 og kosesnakke for å få musikken avslått?

Hva er det som får deg til å tro at du ikke fortjener 5000 i bot for a) forstyrret nabolaget ditt med uvettig bråk og b) tvunget politiet til å oppsøke deg fordi du dessverre ikke har sunn fornuft?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Greit nok at det var en idiotisk ting å spille høy musikk midt på natta, poenget er vel at boten er alt for høy.

En kompis av meg banka en fyr så han måtte sy i ansiktet, og fikk bare 1000 kroner i bot.

Det er seriøst helt hjernedødt å si at 5000 kroner er på sin plass.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har det kommet fram at TS er student? Jeg har aldri hatt så bra råd som da jeg var student. Kutt ut fest 2-3 helger i måneden så er de 5 tusen spart i løpet av 1-2 måneder.

det er ikke alle som får penger fra mamma og pappa vet du :tease:

0 penger derifra skal jeg love deg. Jeg jobbet annenhver helg. Fikk stipend og lån. Hadde ca 5-6 tusen å bruke hver måned på fyll og mat etter at alle faste utgifter var betalt (dette var i 1994-1995). Ikke noe jeg kan skryte på meg å ha råd til i dag.

Lenke til kommentar

Har det kommet fram at TS er student? Jeg har aldri hatt så bra råd som da jeg var student. Kutt ut fest 2-3 helger i måneden så er de 5 tusen spart i løpet av 1-2 måneder.

det er ikke alle som får penger fra mamma og pappa vet du :tease:

0 penger derifra skal jeg love deg. Jeg jobbet annenhver helg. Fikk stipend og lån. Hadde ca 5-6 tusen å bruke hver måned på fyll og mat etter at alle faste utgifter var betalt (dette var i 1994-1995). Ikke noe jeg kan skryte på meg å ha råd til i dag.

Kan bare tale for meg selv. Men jeg akter ikke å slutte å kutte ned 2-3 fester engang. Det er jo det som er studentlivet. Merk at min definisjon på studentlivet er ikke det samme som 'livet som student'

Lenke til kommentar

Har lest gjennom alle innlegga mer eller mindre og synes TS sin bot på 5000.- er helt hinsides tåpelig.

Har selv opplevd å bli vekket av naboens fest midt på natta natt til en mandag og skulle på jobb 7. Hva jeg gjorde? Ingenting, naboen pleier å ha så mye fest at jeg ikke gidder bry meg. Hadde vi ringt politiet hver gang naboen spilte høy musikk etter klokka 23, ville politiet vært i gata opptil flere ganger i uka.

At TS fikk bot høres litt merkelig ut. Hva stod på forelegget du fikk? Hva var grunnen til boten?

Hadde TS hatt meg som nabo, hadde jeg ikke brydd meg om vedkommende spilte en sang eller to høyt midt på natta, og iallefall ikke ringt politiet. Hadde alle ringt politiet hver gang det ble spilt høy musikk, ville ikke politiet hadde noe annet å gjøre enn å stoppe høy musikk på natta.

Lenke til kommentar

§ 181. Ordensforstyrrelse

Med bot eller fengsel inntil 6 måneder straffes den som ved slagsmål, støy eller annen utilbørlig atferd forstyrrer

a) den alminnelige fred og orden,

b) lovlig ferdsel,

c) omgivelsenes nattero, eller

d) omgivelsene på et sted hvor han uberettiget forblir tross pålegg om å fjerne seg.

På samme måte straffes den som i selvforskyldt rus forulemper eller volder fare for andre.

Vern av den offentlige ro, orden og sikkerhet

Er vel strengt tatt straffelovens § 350 a du mener her og ikke 181?

Lenke til kommentar

De fleste som slenger drit her har enten ikke blitt tatt, eller aldri levd livet.

De fleste som har levd livet en stund vet inderlig vel at folk som TS ikke gir seg før de får en klekkelig oppvekker i form av bot. Advarsel fra purken, big deal. Virker kun i øyeblikket. Neste gang man har fest fyrer man på helt til neste advarsel kommer, i full tiltro om at man jo får en advarsel først, før det kommer en bot. Ergo står man på til advarselen kommer, og naboen er like illsint hver jævla gang. Men hvem bryr seg om naboen, det er jo purken som har det siste ordet likevel. Ok, eneste mulighet er å la purken avgjøre dette, først som sist, slik de gjorde her. Å sammenlikne straff i forhold til andre nivåer er et velkjent triks, kalles krisemaksimering, for å få bort fokus fra egen idioti.

Send en skriftlig klage til å begynne med. Deretter går du inn på stasjonen og får en muntlig dialog.

Ha,ha,ha... Gå i dialog med politiet, he,he... De driter tynt i TS`s sine problemer og argumenter. Skal de plutselig skape en masse ekstrabry for seg selv for å forhindre boten hans, som de selv har anbefalt? Og hvorfor det , da? Fordi han er en knakandes kjekk gutt på bunnen, som han selv sier? For dem er han kun en matbillet. TS er jobben deres, og kun et mellombrekk i konversasjonen om fotballresultatene og siste grillfest. I beste fall kan han havne i kategorien om de morsomme, interne arbeidshistoriene alla "vanskelige kunder på jobben din".

G :)

• Liker 5
Lenke til kommentar

De fleste som har levd livet en stund vet inderlig vel at folk som TS ikke gir seg før de får en klekkelig oppvekker i form av bot. Advarsel fra purken, big deal. Virker kun i øyeblikket. Neste gang man har fest fyrer man på helt til neste advarsel kommer, i full tiltro om at man jo får en advarsel først, før det kommer en bot. Ergo står man på til advarselen kommer, og naboen er like illsint hver jævla gang.

Hvorfor legger du frem dette som om det er universelle fakta?

Jeg er glad jeg ikke har like liten tiltro til menneskeheten som deg. Høres trist ut.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...