Bjonski Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Jeg er |---| så nær å bestille Nikon D90, men har et spørsmål som irriterer meg og gjør meg veldig usikker.. Hovedgrunnen til at jeg oppgraderer fra Nikon D40 er at søkeren er liten og vanskelig å bedømme fokus gjennom. Min far har et gammelt Chinon CP-7m som desverre ikke funker lengre, men søkeren er utrolig "deilig" i forhold. Manualen til Chinon(fra nett) sier dette om søkeren: Vis skjult innhold Viewfinder: Fixed eye level pentaprism, central split image with micro prism collar, 18 digital LEDs in three different colors indicate 1/2000~1/60 sec. (green), 1/30~1 sec. (orange, slow shutter speed warning), 2~8 sec. (under LED will light up), UNDER/OVER warning (red) three stage program AE (green), and flash ready signal (red). Viewfinder Magnification: 0.87x at infinity with standard 50 mm lens. Dioptric Factor: 1.0 diopter. Viewfinder Visibility: 92% vertical and horizontal. Det jeg liker med denne søkeren er at den har en slags splittet fokusplan i midten som vil splitte bildet dersom det er ute av fokus og omvendt dersom det er i fokus. Søkeren er også MYE større og lysere enn den i D40. Hvordan er Nikon D90 i forhold til D40 og Chinon CP-7m? Vil jeg bli skuffet? Jeg ønsker å bruke manuell fokus mye da jeg har planer om å drive med macro-fotografering. Endret 27. juni 2011 av Bjohansen Lenke til kommentar
ORLY? Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) D90 har i mine øyne er grei søker. Bedre enn D40. Ikke kjøp D90 ny, du får et pent brukt eksemplar til 3-4 lapper, og da sparer du noen lapper ift ny som da betyr mere optikk. EDIT: En god mattskive er også å foretrekke ved manuell fokus, har jeg hørt. Jeg bruker hovedsakelig AF; derfor har jeg ikke så god peiling på mattskiver. Endret 27. juni 2011 av GENTorly Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 D90 har større søker som bruker prisme istedet for speil i søkeren. Så en god oppgradering. Men fremdeles ikke på høyde med de gode gamle fullformatsøkerne. Siden man har fokusindikator i søkeren så er det ikke så vanskelig å fokusere nøyaktig ved manuell fokusering på D40 og D90. Jeg har i allefall aldri endt opp med makrobilder som er ute av fokus. Hvis du skal drive mye med manuell fokus så kan det lønne seg å bytte mattskive til den gode gamle typen du snakker om. Den typen som sitter i kameraet fra fabrikken er optimalisert for å gi maksimal lysstyrke ved bruk av lyssvake objektiver. Så hvis man bytter mattskiven så kan man få mørkere søkerbilde og muligens litt variasjon i eksponering osv alt etter type. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Var innom Elkjøp i dag og testet søkeren på Canon 60D, de har ikke "bedre" enn Nikon 3100 fra Nikon. Søkeren var akkurat like dårlig til manuell fokusering som min D40, men den var større. Kom i kontakt med en fotograf som kunne fortelle meg litt om søkere osv. og ble overbevist om at live view er mitt i blinken for meg. Live view funker veldig bra til manuell fokus synes jeg. Har lånt meg et Nikon D70 som jeg har påmontert min Nikkor 50mm F1.8.. Elsker det! Jeg er overbevist, Nikon D90 er bestilt! Endret 27. juni 2011 av Bjohansen Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Har fokusert manuelt med D5100 og Tamron 28-75mm i drøyt halvannen måned nå. Funket helt greit det, og den søkeren er ikke stort større enn på D40. LW er så som så med, går alt for tregt å bruke i farta. Lenke til kommentar
olegunnaro Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Eneste DSLR-søkerene jeg har vært fortrolig med til manuel fokus har vært 1D/5D-søkerene med ekstra matt mattskive. Ser for meg at D3-serien til Nikon kan utrustes med noe lignende... Lenke til kommentar
Larsenio Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Gratulerer med nykjøp da:) Håper du blir fornøyd! Om du syns søkeren blir for mørk/unøyaktig ennå, selv med Pentaprisme er http://www.katzeyeoptics.com/item--Nikon-D80-D90-Focusing-Screen--prod_D80.html visstnok tingen. Har sett mange eksempler på enorm forbedring i fokustreff med denne imontert. Huker man av for "Opti brite enhancement" blir det et lysere utgangspunkt enn de fleste halvformatkameraer. Skal selv kjøpe til mitt kamera ved første økonomisk mulige anledning. Det ødelegger visstnok ikke muligheten for AF men man anbefales å ikke bruke spotmåling av lyset med denne installert. Kan bli noe unøyaktig lysmålinger da. Lenke til kommentar
Bjonski Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Vi får se hvordan kamera er i forhold til D40 før jeg investerer i noe slikt. Finnes det en forlenger av selve søkeren slik at man ikke skviser ansiktet opp mot skjerm og knapper? Lenke til kommentar
Bolson Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Bjohansen skrev (På 27.6.2011 den 19.27): Kom i kontakt med en fotograf som kunne fortelle meg litt om søkere osv. og ble overbevist om at live view er mitt i blinken for meg. Live view funker veldig bra til manuell fokus synes jeg. Liveview er konge til nøyaktig fokusering med lyssterk optikk (ikke minst på manuell optikk). De som sier noe annet har ikke lært å bruke det. Klart det fungerer dårlig til bevegelige motiver og rask fokusering, men da jobber man sjelden med så liten dybdeskarphet heller. Til makrofotografering og bilder av stillestående motiv er det overtruffent. Gratulere med kjøpet. D90 er et meget bra kamera for prisen, det har heller ikke en Canonist problemer med å innrømme. Bytte mattskive er heller ikke så dumt, selv om det er litt trikky. Særlig når alternativet er splittskive. Men i motsetning til f.eks mine gamle Mamyia og Olympus analoge kamera, hvor man kunne bytte mattskive svært enkelt, så må man i dag gjøre valg for egenskaper. Det fantes forlengere i gamle dager, de hadde også forstørrelse. Har ikke sett dette til nyere kamera. Men jeg har ikke sett behovet heller i nyere tid. Lenke til kommentar
Svein Wilhelm Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Søkeren til digitale speilrefleks er ikke i nærheten av de gamle film-speirefleks-kameraer. Chinon CP-7m har sansynligvis en søker som er betydelig større enn Sony A-900 som så vidt jeg vet har en av de største søkere på digitale speilreflekskamera. Jeg har en Olympus OM-1 fra syttitallet hvor søkeren framstår som et panorama i forhold til søkeren på min Pentax K-7 som har omtrent samme søkerstørrelse som Nikon D-90. Hvorfor er det sånn, vet jeg ikke, men jeg synes det er en gåte hvorfor digitale speirefleks kamera har så dårlig søkerverktøy, som gir seg mest uttrykk ved manuell fokusering. Sensorstørrelse har selvsagt en viss betydning, men det lar seg gjøre å lage en god søker selv med små sensorer. Olympus sine proffkamereraer med liten sensor viser dette. En øyemusling som forstørrer søkerflaten er en grei løsning,den finnes både i originalutgave og 3.partsløsninger på E-Bay. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå