Gå til innhold

Tips til ny bærbar med god skjerm (klar, høy oppløsning)

Anbefalte innlegg

Hei!

Skal kjøpe ny bærbar med følgende hovedkriterier:

- God skjerm med høy oppløsning (14 - 15.4")

- Min 4GB ram

- Min 500gb HDD

- Prosessor i medium skiktet eller høyere

- Trenger ikke nødvendigvis optisk enhet

- Stillegående

- Ca pris 4-6000

Skal i hovedsak brukes til enkle oppgaver, bruker også endel photoshop, men sjeldent krevende oppgaver som videoredigering etc.

Da jeg sliter med øynene, er skjerm en av de viktigste kriteriene for meg.

Ser Multicom har en variant som koster ca 7000 med nevnte spesifikasjoner, men er interessert i å se om det finnes 'out of the box' løsninger som gjør at jeg kommer litt billigere fra det :) - http://www.multicom.no/SystemConfigurator.aspx?q=st:10603199;c:100561;fl:0#2300-3804475-1;2304-10582288-1;2306-10500502-1;2323-10604052-1;2299-10603203-1;2301-10583002-1;2302-10553707-1

Veldig takknemlig for tips om konkrete modeller / evt. produsenter med gode skjermer med høy oppløsning!

Endret av marihun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Maskiner med god skjerm koster penger. Dell XPS 15 kan leveres med RGBLED skjerm som er markedets beste løsning hvis skjerm er viktig, prisen blir dog den samme som Xishan men da med i3-2310 cpu. Den kan leveres med større cpuer også, og med samme cpu som Xishan så kommer den på 8760kr.

Lenke til kommentar

Ok, takker for svar!

Mao må jeg ut med minst 7000 for brukbar skjerm?

Noen erfaringer med Multicom's HD Led skjerm vs Dell XPS sin? Mine tidligere erfaringer med Dell er at mange av deres skjermer er veldig høyglans og dermed mindre behagelig i belyste rom, mens Multicom lover 'matt' skjerm.

Lenke til kommentar

R-BG LED 1920x1080 skjermen til Dell er ansett for å være blandt de beste som finnes på bærbarmarkedet, Av den vanlige TN typen av paneler, vel å merke. Det finnes noen få med IPS-paneler som er bedre - men også mye dyrere. Og den matte 1920x1080 skjermen som leveres i noen av Multicom's maskiner, er ansett for å være på høyde med Dell sin igjen. Man kan med andre ord ikke trå mye feil med en av disse. Og så er det jo et stort pluss at man kan igjen få matt skjerm, etter noen år med stor dominans av speilblanke skjermer.

Hvordan 1600x900 skjermen i den Multicom'en du har lenket til er, er jeg ikke sikker på, da det først og fremst er 1920x1080 skjermene som har fått mye skryt.

Som vidarkri sier, så vil gode skjermer med høy oppløsning, bare finnes i laptoper som ikke ligger i den billige enden av skalaen.

Asus N53SV er en av de rimeligste jeg kan finne av 15-tommere. Dette er en veldig god allround-maskin, men skjermen er speilblank, dessverre.

Blandt 14-tommere, kan må få HP ProBook 6460b, 1600x900 oppløsning, som passer bedre til en 14-tommer.

Det sikreste valget for deg, ville vel vært å gå for en Dell XPS 15, med den dyreste skjermen, eller spandere på deg en Multicom Xishan W150. Da er du sikret et par av de beste skjermene som er å få. Sistnevnte gir svært høy ytelse for pengene, i tillegg, og vil nok føles som litt overkill ut i fra det du ønsker - men skjermen er altså knallgod til bærbar å være. Alternativet er en MacBook Pro, som også har gode skjermer, men prisen blir i så fall dobbelt så høy, for tilsvarende innmat.

Eller: Kjøp den Xishan'en du først tenkte på, prøv den ut, og dersom du ikke synes at den holder mål - send den tilbake. Du har angrerett ved nettkjøp ;).

MEN

Det er også en annen vei å gå, nemlig ved å skaffe seg en god ekstern skjerm, til bruk når man trenger det. Dette vil være en nær sagt hvilken som helst bærbarskjerm overlegent, og så slipper man å tenke så mye på kvaliteten på bærbarskjermen, og kan få en mye billigere laptop, med lavere oppløsning.

I så fall kan jeg på det varmeste anbefale den som jeg har, en Dell U2410. Den er så god på bildekvalitet at selv proffer kan bruke den. Kan fås helt ny til en pris ned mot 4000,- hos Dustin f.eks.

En sånn + en laptop til 4000,- og så har du mye bedre skjerm til photoshop-bruk enn noen bærbarskjerm kan gi deg.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Tusen takk for mange gode tanker, Thomit :)

Jeg bruker en ekstern skjerm til primær bruk, men reiser også endel og bruker den overalt, og vil da ikke at liten skjermoppløsning skal hindre meg i mine oppgaver som f.eks photoshop.

Spørsmålet blir da kanskje: kan man sufficiently bruke photoshop (og lignende programmer som med fordel bør brukes på større skjermoppløsning) i kortere perioder med en standard skjermoppløsning på 1366x768?

Lenke til kommentar

Det går helt fint å bruke 1366x768, til nød. Selve oppløsningen er ikke alfa og omega, det er vel mer den reduserte arbeidsflaten som kan by på irritasjon. Men poenget er at det er vanskelig å finne gode skjermer blandt de med så lav oppløsning. Da tenker jeg på farger, skyggedetaljer og sånt - man finner flere skjermer som faktisk kan sies å være gode, eller i hvert fall brukbare, blandt 1920x1080 skjermene, enn man finner blandt de med lavere oppløsning. Og her er det også lite sammenheng med pris.

Et eksempel er HP's EliteBook serie av bærbare. Dette er maskiner av høy kvalitet, og høy pris - men 1366x768 skjermene man kan velge som billigste opsjon hos dem, er rett og slett dårlige. Man får mye bedre kvalitet ved å velge en av de skjermene de tilbyr med høyere oppløsning.

Det samme gjelder skjermene til MacBook Pro. De med de høyeste oppløsningene er gode skjermer, 1200x800 og 1440x900 skjermen er mindre gode - ikke på grunn av oppløsningen i seg selv, men de er mindre nøyaktige på det med farger, skyggedetaljer osv, og man skal bevege hodet lite sideveis eller vertikalt før det blir en synlig degradering av bildekvaliteten.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Ok, tusen takk for flere gode innspill. You're a champ :)

Da blir vel neste steg å undersøke hvilke PC'er med lavere oppløsning som har god skjerm, og ta en vurdering på hvor stor prisforskjell det blir på de og et hakk opp til Multicom. Såvidt jeg kan se er det kun Multicom sine PC'er med høy oppløsning som er aktuelle, da jeg hater høyrefleks skjermer!

Hadde vært spennende å se hva folk mener om skjermen til Xishan W252 med 1600x900 oppløsning, får vel søke meg litt frem i forumet :)

Lenke til kommentar

Kanskje litt sent å mene noe her, men jeg kan si at thomit har rett når det gjelder skjermen til Dell. Har en Alienware med en, hva de kaller "Beyond Full HD" på 1920x1200, og det er den beste skjermen jeg noen gang har sett på en laptop. Eneste skår i gleden er at den er ikke matt, men er en helt super skjerm, ingen tvil om det.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har enda ikke bestemt meg :)

Står mellom en god nok rimelig med normal skjermoppløsning som jeg evt. bytter ut innen et år og to (regner med vi vil se flere bærbare med høy oppløsning snart), eller 'investere' i en med høyere oppløsning og specs som vil vare litt lenger..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...