Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Jording til varmepumpe

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hos installatøren jeg jobber for beregner vi vell en pris på ca. 5000kr med opplegg av kurs til varmepumpe, inkludert arbeid og materiel. (Sikring, kabel, stikkontakt evt. servicebryter osv.) Kommer litt an på hvor langt unna sikringsskapet og hvordan det er og komme til.

Lenke til kommentar

Den regelen kan vel omgåes ved å koble varmepumpa fast tilkoblet, dvs med koblingsboks i stedet for stikk, vil jeg tro.

For min del kan det sikkert vært koblingsboks. Ser ikke hvorfor jeg må ha stikk i alle fall. Det er lukket anlegg som sagt, sikringsskap i kjeller. Tipper 25m ledning kanskje. Det er open kjøkken\stue-løsning, der kjøkkenet er jordet, stua ikke. Sånn sett er det jo allerede blandet i samme rom.

Lenke til kommentar

Den regelen kan vel omgåes ved å koble varmepumpa fast tilkoblet, dvs med koblingsboks i stedet for stikk, vil jeg tro.

For min del kan det sikkert vært koblingsboks. Ser ikke hvorfor jeg må ha stikk i alle fall. Det er lukket anlegg som sagt, sikringsskap i kjeller. Tipper 25m ledning kanskje. Det er open kjøkken\stue-løsning, der kjøkkenet er jordet, stua ikke. Sånn sett er det jo allerede blandet i samme rom.

Nei. Kjøkkenet ditt er jordet, og stua er ikke. Det er to forskjellige rom selvom de fader inn i hverandre.

Stikk er meget kjekt ved service og torden.

Men når jeg tenker meg om er det lov å blande stikk til varmepumpe med andre. Så lenge det er egen kurs og den er tydelig merket med KUN for varmepumpe.

Endret av Henrikenn
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Enkelte VP er vissnok laget for strømforsyning til utedelen. Da jeg byttet fra Panasonic til Toshiba, ble det lagt opp en ny kurs til utedelen, med koblingsboks (og jord og jordfeilautomat).

Lenke til kommentar

Er ikke allverdens mye arbeid nei, hvis stue/kjøkken er på samme kurs som du vil ha varmepumpen på så skulle det gå fint å trekke med seg jord fra kjøkkenet. En varmepumpe trekker såpass lite strøm at det ikke er nødvendig med ny kurs med mindre kursen er overbelastet fra før...

Lenke til kommentar

Er ikke allverdens mye arbeid nei, hvis stue/kjøkken er på samme kurs som du vil ha varmepumpen på så skulle det gå fint å trekke med seg jord fra kjøkkenet. En varmepumpe trekker såpass lite strøm at det ikke er nødvendig med ny kurs med mindre kursen er overbelastet fra før...

Fort vekk 2KW på full effekt om vintern da. Kaffetrakter da så går sikringa :)

Lenke til kommentar

Er nå skjelden det er så kaldt at det er nødvendig her jeg bor, men kommer jo selvsagt an på hvor TS bor i landet. Men dette ser montøren når han kommer :-)

Bor der det de siste to vintrene har vært under -30C, så må nok hjelpe til med vedfyring uansett, men har fått noen gode innspill herifra og fra elektrikere. Kort sagt er det mulig, og lovlig, å trekke jord til den ene stikkontakten, dersom den er enkel. Dette selv om resten av rommet ikke er jordet. Dette kan a) være fort gjort og unna på en time, eller b) ta 4-5t dersom man treffer på div underveis så man i verste fall må trekke om ledningene helt fram til stikkontaken. (at det blir for trangt til å trekke én ledning innimellom de andre om jeg ikke misforstod)

Lenke til kommentar

Jepp det er riktig, kan enten være veldig kjapt gjort eller så går det timer med stress og kav for å få det til. Får håpe det går glatt :) For alt vi vet så kan det jo hende du har jord i takboksen, får håpe det :thumbup:

Nei, sjekket bak innsatsen og der var det nix oransje ledninger...so much for that!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

Nei, sjekket bak innsatsen og der var det nix oransje ledninger...

Orange? Jord er gul og grønn.

Støtter forøvrig egen, separat, 16A kurs for VP. De større modellene trekker fort ca 2 kW, og det kan også være at man vil bytte til en større modell om nonen år, uten å måtte legge opp nytt.

Endret av Slettet-fsaSP0zV
Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: Noen pumper tar strøm fra innedel, andre fra utedel, altså én stikkontakt. Er det noen faktorer som spiller inn i vesentlig positiv eller negativ grad når det gjelder valg av "inne" eller "ute" for strømtilkobling?

Lenke til kommentar

Et annet spørsmål: Noen pumper tar strøm fra innedel, andre fra utedel, altså én stikkontakt. Er det noen faktorer som spiller inn i vesentlig positiv eller negativ grad når det gjelder valg av "inne" eller "ute" for strømtilkobling?

I forhold til funksjon? Nei.

Det er kanskje litt meir praktisk om dei legg straum til utedelen i lag med røyrene, men ingen funksjonell forskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...