Gå til innhold

Emigrere fra Norge?

87 stemmer

1. 1. Har du ambisjoner om å emigrere fra Norge?

• Har emigrert
    • Har klare ambisjoner
    • Kunne tenkt meg å emigrere
    • Er ikke interesert i å emigrere
  2. 2. Hvorfor ville du i såfall emigrert?

• Bedre klima
    • Bedre jobbutsikter
    • For å slippe innvandringsproblemer
    • Fordi jeg ikke passer sammen med nordmenn
    • Fordi jeg ikke liker norsk politikk
    • Kriminalitet
    • Bedre skole for mine barn
    • Forfulgt/undertrykket av Norge
    • Andre
    • Jeg ønsker ikke å emigrere
  3. 3. Hvor ville du helst emigrert?

• USA
    • England
    • Australia/New Zealand
    • Singapore/Hong Kong
    • Canada
    • Vesteuropa u/england
    • Østeuropa/Nordasia
    • Østasia
      0
    • Sørasia
      0
    • Søramerika/latinamerika
      0
    • Midtøsten
    • Afrika
      0
    • Andre
    • Jeg ønsker ikke å emigrere
  4. 4. Hvor kunne du tenke deg å emigrere? (dere kan stemme på flere)

Anbefalte innlegg

Fin tråd TS :) Får bare håpe den ikke utarter seg til en debatt rundt norsk politikk...

Kunne godt tenke meg å høre mer om hva du sliker så godt med NZ? Det er et land man hører lite om i grunnen - "alle" reiser jo til Australia.

Personlig har jeg ikke noe ønske om å emmigrere. Jeg trives godt i Norge. Liker kulturen, elsker naturen, har en god jobb med gode karrieremuligheter, og har familie og venner her. Selvfølgelig er alt dog ikke rosenrødt, og hvor man bosetter seg blir jo alltid et kompromiss. Jeg kunne godt tenke meg litt varmere og lengre sommere, og litt lysere vintere (men snø må jeg ha!). Norge har heller ingen metropoler og er litt et "hull" sånn sett. Politisk her jeg heller ikke helt tilfreds siden jeg gjerne skulle sett at individet fikk litt større frihet og ansvar i sitt eget liv, men jeg lider ingen nød.

Skulle jeg dog emmigrert tenker jeg det ville blitt til Sentral-Europa pga. mulighetene det gir mtp. avstandene til middelhavslandene, alpene og de større byene. Men samtidig så er jo alt dette innen rekkevidde med billige flybilletter nå om dagen :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kunne ikke tenke meg å emigrerer, men jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i utlandet noen år. Jeg liker meg veldig godt i Norge, og selv om jeg er imot en del vesentlig i norsk politikk og samfunnsliv (janteloven), skal det ikke unneslås at Norge er et fantastisk land. Europas nest lengste levealder, laveste arbeidsledighet, generell rikdom, trygge arbeidssituasjoner etc.

Men jeg kunne tenke meg å bo noen år i Asia. Helst Japan, menSør-Korea ville også vært interessant. Her er levestandarden nesten like høy som i Norge, og landene er veldig vestlige, samtidig som de har bevart sin egen kultur. En ting er helt klart, jeg skal til JPN.

Men jeg vil tilbake til Norge.

Det jeg ikke forstår er de som vil til Oseania for å leve resten av livet der. Jeg kan ikke se for meg noe kjedeligere enn å bo i New Zealand hele livet. Greit nok, du flytter og har det helt fint. Men du bor veldig isolert. Skal du reise noe sted, krever det nøysom planlegging. Her i Oslo kan jeg sette meg i bilen tidlig på morgenen, og være i Berlin sent på kvelden. Jeg kan også enkelt dra på en utenlandstur fra fredag til søndag. En slik frihetmer deilig å ha. Jeg må være erlig, å bo så isolert som jeg ville gjort i Australia og på New Zealand, ville for meg vært et mareritt. Jeg føler litt det samme om USA.

Lenke til kommentar

Jeg kunne ikke tenke meg å emigrerer, men jeg hadde ikke hatt noe imot å bo i utlandet noen år. Jeg liker meg veldig godt i Norge, og selv om jeg er imot en del vesentlig i norsk politikk og samfunnsliv (janteloven), skal det ikke unneslås at Norge er et fantastisk land. Europas nest lengste levealder, laveste arbeidsledighet, generell rikdom, trygge arbeidssituasjoner etc.

Men jeg kunne tenke meg å bo noen år i Asia. Helst Japan, menSør-Korea ville også vært interessant. Her er levestandarden nesten like høy som i Norge, og landene er veldig vestlige, samtidig som de har bevart sin egen kultur. En ting er helt klart, jeg skal til JPN.

Men jeg vil tilbake til Norge.

Det jeg ikke forstår er de som vil til Oseania for å leve resten av livet der. Jeg kan ikke se for meg noe kjedeligere enn å bo i New Zealand hele livet. Greit nok, du flytter og har det helt fint. Men du bor veldig isolert. Skal du reise noe sted, krever det nøysom planlegging. Her i Oslo kan jeg sette meg i bilen tidlig på morgenen, og være i Berlin sent på kvelden. Jeg kan også enkelt dra på en utenlandstur fra fredag til søndag. En slik frihetmer deilig å ha. Jeg må være erlig, å bo så isolert som jeg ville gjort i Australia og på New Zealand, ville for meg vært et mareritt. Jeg føler litt det samme om USA.

Det som er fint med NZ er faktum at du kan sette deg i bilen tidlig på morgenen og være på isbreen eller soakin up rays på stranda istedenfor å fryse hele tiden. Det samme gjelder California, du har valg mellom fjell og stranden og trenger ikke å lide hele vinteren. Du har også litt av hvert, du finner folk fra verden rundt og har anledning å bli kjent med deres kultur uten en lang reise. USA spilte en fotball kamp mot Mexico. Det ble 90 000 tilskuere på stedet, 70 000 snakket spansk.

Lenke til kommentar

Europas nest lengste levealder,

Det var en rimelig kraftig overdrivelse. Disse europeriske landene har høyere levealder enn Norge;

Andorra, San Marino, Sverige, Sveits, Frankrike, Island, Italia, Monaco, Liechtenstein og Spania.

Er det så viktig med høy levealder uansett? Du lever ikke lengre fordi de rundt deg lever lengre.

Ikke vær så sikker på at Norge har lav arbeidsledighet i all fremtid. Sverige hadde lavest arbeidsledighet til krisen i 1990, det har de ikke lenger. Ungdomsarbeidsledigheten i Sverige er helt forferdelig. Den er på nesten 30%. Det er mange nordmenn som har falt ut av arbeidsmarkedet, hvis produktiviteten faller, eller vi blir tvunget til å kutte i trygdeordningene, så kan det bli langt vanskligere fordi tarifflønnen kommer ikke til å gå ned.

Det er nok ikke helt riktig. Ja, de er vestlige men levestandaren er ikke på norsk nivå. Spesielt i Sør-Korea hvor man må jobbe lange dager og tjener forsatt godt under norsk lønn.

Det er ikke så ille, jeg kan stikke på stranden mens du koser deg i Berlin i 5 kuldegrader. Eller så kan jeg dra på en fjelltur. Jeg drar ikke på helgeturer nedover Europa og ikke er jeg spesielt interesert i å gjøre det heller. Når jeg drar avgårde, så drar jeg på ferie og da kan jeg godt dra litt lengre.

Kunne godt tenke meg å høre mer om hva du sliker så godt med NZ? Det er et land man hører lite om i grunnen - "alle" reiser jo til Australia.

Det er mange ting jeg liker med New Zealand. Jeg liker politikken i landet. Politikken i landet gir mening og folk er enige med meg. I tilegg slipper jeg håpløs politisk korrekthet og snilisme. Miljø er trolig den viktigste saken for mange kiwier, men de er forsatt ikke fanatikere. Været er langt bedre enn Norge og det er en ordentlig sommer. Jeg liker naturen, her knuser New Zealand Australia og det er mange friluftsaktiviteter. Jeg liker Auckland, som er en ordentlig storby med masse resturanter, fastfood, underholdningsaktiviter, parker, etc. De har heller ikke den tåpelige reglen om at man ikke kan bygge høyere enn 35 meter.

Men aller mest liker jeg menneskene rundt meg. Utrolig hyggelige mennesker som jeg passer sammen med. Det var grunnen til at jeg forlot Norge, fordi jeg var fullstendig lei av det sosiale miljøet i Trondheim og Oslo i mindre grad. En annen fordel er at jeg foretrekker "eksotiske" jenter, og er egentlig ikke interesert i hvite jenter. Det er en massiv fordell i en flerkulturell by som Auckland. I Oslo er det bare hvite og hijabdamer og utenfor Oslo er det blendahvitt.

Det er noen ting jeg ikke liker. Lønningene i landet er noe lavt, mens Australia har gode lønninger. Skal du bo et sted, er det ganske irriterende å vite at du lett kan få 30% høyere lønn. Jeg vil forsatt ha samme levestandar som i Norge i New Zealand, men det er fordi jeg er høyutdannet. Det er litt for kaldt, det er for langt unna Norge og resten av verden og folk bryr seg litt for lite om politikk. Det er kanskje greit, jeg kan ikke fordra folk som tror de kan masse, men egentlig kan de nesten ingenting og kommer med masse feil "fakta" som de har hørt et sted.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Det var en rimelig kraftig overdrivelse. Disse europeriske landene har høyere levealder enn Norge;

Andorra, San Marino, Sverige, Sveits, Frankrike, Island, Italia, Monaco, Liechtenstein og Spania.

Er det så viktig med høy levealder uansett? Du lever ikke lengre fordi de rundt deg lever lengre.

Her har du rett i st jeg bommet. Men alikevel er høy gjennomsnittlig levealder vilktig. Det er et tegn på velstand.

Enda en overdrivelse. Ja, de er vestlige men levestandaren er ikke på norsk nivå. Spesielt i Sør-Korea hvor man må jobbe lange dager og tjener forsatt godt under norsk lønn.

Lange dager kjennetegner mange land. Det er ikke sånn at du jobber lenge fordi dagene er lengre enn i Norge. Det er omvendt. Vi jobber lite i Norge. Men i begge landene er presset i arbeidsmarkedet stort. Jobb er huvedgrunnen for at folk begår selvmord, og selvmordsraten er veldig høy i disse to landene. Og man har generelt mindre boliger enn i vesten. Men lønningene går jeg ikke med på. Begge landene har stor industri, og på mange felt er de ikke avhengig av import i det hele tatt. Dette gjør at det er billigere å bo i disse landene, selv om prisene stadig øker. Japan er ikke veldig langt unna norsk prisnivå. Folk ville også hatt det lettere hvis flere kvinner var i arbeid, men særlig i Sør-Korea er dette uvanlig, sett med våre vestlige øyne.

Det er ikke så ille, jeg kan stikke på stranden mens du koser deg i Berlin i 5 kuldegrader. Eller så kan jeg dra på en fjelltur. Jeg drar ikke på helgeturer nedover Europa og ikke er jeg spesielt interesert i å gjøre det heller. Når jeg drar avgårde, så drar jeg på ferie og da kan jeg godt dra litt lengre.

Dette er helt opptil hver enkeltes interesser. Personlig hater jeg friluftsliv. Både fjellet og stranda er et mareritt. Da velger jeg heller byen. Her har jeg Oslo, og nedover i Europa har jeg flere andre jeg kan ta megmen tur til.

Lenke til kommentar

Lange dager kjennetegner mange land. Det er ikke sånn at du jobber lenge fordi dagene er lengre enn i Norge.

Når jeg sier det er lange dager, da er dagene lange. Gjennomsnittansatte i Korea jobber 47 timer i uken. I Norge er det 30 timer i uken. Gjennomsnittlønnen per time er 245 kroner i Norge og 86 kroner i Sør Korea og den er 135 kroner i Japan, selv om de har nesten norsk kostnadsnivå.

Her har du rett i st jeg bommet. Men alikevel er høy gjennomsnittlig levealder vilktig. Det er et tegn på velstand.

Nei, det er et tegn på sunn livstil. Costa Rica har høyere levealder enn Danmark. Costa Rica er jo et uland. Grønnland har samme levealder som Irak og India. Har det ingenting med livstil å gjøre?

I USA og Danmark er levealderen lav sammenlignet med andre vestlige land, men det betyr ikke at du ikke kan leve sunt. Det er vist at mormonene i USA lever lenge, fordi de lever sunt.

Lenke til kommentar

Når jeg sier det er lange dager, da er dagene lange. Gjennomsnittansatte i Korea jobber 47 timer i uken. I Norge er det 30 timer i uken. Gjennomsnittlønnen per time er 245 kroner i Norge og 86 kroner i Sør Korea og den er 135 kroner i Japan, selv om de har nesten norsk kostnadsnivå.

Joda, du har rett. Vi har det bra i Norge. Men det betyr ikke at de ikke har det bra i Sør-Korea og Japan. Sør-Korea har dog vært inne i en voldsom urbaniseringsperiode, og selv om både økonomien og HDI-en er høy, er det vel strengt talt et NIC-land.

Nei, det er et tegn på sunn livstil. Costa Rica har høyere levealder enn Danmark. Costa Rica er jo et uland. Grønnland har samme levealder som Irak og India. Har det ingenting med livstil å gjøre?

I USA og Danmark er levealderen lav sammenlignet med andre vestlige land, men det betyr ikke at du ikke kan leve sunt. Det er vist at mormonene i USA lever lenge, fordi de lever sunt.

Selvfølgelig har det noe med livsstil å gjøre, men du avfeier at det er et tegn på velstand. Se hvilke land som er på bunnen av lista. Fattige land. Folk har ikke råd til mat og helsetjenester. I velstående land har man dette. Hovedfaktoren er økonomi. Har du ikke penger, er du fucked. Så er det opptil deg hva du vil bruke dem på. McD eller grønnsaker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...