Gå til innhold

Emigrere fra Norge?


  

87 stemmer

  1. 1. Har du ambisjoner om å emigrere fra Norge?

    • Har emigrert
    • Har klare ambisjoner
    • Kunne tenkt meg å emigrere
    • Er ikke interesert i å emigrere
  2. 2. Hvorfor ville du i såfall emigrert?

    • Bedre klima
    • Bedre jobbutsikter
    • For å slippe innvandringsproblemer
    • Fordi jeg ikke passer sammen med nordmenn
    • Fordi jeg ikke liker norsk politikk
    • Kriminalitet
    • Bedre skole for mine barn
    • Forfulgt/undertrykket av Norge
    • Andre
    • Jeg ønsker ikke å emigrere
  3. 3. Hvor ville du helst emigrert?

    • USA
    • England
    • Australia/New Zealand
    • Singapore/Hong Kong
    • Canada
    • Vesteuropa u/england
    • Østeuropa/Nordasia
    • Østasia
      0
    • Sørasia
      0
    • Søramerika/latinamerika
      0
    • Midtøsten
    • Afrika
      0
    • Andre
    • Jeg ønsker ikke å emigrere
  4. 4. Hvor kunne du tenke deg å emigrere? (dere kan stemme på flere)



Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å emigrere, om ikke for alltid iallefall noen år. Det ville da isåfall vært til Australia eller kanskje New Zealand, da jeg har endel familie i Australia og generelt liker begge landene etter å ha vært der flere ganger.

Grunnene mine til å emigrere er vel omtrent akkurat de samme som Camlon sine grunner, bortsett fra at jeg ikke har så mye imot Norsk klima.

 

 

Interesant at du sier dette, da jeg sjekket deg ved pollen valgte du Australia, hvordan kan du som da valgte "liker ikke norsk politikk" samt at jeg har sett deg oppføre deg som en liberterianer; velge å reise til det sannsynligvis mest autoritære i-landet i verden?

 

Deres internett-sensur, og planlagte utvidelse av den, er skremmende.

 

Går da faen ann å flytte fra Norge og samtidig mislike politikken her til lands. Vi har et venstredreid poltisk samfunn få land i verden kan matche, nest høyest skatter (etter Sverige). Elendig innvandring og byråkrati politikk. For ikke å snakke om lokalpolitikken.

 

Helt enig med deg.

 

Velger du å si at du flyttet på grunn av politiske årsaker, migrerer du ikke til et land som er varmere, med samme politikk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Håper å få til å flytte til et varmere land. Liker ikke vinteren og våren i Norge. Synes faktisk at det er blitt mer utrivelig, og det sies jo at det skal bli enda mer vind og regn så det frister ikke.

 

Tror ikke helt jeg kommer til å få det til da, for det er så mange hindringer i veien. Bosette seg i et fremmed land der jeg ikke kan språket eller kjenner noen som helst. Få oppholdstillatelse ol. Så blir jeg jo innvandrer da:/ Det må i hvertfall være et sted hvor folk ikke er for negativt innstillt til innvandrere.

 

USA kunne jeg tenkt å flytte til da språket er greit, og kulturen ikke er alt for forskjellig fra Norge, men det måtte være de sørlige delene, og det er vel håpløst å få oppholdstillatelse:(

 

 

(Politikken i Norge synes jeg er helt grei, og mener at det er et foregangsland på mange områder innen politikk.)

Lenke til kommentar

Med inspirasjon fra denne tråden https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1354507&st= så tenkte jeg skulle lage en noe bedre tråd som inkluderer en mer inkluderende poll. Jeg synes det er et interessant tema, fordi jeg er sterkt interessert i å emigrere og jeg bor ikke i Norge lenger. Noen av årsakene er at jeg ikke passer inn blant nordmenn, jeg liker å ha større konsekvenser for valgene mine, jeg liker ikke norsk vær, jeg liker ikke norsk politikk og jeg er noe skeptisk til Europas og Norges fremtid. Spesielt på grunn av asylinnvandring.

 

Har noen av dere ambisjoner for å emigrere, i såfall hvor og hvorfor. Hva med dere som ikke er interessert, hvorfor velger dere Norge foran alle andre land?

 

Med emigrering mener du hva? Hvis det betyr å kutte alle bånd til hjemlandet og bytte statsborgerskap så står det respekt av valget. Hvis man derimot snakker om å emigrere fordi Norge er et så forferdelig land, men samtidig skal benytte seg av alle samfunnsgodene som helsetjenester, trygdestønader, rettshjelp osv. så har man ingenting man skulle sagt.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg kunne aldri tenkt meg å emigrere. Politikken er jeg ikke alltid fornøyd med, men jeg setter naturen høyest. Ellers er jeg svært fornøyd med livet mitt Norge.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Tull, selvfølgelig lønner det seg alltid å jobbe hardt. Når man har mer penger enn man noen gang kommer til å ha bruk for er det bare rett og rimelig at man kan skattelegges deretter.

 

Jeg er enig i at det er mye avgifter og tull i dette landet, men å innbille seg at det ikke lønner seg å jobbe hardt er bare tull.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Med emigrering mener du hva? Hvis det betyr å kutte alle bånd til hjemlandet og bytte statsborgerskap så står det respekt av valget. Hvis man derimot snakker om å emigrere fordi Norge er et så forferdelig land, men samtidig skal benytte seg av alle samfunnsgodene som helsetjenester, trygdestønader, rettshjelp osv. så har man ingenting man skulle sagt.

Å emigrere er å bytte statsborgerskap. Du trenger ikke å kutte alle bånd til hjemlandet. F.eks. jeg vil ikke kutte ut kontakten med bekjente i Norge og jeg besøker Norge hvert eneste år.

 

Hvis du bytter statsborgerskap så har du ikke krav på helsetjenester, trygdestønader fra Norge.

Lenke til kommentar

Tull, selvfølgelig lønner det seg alltid å jobbe hardt. Når man har mer penger enn man noen gang kommer til å ha bruk for er det bare rett og rimelig at man kan skattelegges deretter.

 

Jeg er enig i at det er mye avgifter og tull i dette landet, men å innbille seg at det ikke lønner seg å jobbe hardt er bare tull.

 

Poenget kan være at det er land hvor det lønner seg mer enn i Norge å jobbe hardt. Det kan også sies at alle i Norge har mer penger enn nødvendig å greieseg OG det finnes alltid måter å bruke penger uavhengig av beløpet. Det bør ikke være staten som bestemmer hvor mye penger er for mye. Er man flink, heldig og jobber hardt bør det være ingen grenser til hvor mye en tjener. Skatt alltid har en negativ virkning til innsats, mer for en enn andre men negativt likevel.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Er ikke veldig fan av naturen og klimaet i Norge akkurat, mange andre land jeg synes er mye flottere og har penere og trivligere byer, men å si opp statsborgerskapet mitt er ganske utenklig. Har et stort nettverk av venner og ikke minst familie jeg aldri vil reise fra, pluss at jeg er velstående økonomisk og har det altfor godt til å ville forlate landet. Selvom man aldri er enig i all politikk som føres føler jeg meg veldig heldig som er født i et så fritt og rikt land, med muligheter for alle.

 

Kanskje jeg tar noen år i utlandet etterhvert for å oppleve noe nytt, men ellers holder det nok med reising i feriene for min del happy.gif

 

Med inspirasjon fra denne tråden http://www.diskusjon...pic=1354507&st= så tenkte jeg skulle lage en noe bedre tråd som inkluderer en mer inkluderende poll. Jeg synes det er et interessant tema, fordi jeg er sterkt interessert i å emigrere og jeg bor ikke i Norge lenger. Noen av årsakene er at jeg ikke passer inn blant nordmenn, jeg liker å ha større konsekvenser for valgene mine, jeg liker ikke norsk vær, jeg liker ikke norsk politikk og jeg er noe skeptisk til Europas og Norges fremtid. Spesielt på grunn av asylinnvandring.

 

Har noen av dere ambisjoner for å emigrere, i såfall hvor og hvorfor. Hva med dere som ikke er interessert, hvorfor velger dere Norge foran alle andre land?

 

Har du allerede søkt/fått statsborgerskap på New Zealand, eller er du på utkikk etter et nytt land? Kjenner folk som har studert og levd helt fantastisk i Australia og på New Zealand, men er vel utfordrende å flytte dit permanent mtp. familie og venner i Norge? Avstandene er jo enorme.

 

Ser ikke helt problemet med Europa forresten. Kan ikke dra en så mangfoldig verdensdel under samme kam, burde finnes noe for en hver smak. Om man er lei av Norge og mener det er for venstrevridd har man land som Sveits, Louxenburg, Tyskland (kanskje ikke veldig annerledes mtp. innvandring, men et veldig annet utdannings og arbeidsliv, samt et hundre ganger mer urbant land) og en rekke gamle østblokk-stater som i dag er ganske moderne og også mye mer høyrevridde enn Norge, f.eks Polen. Til og med Danmark drar jo for tiden kraftig i den retningen.

 

Det som er så fint med Europa er at det har så mye å by på, samtidig som det er så nærme :)

 

Nei nettopp, vinmonopol gjør ikke det.

 

Joda, Norge, sverige, Danmark, Finland (muligens Island?), Canada (uten to territorium)

 

Vinmonpol i Danmark? Hehehe, skjer ikke! Brugsen og nærmest alle andre dagligvarebutikker har vin i bøtter og spann! Skal lete lenge etter noe monopol på skumpa der...

 

:)

Lenke til kommentar

Det er jeg fullt klar over, men den norske naturen er unik. Alternativer kunne vært Alaska og Canada, men det blir noe litt annet igjen.

Slik er det i alle land (unikhet). De fleste er som deg, de setter høyere pris på miljøet de er vant til enn det nye. Det er også slik at de fleste jeg kjenner flytter ikke pga familie og venner, ikke for andre grunner. Jeg ble tilbød en jobb i Boston og jeg elsker Boston men kona min har familie og jobb her i cincinnati, så flytter vi ikke.

 

En ting jeg liker her i USA er de mange forskjellige miljø å velge, enten det er klima, naturen, kultur eller arbeid. Det er grunnen til at jeg ville aldri bli norsk statsborger, selv om jeg ville jobbe der i mange år og har prøvd å gjør det flere ganger. Jeg elsker norsk naturen jeg også.

Lenke til kommentar

Har du allerede søkt/fått statsborgerskap på New Zealand, eller er du på utkikk etter et nytt land?

Jeg har verken søkt eller fått statsborgerskap ennå. Hvor jeg ender opp er jeg ikke sikker på, men jeg ville ikke hatt noe imot å bli på New Zealand. Det er lange avstander, men det er et fantastisk land.

 

Kan ikke dra en så mangfoldig verdensdel under samme kam, burde finnes noe for en hver smak. Om man er lei av Norge og mener det er for venstrevridd har man land som Sveits, Louxenburg, Tyskland (kanskje ikke veldig annerledes mtp. innvandring, men et veldig annet utdannings og arbeidsliv, samt et hundre ganger mer urbant land) og en rekke gamle østblokk-stater som i dag er ganske moderne og også mye mer høyrevridde enn Norge, f.eks Polen. Til og med Danmark drar jo for tiden kraftig i den retningen.

Hvis det var bare politikk jeg brydde meg om så ville jo Danmark og spesielt Sveits hadde vært et svært godt valg. Tyskland ville vært et elendig valg. Men det er noen problemer. I Danmark så oppfører folk seg likt som i Norge sosialt, kanskje verre fordi det er ikke like mye friluftsliv. Sveits er jeg usikker på sosialt og det er hva som gjør meg usikker. Vil jeg like meg i Sveits, eller vil jeg ikke gjøre det. Vanskelig å si. For det andre kan jeg ikke språket.

 

Å dra fra Norge til New Zealand føltes som å dra fra helvete til himmelen. (litt overdrevet) Jeg har ikke lyst til å dra igjen, fordi jeg er usikker på om jeg vil like meg bedre i et annet land.

Lenke til kommentar

 

Ser ikke helt problemet med Europa forresten. Kan ikke dra en så mangfoldig verdensdel under samme kam, burde finnes noe for en hver smak. Om man er lei av Norge og mener det er for venstrevridd har man land som Sveits, Louxenburg, Tyskland (kanskje ikke veldig annerledes mtp. innvandring, men et veldig annet utdannings og arbeidsliv, samt et hundre ganger mer urbant land) og en rekke gamle østblokk-stater som i dag er ganske moderne og også mye mer høyrevridde enn Norge, f.eks Polen. Til og med Danmark drar jo for tiden kraftig i den retningen.

 

Det som er så fint med Europa er at det har så mye å by på, samtidig som det er så nærme :)

 

 

Både Sveits, Luxembourg og Tyskland har omtrent like mange ikke-Europeiske innvandrere, av de gamle østblokk landene vil jeg si at Tsjekkia hadde vært mest fristende, de er godt utviklet og har begynt på en bølge av privatisering, hvis man vil flykte fra multikultur er det også ganske "bra", med under 1% ikke Europeere, hvis man synes det er for ille, ja da får man pakke kofferten sin og dra til Færøyene. :) Jeg hadde vurdert Tsjekkia selv hadde det ikke vært for språket.

Lenke til kommentar

Har du allerede søkt/fått statsborgerskap på New Zealand, eller er du på utkikk etter et nytt land?

Jeg har verken søkt eller fått statsborgerskap ennå. Hvor jeg ender opp er jeg ikke sikker på, men jeg ville ikke hatt noe imot å bli på New Zealand. Det er lange avstander, men det er et fantastisk land.

 

Kan ikke dra en så mangfoldig verdensdel under samme kam, burde finnes noe for en hver smak. Om man er lei av Norge og mener det er for venstrevridd har man land som Sveits, Louxenburg, Tyskland (kanskje ikke veldig annerledes mtp. innvandring, men et veldig annet utdannings og arbeidsliv, samt et hundre ganger mer urbant land) og en rekke gamle østblokk-stater som i dag er ganske moderne og også mye mer høyrevridde enn Norge, f.eks Polen. Til og med Danmark drar jo for tiden kraftig i den retningen.

Hvis det var bare politikk jeg brydde meg om så ville jo Danmark og spesielt Sveits hadde vært et svært godt valg. Tyskland ville vært et elendig valg. Men det er noen problemer. I Danmark så oppfører folk seg likt som i Norge sosialt, kanskje verre fordi det er ikke like mye friluftsliv. Sveits er jeg usikker på sosialt og det er hva som gjør meg usikker. Vil jeg like meg i Sveits, eller vil jeg ikke gjøre det. Vanskelig å si. For det andre kan jeg ikke språket.

 

Å dra fra Norge til New Zealand føltes som å dra fra helvete til himmelen. (litt overdrevet) Jeg har ikke lyst til å dra igjen, fordi jeg er usikker på om jeg vil like meg bedre i et annet land.

Er ikke de aller største kulturforskjellene innen Skandinavia nei, men som nordmann med danske røtter (farsiden er dansk) føler jeg det er noen forskjeller. Dansker er ofte enda mer utadvendte og sosiale enn nordmenn og mindre politisk korrekte. Ikke så veldig selvhøytidelige og ofte mye hyggeligere er min erfaring... Spørs hva du mener med friluftsliv, men det er f.eks perfekt å sykle, seile og surfe. Fint å gå turerer også, selvom landskapet er annerledes (og finere mener jeg) enn i Norge. Beste er egentlig de små avstandene mellom byene og naturen.

 

Minner meg på at jeg må bo noen år i København ^^

 

Tyskland er kanskje vestens mest urbane land og ikke noe friluftssted akkurat, men hva er galt med dem politisk i dag?

 

Sveitserne er nok ganske snobbete i de store byene, men veldig hjelpsomme og høfflige er min erfaring. Sikkert mer "jordnære" de litt mindre stedene, spørs hva slags folk man passer med. Naturen er jo helt fantastisk da, og man kan vel nesten velge om man vil lære tysk eller fransk. :)

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...