auraaalto Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg har en Husquarna Cardinal 531 oppvaskmaskin som gir feilmelding C3, og fortsetter å pumpe ut etter at maskina er slått av, slik at jeg må trekke ut kontakten for å få fred. Maskinen har virket fint, inntil vi kom hjem fra ferie. Jeg tror vi slo av maskinen før den egentlig var ferdig en gang, og har lest et sted at det da kan presse vann ned i bunnpanna når maskinen starter igjen, fordi luften varmes opp. Jeg har forsøkt å holde startknappen inne i 5 sek mens maskinen sto på. (tips fra en forumtråd) Det hjalp ikke. Jeg regner med at flomsikringen er aktivert, og vil prøve å resette alt for å se om den da virker. Har ringt diverse support, men de vil ha 1200 kroner for å sende en tekniker. Jeg vil først vite om det virkelig er noe feil, eller om det bare er maskinen som er forvirret. Kr 1200 for å trykke på en knapp syns jeg i tilfelle er i drøyeste laget!! Det er heller ikke mulig å betale for å få en fagmann til å hjelpe meg over telefonen... Er det noen her som ved om en reset-prosedyre, eller annet som kan hjelpe? Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Feilmeldingen C3 og pumpe som jobber konstant betyr at flomsikringen er aktivert. Det skal skje hvis det er en innvendig lekkasje i maskinen. Det skal være en form for luke helt nederst i sokkelfronten på maskinen hvor man kan sjekke om det er vann på bunnplaten. Er det vann der, er valget servicemann eller ny maskin. Hvis det er tørt der kan det være "falsk alarm". Vet ikke hvordan det er på denne maskinen, men på eldre Husqvarnamaskiner er sikringen en terningformet svamp som ligger i spenn mot en liten bryter slik at bryteren kobler inn hvis svampen blir våt/myk. Noen ganger blir disse svampene litt klemt uten at de har vært våte og løsningen kan være å ta den ut, væte den og la den tørke og få igjen fasongen før den monteres igjen. Lenke til kommentar
auraaalto Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Tusen takk for hjelpen! Vi fikk maskinen ut, skrudde av plater både foran og til slutt bak, der vi så at det var vann på bunnen. Brukte klut og tørket opp, måtte vri opp en kjøkken klut 6-7 ganger, så det var en del vann. Vi tenker at kanskje den har slitt med å få vann ut da vi hadde tett sluk en dag, da kan det vel ha ødelagt noe, slik at alternativet er ny maskin... Flomsikringen ser ut til å være en ca 7X7 cm isoporplate i bunnen som dytter opp en sikring. Når vi nå tørket opp, fikk vi satt i støpselet uten at den fortsatte å pumpe. Fikk også skrudd den på uten at den sier C3 og piper. Vi kommer til å kjøre en rens med sånn oppvaskmaskin-rensemiddel, for å se om det blir vått igjen. Hvis ikke, tror du den holder litt til? :-) Og hvis det blir vått, hvor dyrt kan det være å reparere, for en ny tilsvarende koster jo fort en del tusenlapper... Lenke til kommentar
Mr D Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Du kan jo prøve å bruke maskinen, men hvis det er en innvendig lekkasje så vil den varsle på samme måte igjen. Sjekka litt og fant ut at maskinen ikke hadde den gamle svamp-sikringen, men litt mer moderne flottørløsning som du jo fant. Dette burde være en god maskin (produsert av AEG i Tyskland), men begynner å bli litt gammel. Er produsert 1999 eller 2001, så det spørs hvor mye man skal koste på den hvis det blir mer feil. Tror ingen kan/vil svare på hvor dyrt en repararasjon blir. Det spørs hva lekksjen skyldes. Da må du ha besøk av fagmann for å feilsøke. Hvis han tar kr 1200 for oppmøte + sjekk og du er heldig så er det fort gjort til omtrent den prisen. Er du litt uheldig kanskje det blir mer arbeid + noen deler og kanskje kr 2000 (eller mer). Er du litt mer uheldig koster det kr 1200 med beskjed om at det ikke lønner seg å reparere... Vil vel anbefale å se etter ny maskin isteden for å fikse en ca 10 år gammel maskin. Lenke til kommentar
auraaalto Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Har hatt maskinen ute for å se om det blir mer vann. (Det er stadig en liten fuktrand akkurat innunder isoporfirkanten - burde ikke den tørke...) Kjørte en normal vask på 50 grader i dag, og det kom ikke noe mer vann. Så vi dyttet den inn under benken igjen, og kjører på til den evt sier fra igjen :-) Får være flinke med å skru av vannet mellom hver gang. (Og før vi drar på ferie skrur vi alltid av hovedkrana) Så blir det vel ny maskin etterhvert - iallfall når vi om en stund skal ha nytt kjøkken :-) Ja, den virker veldig god, var i huset da vi flyttet inn, huset ble bygd i 1995, så jeg var nysgjerrig på hvor gammel maskinen var, flott at du fant det ut! Tusen takk, det er fantastisk å få så god hjelp på et tilfeldig (for meg) forum! Det skal jeg anbefale til alle :-) Når ikke e-service eller Electrolux kan tilby support over telefon, så er dette gull verdt! Herlig å få kontakt med en som helt tydelig vet hva han snakker om. :-) Takk igjen! Lenke til kommentar
Veel Skrevet 3. desember 2015 Del Skrevet 3. desember 2015 Hei! Jeg har samme problemet med vann i bunn og C3 feilmelding. Vannet kommer fra en slange som ender nede i bunnen på maskinen. Når maskinen har fylt seg opp med vann og akkurat når den stenger vanntilførselen kommer det en liten slant ut av denne slangen. Nå har jeg lagt denne slangen ut i en skål ved siden av vaskemaskinen for å slippe å få vannet under. Har kjørt to vask med maskinen og det kommer altså litt i sluttfasen av hver fylling. Er det noen som vet hvorfor? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå