makkaa Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) God dag, jeg skal til Kypros om noen uker og lurer derfor på om det beste er å ta ut Euro på Kypros, eller om jeg bør bruke kredittkort, evt. om dere har noen andre råd. Poenget er selvfølgelig å spare mest mulig og unngå feks. avgifter som følger med bankkort-bruk. Endret 27. juni 2011 av makkaa Lenke til kommentar
H80 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Nå er ikke Kypros det mest krevende reisemålet, men det er likevel klokt å håndtere kort og kontanter med fornuft. For meg handler det om å redusere svindelfaren heller enn å spare en prosent eller to på kursen. Har opplevd forskjellige metoder for kortsvindel 4 ganger i løpet av de siste årene, alltid i forbindelse med reiser (Tyskland, Spania, Hellas og Kenya). Jeg har ikke tapt en krone på svindelen, alt har blitt dekket av kortutstederne, men særlig om man reiser alene kan det by på problemer å stå i et fremmed land uten penger og papirer. Her er noen generelle tips: Ta ut noen hundre euro/dollar i Norge, f.eks på Gardermoen, i tilfelle teknisk feil/bankstreik/strømbrudd på reisemålet Veksle til deg småpenger ved første anledning, helst på flyplassen i Norge - unngå problemer med taxisjåfører o.l. som "ikke har vekslepenger". Ta kopier av pass og reisedokumenter, plasser disse separat (gjemt i dagstursekk e.l) sammen med et par hundre euro/dollar og reservekredittkort slik at du ikke står på bar bakke etter et ran. Betal restauranter, småkjøp o.l med kontanter for å eliminere risiko for skimming/annen kortsvindel Ta ut penger i minibank 1-2 ganger i uken - unngå å ha mer kontanter enn nødvendig (ran/tyveri) Unngå så langt som mulig å vise fram/telle penger i andres påsyn Om minibanken "spiser opp" kortet ditt er du sannsynligvis offer for en libanesisk løkke. Har selv vært offer for en slik på Tenerife. Basert på situasjonen kan du enten forsøke å ta ut løkken med kortet, kontakte politiet og vente på stedet, eller forlate stedet og sperre kortet. Hvis du er ruspåvirket og står i en mørk bakgate med mistenkelige svartmuskede menn på lur i buskene, bør du nok forlate stedet og sperre kortet. Betal større beløp (hotellregning, leiebil osv) direkte med kredittkort (best kurs + slipper å bære mye kontanter) Bruk kredittkort og ikke debetkort, unngå å få kontoen tømt. Ha med et ekstra kredittkort som du kan bruke når du må sperre det første pga svindel. Lenke til kommentar
makkaa Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Takker for tips, vil nok følge mye av det du skrev her. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå