Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Solkrem - Forbrukerrådet vs Grønn hverdag

VD

Anbefalte innlegg

Hei

Blir dere kloke på testene og klarer dere å ta ett valg utifra de resultatene som disse testene viser?

Forbrukerportalen

Grønn Hverdag

Enten lyver kremen for mye på beskyttelsen eller så inneholder den altfor mye skadelige stoffer som kan fremkalle allergi ol.

Noen som har sett flere tester.. der de kansje har tatt høyde for allt?

For dere som tar dette veldig høytidelig..: Hvilket valg tar dere?

Drøft gjærne hvorfor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Utvalget fra forbrukerrådet tester langt mindre produkter enn det feks Grønn hverdag har gjort , jeg ble heller ikke spesielt klok på hvordan testene var utført på Grønn bortsett fra at det brukes et karaktersystem basert på innholdet i hver enkel solkrem :

Solkremene er rangert etter følgende system:

6 poeng: Inneholder ingen potensielt helse- eller miljøbelastende stoffer.

5 poeng: Inneholder hormonforstyrrende, miljøbelastende eller allergifremkallende stoffer.

4 poeng: Innenholder stoffer fra to av kategoriene nevnt over.

3 poeng: Inneholder stoffer fra tre av kategoriene nevnt over.

2 poeng: Inneholder spesielt problematiske stoffer: Cyclopentasiloxane/Cyclomethicone ellerHydroxyisohexyl 3-Cyclohexene Carboxaldehyde

1 poeng: Inneholder forbudte stoffer. Vi fant ingen forbudte stoffer i denne undersøkelsen.

Dvs, det sier oss faktisk ikke så veldig mye om hvor effektive de er og om de gjør jobben sin.

Lenke til kommentar

Nettopp. I bunn og grunn er jeg på jakt etter den perfekte solkrem som er lett å smøre på uten at det blir klissette med en ubehagelig lukt.

Finnes denne?

Både for voksne og barn?

Jeg er av den typen som ikke har som mål å komme ned i lavest mulig faktor men heller unngå å bli brent og slippe å smøre for ofte. Faktor 15+

Lenke til kommentar

Nettopp. I bunn og grunn er jeg på jakt etter den perfekte solkrem som er lett å smøre på uten at det blir klissette med en ubehagelig lukt.

Finnes denne?

Både for voksne og barn?

Jeg er av den typen som ikke har som mål å komme ned i lavest mulig faktor men heller unngå å bli brent og slippe å smøre for ofte. Faktor 15+

Har bodd på Gran Canaria i ca 13 år ( 11 til 23 ) og jeg brukte sjeldent solkrem sterkere enn faktor 10-12 selv om jeg ikke var spesielt brun.

Uavhengig av om man bruker solkrem eller ei så er eksponeringstiden det som forårsaker sykdommer for det meste og derfor bør man i alle fall sørge for at man ikke "griller seg".

Personlig så fungerte det å spise Karoten (gullrøtter feks) i periodene jeg ønsket å få mer beskyttelse samt en "grei eksponering" med en normal faktor Krem. Faktor 10-12 holder i massevis så lenge du ikke utsetter deg for den værste sola i 12-14 tida.

Lenke til kommentar

Grønn Hverdags test er jo ikke en kjøpe-test, men en test som forteller deg om hvor skadelig solkremen din kan være.

Jeg bytta til Änglamark deo i fjor høst og huden min har blitt uendelig mye bedre etter byttet. Vil derfor anbefale Änglamark-serien.

Endret av CAT0
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...