Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Få ny kopi av legeerklæring mulig?(syk på eksamen)

Anbefalte innlegg

Var syk på eksamen under en privatist eksamen, lå under med både lunge og bihulebetennelse, og fikk sendt in legeerklæring til eksamenskontoret. Nå må jeg sende en kopi av denne erklæringen ettersom jeg søker på grunnlag om dispensasjon. Jeg var ikke hoss fastlegen min og fikk sjekken ettersom jeg tok eksamen i et annet fylke grunnet folkehøyskole. Kan jeg gå til fastlegen min og få en kopi av denne eller må jeg gå tilbake til det senteret jeg var i og få en kopi der?

Kan jeg i det hele tatt få en ny erklæring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikkje få NY erklæring i ettertid, men kan godt få kopi av erklæringa du har fått. Det er lite truleg fastlækjaren din har fått henne, men det er då berre eit spørsmål. Lækjaren som skreiv henne kan ordna ein kopi om du møter opp og viser til dato/tid for forrige time. Det kostar eit gebyr (typisk 75-100 kr har eg forstått) + ein frankert og adressert svarkonvolutt til deg. Du får henne truleg ikkje over disk, men i løpet av nokre dagar og litt roting i arkivet kan og skal slikt ordnast.

Lenke til kommentar

Så jeg må møte opp på kontoret hvor jeg fikk den opprinnelige erklæringen? Hadde ikke vert mulig å få den sendt til meg siden det er 4 timer reise hver vei til det legekontoret jeg var når jeg fikk erklæringen.

Lenke til kommentar

Hadde ikke vert mulig å få den sendt til meg...

Det vert ei sak for lækjæren å avgjera. Han skal forvissa seg om at det er DU, og ingen andre, som får erklæringa, og difor kan han krevja personleg oppmøte. Om han kjenner seg "viss nok" ved ei anna løysing vert opptil han (og truleg visse retningsliner han må halda seg til, men kjenner ikkje detaljer) å avgjera. Dessutan har ein det praktiske ved at lækjaren kan krevja oppgjer for slikt før han/ho (eller sekretæren) tek "arkivdykk" for å finna papira.

Altså: Alle løysningar som lækjaren ikkje meiner er beinleides forbodne etter regelverket han/ho må halda seg til og som gjev han sjølv nok visse for at DU får papira og HAN/HO oppgjer for oppdraget er mogeleg. Kva lækjaren i praksis godtek er opptil han/henne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...