Gå til innhold

Verdt å oppgradere fra core 2 duo til i7?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å oppgradere prosessoren i pc'n min men er ikke helt sikker på om det er verdt det.

Jeg har veldig lite erfaring med dette og har ikke fulgt med i utviklingen.

Er det verdt å kjøpe nytt hovedkort og prosessor? Har en Core 2 Duo E8400 fra før, og har sett på core i7 2600.

Å vil det være nok med denne strømforsyningen (som jeg har nå) til den nye prosessoren og et GeForce GTX 580?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

PSUen din burde klare det :thumbup:

En i5-2500 er en par hundrelapper billigere og like bra som i7-2600 om du bare skal spille på maskina, i7 er primært for videoediting og sånnt :roll:

 

En prosessoroppdatering er nesten alltid verdt det!

/aragagg

Hva er det som gjør at den "bare" hjelper for video redigering (noe som kan være aktuelt). Å hvor mye hjelper den på det?

Lenke til kommentar

PSUen din burde klare det :thumbup:

En i5-2500 er en par hundrelapper billigere og like bra som i7-2600 om du bare skal spille på maskina, i7 er primært for videoediting og sånnt :roll:

 

En prosessoroppdatering er nesten alltid verdt det!

/aragagg

Hva er det som gjør at den "bare" hjelper for video redigering (noe som kan være aktuelt). Å hvor mye hjelper den på det?

 

Hvis du ikke driver med PROFFESSIONELL videoredigering har det ikke noe å si!

Lenke til kommentar

"K" versjonen er beregnet på overklokking med ulåst multipilker, mens "S" versjonen har lavere strømbruk og er fin til små stasjonære ITX maskiner.

 

Uansett hva du velger vil du få raskere ytelse en Core 2 Duo E8400 som er nå en gammel prosessor.

 

Husk på at Intel® Pentium® Processor G850

Socket-LGA1155, Dual Core, 2.9Ghz, 3MB, 65W, Boxed w/fan er litt bedre en core 2 duo E8600

 

Den koster ca 719 kr.

 

Så å selge delene du har er ikke lønnsomt, regn med å tape en del.

Ville heller brukt delene til en filserver hvis du trenger det.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

En ting til. Vil det bli problemer med Windows når jeg bytter ut hovedkort og prosessor (må jeg kanskje formatere og installere på nytt)? Eller har det ikke noe å si?

 

 

1.Ta full backup

2.Skift motherboard

3.Boot fra windows disk

4.Kjør "Repair Install"

(Såfremt du ikke bytter ril et annet chipset)

 

PSUen din burde klare det :thumbup:

En i5-2500 er en par hundrelapper billigere og like bra som i7-2600 om du bare skal spille på maskina, i7 er primært for videoediting og sånnt :roll:

 

En prosessoroppdatering er nesten alltid verdt det!

/aragagg

Hva er det som gjør at den "bare" hjelper for video redigering (noe som kan være aktuelt). Å hvor mye hjelper den på det?

 

Hvis du ikke driver med PROFFESSIONELL videoredigering har det ikke noe å si!

Det har noe å si utenom profesjonell redigering og!

Korter ned rendering times i både vegas og AfX!

De eneste programene der det ikke gjør noen forskjell er Win Movie-maker og lignende!

 

/aragagg

 

Edit: Ble litt mange utropstegn det der :whistle:

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

En ting til. Vil det bli problemer med Windows når jeg bytter ut hovedkort og prosessor (må jeg kanskje formatere og installere på nytt)? Eller har det ikke noe å si?

 

 

1.Ta full backup

2.Skift motherboard

3.Boot fra windows disk

4.Kjør "Repair Install"

(Såfremt du ikke bytter ril et annet chipset)

 

Jeg er ikke sikker på hva "chipset" er :/

 

Å kan du forklare hvordan jeg tar backup?

 

Vist jeg må formatere er det noen måte å kunne installere bare Windows, som ligger på en egen partisjon, på nytt uten å måtte installere alle spillene og programmene på nytt?

Lenke til kommentar

For å ta backup trenger du en ekstern harddisk

 

Et chipset er "typen" moderkort.

Vanskelig å forklare, men jeg kan gi noen eksempler:

 

ASUS P8P67 PRO B3.1 P67 S-1155 ATX <- Chipset P67

ASUS P8H67 B3 H67 S-1155 ATX <- Chipset H67

ASUS P8Z68-V PRO Z68 S-1155 ATX <- Chipset Z68

GIGABYTE GA-P67A-UD3-B3 P67 S-1155 ATX <- Chipset P67

 

Om du er usikker på hvilket chipset du har nå, søk opp hovedkortet ditt på en nettbutikk og finn "spesifikasjoner".

 

Evt. post det du har, og det du tenker og kjøpe så skal jeg finne ut hvilke chipset de er for deg :thumbup:

 

/aragagg

Endret av aragagg
Lenke til kommentar

Angånde spill, er steam, impulse, EA games klienter fine å ha.

Hvis du har kjøpt spillene derfra, og har disse på egne harddisker, trenger du bare å kjøre steam.exe også vil steam kjøres etter mindre oppdateringer.

 

Selv prøver jeg å bruke disse, så jeg slipper å reinstallere så mange spill på nytt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...