Gå til innhold

Mini-itx stue pc

Anbefalte innlegg

Leker litt med tanken på en mini-itx stue pc med blue-ray spiller.

Noen som kan komme med noen bra forslag for meg, ser på det selv, men har aldri bygget en så liten pc før :p

Skal bli brukt mest til å se på 1080p filmer og kanskje litt spilling.

Prøv å hold deg på rundt 5000,- men er åpen for forslag :)

Tastatur/mus, og alt sånn har jeg fra før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Windows/Linux?

For windows, syns jeg Asus E35M1-I DELUXE er grei mens andre vil nok si Asus AT5IONT-I er ok.

Kan du si hva du prioritere?

Når du spiller, tror jeg du heller bør satse på micro ATX og heller gå for seperat skjermkort og velge prosessor selv.

Så muligens noe på Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 passer deg?

Lenke til kommentar

Jeg har tenkt på denne som Stue PC: https://prisguiden.no/liste/120372

Kjører SSD for kjapp oppstart og bruk. Lydløs løsning, men selfølgelig ikke noe Gamer pc. Ville satt inn en større saktegående vifte.

Du finner test av HK her: http://www.hardware.no/artikler/zotac_fusion-itx_wifi_a-series/99025

Det svarer seg å legge penger i SSD, oppstart og bruke blir utrolig mye raskere. Som eksmpel oppgarderte jeg nettopp min Gamer PC med samme SSD som er i dette oppsett. Fra du ser Windows starter til PC var klar til bruk tok 15 sekunder. Før når jeg kjørte en 1GB 7200rpm HD tok det over minuttet. Det er faktisk den mest merkbare oppgarderingen jeg har gjort i løpet av mine 21 år som pc bygger.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Windows/Linux?

For windows, syns jeg Asus E35M1-I DELUXE er grei mens andre vil nok si Asus AT5IONT-I er ok.

Kan du si hva du prioritere?

Når du spiller, tror jeg du heller bør satse på micro ATX og heller gå for seperat skjermkort og velge prosessor selv.

Så muligens noe på Gigabyte GA-H67N-USB3-B3 passer deg?

Det skal være Windows 7 på den. Prioritet er som jeg har sagt over, stort sett filmer i 1080p kanskje litt spilling. Men bruker mest konsoll til det.

Jeg har tenkt på denne som Stue PC: https://prisguiden.no/liste/120372

Kjører SSD for kjapp oppstart og bruk. Lydløs løsning, men selfølgelig ikke noe Gamer pc. Ville satt inn en større saktegående vifte.

Du finner test av HK her: http://www.hardware.no/artikler/zotac_fusion-itx_wifi_a-series/99025

Det svarer seg å legge penger i SSD, oppstart og bruke blir utrolig mye raskere. Som eksmpel oppgarderte jeg nettopp min Gamer PC med samme SSD som er i dette oppsett. Fra du ser Windows starter til PC var klar til bruk tok 15 sekunder. Før når jeg kjørte en 1GB 7200rpm HD tok det over minuttet. Det er faktisk den mest merkbare oppgarderingen jeg har gjort i løpet av mine 21 år som pc bygger.

Lest litt om det Fusion kortene, men har egentlig bestemt meg for å gå for et h67 eller lignende kort. Så kan jeg velge og vrake litt i komponenter.

Falt veldig for SSD etter jeg kjøpte det til den dataen jeg bruker per i dag. OCZ Revo drive 120gb, fantastiske disker :)

Edit: Prøver å lage en liste på hw sin prisguide men den står bare og laster og ikke noe skjer, så legger heller ut lenker på det jeg har tenkt på.

Hovedkort

CPU

RAM

Litt usikker på kabinett, skal være stilrent og ikke bråke noe. Burde også har plass til 2-3 disker + 1 SSD system disk. Eller noe i den duren.

Kabinett 1

Kabinett 2

Endret av noXelon
Lenke til kommentar

(Jeg har forandret listen i prisguiden til rundt 5000).

Ser bra ut det der, men prisen med SSD og HD pluss en ok BD brenner og skjermkort, går vel mer mot 10 000.- :)

Skal du ikke spille holder opsettet jeg laget oki(den klarer de fleste spill, men ikke med alle graph setting på max). Skal du game litt så er det du linket over bra greier, men en må huske at det vil koste mer: 1500 cpu, 1200+ Skjermkort som er bedre, BR med mulighet til å brenne 1000, uten rundt 600. Power suply 600+ for et ok. Så fort 4000.- + ekstra, da er du i 10 000 for alt.

Om du kan bruke noe av delene fra gamle pc, er dette stort sett 'flaskehalser' som HD og BR.

Men det er mange muligheter :) og gøy å mekke. Shuttle har komt med en intel basert barbone også.. som kan bli et godt alternativ. Men jeg anbefaler deg og vente litt til AMD kommer med sine nye 8 kjerner CPU. Det visst du vil ha noe some går bedre enn i5, og samtidig er billigere.

Ellers kan du sjekke ut spec på HK her: http://www.zotac.com/index.php?option=com_content&view=article&id=563%3Azotac-introduces-fusion-itx-wifi-a-series&catid=1&Itemid=268

Det er overraskende bra i forhold til pris. Vet ikke om du kan opg CPU da, siden den er med GPU. Her er link til info om CPU/GPU http://starredreviews.com/amd-radeon-hd-6310-425/5355/

Endret av Tom H.
Lenke til kommentar

Vet du når amd kommer med denne CPU-en? Sitter på mobilen så er litt begrenset. Nettet vil ikke komme på litt over en uke enda :p

Lønner det seg å vente noen mnd eller burde jeg gå for en i5?

Endret av noXelon
Lenke til kommentar

Absolut en grei stue pc, men du mangler BlueRay spiller. Samtidig må du sjekke at skjermkort støtter 3D(greit å ha med tanke på framtidig bruk).

2GB RAM er oki, men jeg ville heller gå for 4GB med tanke på at du vil spille litt. Spiller selv RIFT, et oki spill, men der var 2GB alt for lite. Lå og jobbet på HD hele veien. Så Screen loading etc tok evigheter :)

Så var det HD.. Du bør kjøre SSD som OS disk.. Det er såååååå mye å vinne på det i form av ytelse. Det betyr mer enn CPU RAM og GPU når det gjelder fart i bruk. Oppstart av programmer, pc etc. Kjør SSD som OS disk og en STOR vanlig S-ATA som lagring.

Du har valgt en 512GB HD, den vil nok bli full veldig fort. Selv har jeg 2 stk 3TB disker, største du får i dag.. De er allerede full etter kort tid. Jeg lagrer DVD/BlurRay diskene mine så jeg har dem på lokal nettet mitt. Så lagrer du filmer etc, gå for mye større disk.

Kommer ikke på mer i farten :) Så lykke til med pc bygging/kjøp.

Lenke til kommentar

Absolut en grei stue pc, men du mangler BlueRay spiller. Samtidig må du sjekke at skjermkort støtter 3D(greit å ha med tanke på framtidig bruk).

2GB RAM er oki, men jeg ville heller gå for 4GB med tanke på at du vil spille litt. Spiller selv RIFT, et oki spill, men der var 2GB alt for lite. Lå og jobbet på HD hele veien. Så Screen loading etc tok evigheter :)

Så var det HD.. Du bør kjøre SSD som OS disk.. Det er såååååå mye å vinne på det i form av ytelse. Det betyr mer enn CPU RAM og GPU når det gjelder fart i bruk. Oppstart av programmer, pc etc. Kjør SSD som OS disk og en STOR vanlig S-ATA som lagring.

Kommer ikke på mer i farten :) Så lykke til med pc bygging/kjøp.

Kan virkelig anbefale Silverstone SUGO SG07 kabinettet, ett herlig kabinett for en stue/spill-pc... Ellers er jeg helt enig alt Tom skriver her.

Du har valgt en 512GB HD, den vil nok bli full veldig fort. Selv har jeg 2 stk 3TB disker, største du får i dag.. De er allerede full etter kort tid. Jeg lagrer DVD/BlurRay diskene mine så jeg har dem på lokal nettet mitt. Så lagrer du filmer etc, gå for mye større disk.

Din lille pirat innocent.gif

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...