Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Problemer med server

Anbefalte innlegg

Jeg satte opp en windows xp pc (vet at det nok ikke er det beste som server) og innstallerte XAMPP (nyeste). Serveren er på nettet med både http, mysql databaser osv med alle portene åpne på rutern til den pc'n.

Problemet er at når den har stått på en alene en stund i nettverket (feks om natta når den er den eneste på), så får ingen kontakt med serverene ved å skrive inn "public" ip'n til den (public ipn). Jeg sjekka at den sto på: det gjorde den, så søkte jeg på google og fant ut at jeg måtte kanskje sette at "den ikke skal spare strøm på nettverkskortet hvis den er innaktiv lenge" så den trykket jeg av slik at nettverkskortet aldri skrus av.

Men problemet skjedde igjen neste natt.

Jeg tok da og ringte en venn så han kunne sjekke, han gikk inn på min ip 81.167.osv men kom ikke inn på morgenen. Hmm tenkte jeg, skrudde på min pc, men så fort jeg hadde skrudd på min egen PC, så vidt kommet i windows, så kunne kameraten min koble seg til serveren.

Jeg skjønner ikke noe av det, jeg har portforwarde alle portene til server pcn. Min pc har ikke noe å gjøre med serveren annet enn at den er i nettverk.

Så er det noen som kan hjelpe meg med hvorfor server pcn min blir "utilgjengelig" etter en stund som alene server i nettverket, men tilgjengelig så fort en pc i nettverket kommer seg på nett? Siden jeg kan skru av min pc, stikke til en kamerat og komme inn på serveren, men etter noen timer blir serveren utilgjengelig... (den står bak en DLINK ruter som er veldig bra og enkel å bruke)

Endret av masserartemedsukker
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nyere switcher og routere har og begynt å få strømsparefunksjonalitet. Det de da gjør er å "deaktivere" porten dersom det har gått så og så lang tid uten aktivitet/trafikk.

Det første eg ville sjekket var om routeren/switchen din har den funksjonaliteten, og om det er mulig å slå denne av.

Lenke til kommentar

Takker :) det skal jeg se nærmere på, viste ikke om det

Edit: Fant ikke noe om det, rutern er forresten "DLINK DIR-635"

Vil det hjelpe å sette serveren i DMZ (Demilitarized Zone), hvis jeg har lest riktig så gir det alle portene til serveren da, og lignende, og kanskje de ikke vil skru seg av etter innaktiv tid?

Endret av masserartemedsukker
Lenke til kommentar

Kjent problematikk. Det er ikke alle typer "nettverksbokser" som egner seg slik da de ikke alltid klarer å vekke porten til live igjen. Eg har ikke forsket på hva eller hvorfor, eller hvordan man løser det, men har alltid slått av den type funksjonalitet når eg har sett det eller hatt problemer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...