nomore Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Hei, Har bestemt meg for å kjøpe nytt kamera, Olympus E-PL2. Om eg nå kunne tenkt meg å legge ca 2k i ekstrautstyr, hva ville vært best investering? Nytt objektiv eller ekstra blits? Min manglende erfaring med dette gjør at eg er litt usikker på alt dette med hvilket objektiv(eller hvilke objektiver) som egner seg for mitt bruksområde(barn, familiefoto, feriefoto, inne og ute). Eg kan derfor ikke nok om det til å vurdere om kitobjektivet som følger med er "midt i blinken" for meg(14-42mm f/3.5-5.6), og av samme årsak våger eg meg ikke helt på å kjøpe et tileggsobjektiv nå, før eg får erfaring. Eg har tidligere tatt en del bilder innendørs med et kompaktkamera, og blitsen på kameraet eg har er sjeldent god nok(i tillegg til mye støy på moderat ISO). Eg tenkte derfor at det kunne jo være en god investering å kjøpe en ekstern blits. Blitsen i E-PL2 ser ikke stor ut, men den kan jo være god allikevel. Blitsen eg har sett på er Olympus FL-36, som kan både festes på kameraet og opereres trådløst. Og som den gadget-freaken eg er ser det veldig kult ut Eg utelukker ikke å kjøpe noe av dette senere. Men eg skal på en to ukers ferietur om to uker, og ønsker derfor å være så godt forberedt som mulig, og etter å ha lest mye på nett så kan en god blits være et veldig godt hjelpemiddel på kveldstid/innendørs. Regner med å ha kameraet til neste helg så eg får eksperimentert litt med det og lært meg auto-modus samt litt om de manuelle innstillingene. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er klart at en ekstern blits som FL-36R vil hjelpe sterkt i situasjoner med dårlig lys. Så den bør stå på lista over ting du bør ha. Du bør også vurdere å kjøpe en liten diffuser som du setter på blitsen for å få et mykt lys. Av objektiver, så er det naturlig å vurdere en tele (f.eks. m.ZD 40-150mm) og lyssterk normal - Panasonic 20mm f/1.7 er en favoritt hos mange av oss. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Jeg vil i hvertfall mene at en ekstern blits, og særlig en du kan bruke av kamera (da må du vel ha FL-36R (R = Remote)?) er ett langt mer fleksibelt og effektfullt verktøy enn en oppgradering av objektivet, i hvertfall innenfor din prisramme (det eneste mft-objektivet du får for 2k er 17mm 1:2.8, noe som vil være en svært marginal oppgradering bildekvalitetsmessig i forhold til 14-42'en). Bruk også litt tid på å lære deg lyssetting - ikke bare hvordan blits og kamera fungerer, men hva som skjer når du plasserer blitsen på ulike plasser og reflekterer lyset mot ulike flater og retninger inn i bildet. Generelt er lys fra siden mer interessant enn lys rett forfra, og lys reflektert fra store flater og/eller flater nære motivet gir mykere lys enn lys rett fra blitsen og/eller reflektert fra flater langt unna. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Takker for respons. Da kjøper eg kamera pluss blits nå, og blir komfortabel med hvordan det fungerer og de tekniske mulighetene det gir, så kan eg kjøpe nye objektiver når eg vet hva eg kjøper Pancake objektiv frister dog veldig, ettersom eg velger mFT pga størrelsen, men ikke kompaktkamera pga objektivene. Og å se på mFT objektiver fra andre produsenter slo meg ikke i det hele tatt. Takk for opplysningen Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Eg ser Japan Foto nå har tilbud på Zuiko ED 40-150mm til kr 999,-. Det er jo halv pris fra vanlig pris, og en tredjedel av prisen til andre nettbutikker. Når de og har kameraet til ca 700 kr mindre(tilbud) enn konkurrenter og eg slipper frakt så sier det seg jo nesten selv at det er en god investering? Eg vil bare stille et spørsmål til her nå. Vidvinkelkonverter. Har det noe for seg? Eller skal eg vente til erfaringen siger på og så kjøpe et objektiv med vidvinkel? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Zuiko ED 40-150mm er vel 4/3 utgaven? Den må du ha en adapter for å bruke; så jeg tror jeg ville droppet den. Japan Photo er forøvrig et greit sted å handle. Jeg er, på generelt grunnlag, skeptisk til vidvinkelkonvertere, så jeg hadde heller kjøpt et dedikert vidvinkel-objektiv. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Da stryker eg vidvinkelkonverteren i første omgang. Eg er ikke helt stø på om eg har det behovet, men ut i fra eksempelbilder eg har sett så såg det for meg ut til at vidvinkel kunne være nyttig i flere av mine bruksområder. Men uansett ikke kritisk. Objektivet skal være til mFT. I første omgang fant eg det på mpx.no, men ser det også i nettbutikken til JP, og på begge steder står det mFT som fatning/monteringstype: http://www.japanphoto.no/product/objektiver/micro-thirds/olympus-m.zuiko-ed-40-150mm-f-4-5.6-sort/ Men det er ikke utenkelig at eg her bommer pga en nybegynnerfeil Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Da stryker eg vidvinkelkonverteren i første omgang. Eg er ikke helt stø på om eg har det behovet, men ut i fra eksempelbilder eg har sett så såg det for meg ut til at vidvinkel kunne være nyttig i flere av mine bruksområder. Men uansett ikke kritisk. Hvis du har et virkelig behov for vidvinkel, så er jeg rimelig sikker på at du vil ha et skikkelig vidvinkel opbjektiv. Objektivet skal være til mFT. I første omgang fant eg det på mpx.no, men ser det også i nettbutikken til JP, og på begge steder står det mFT som fatning/monteringstype: http://www.japanphoto.no/product/objektiver/micro-thirds/olympus-m.zuiko-ed-40-150mm-f-4-5.6-sort/ Men det er ikke utenkelig at eg her bommer pga en nybegynnerfeil Hvis objektivet ser ut som den du linker til, så er det jo riktig objektiv. Og 999,- er en hyggelig pris. Er det i katalogen eller på nettet du har sett prisen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 JP kjører tilbud på en del utvalgte varer nå fordi sjefen skal gifte seg. Ble tipset om dette i en tidligere tråd eg hadde om E-PL2 var noe for meg om at de bla solgte E-PL2 for 4499 kontra 5-5200 hos konkurrentene. Gjelder frem til 3 juli. http://ourproductimages.com//f/japan/pdf/sjefenplakat_tirsdag.pdf Ser at eg bommet litt på prisen. 1499 er normal pris for det objektivet hos JP, ikke 1999 som eg trodde tidligere. De selger det på nettsidene sine til 2590, men det er med solblender inkludert. Lenke til kommentar
ventle Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er 4/3-varianten som er på tilbud til 999. Den er vesentlig større enn mft-varianten (som er den som koster 2590) og i tillegg trenger du en adapter som er så dyr at den nesten utligner prisforskjellen for å få brukt den på mft. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 JP kjører tilbud på en del utvalgte varer nå fordi sjefen skal gifte seg. Ble tipset om dette i en tidligere tråd eg hadde om E-PL2 var noe for meg om at de bla solgte E-PL2 for 4499 kontra 5-5200 hos konkurrentene. Gjelder frem til 3 juli. http://ourproductimages.com//f/japan/pdf/sjefenplakat_tirsdag.pdf Ser at eg bommet litt på prisen. 1499 er normal pris for det objektivet hos JP, ikke 1999 som eg trodde tidligere. De selger det på nettsidene sine til 2590, men det er med solblender inkludert. Det er som jeg trodde - det er fullversjonen (ZD 40-150mm - ikke m.ZD). Se kommentaren til ventle Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Eg ser det nå. Eg gikk inn på JP sine nettsider, valgte objektiver, mft og deretter Olympus. Og fant da naturligvis bare et 40-150mm, og trakk derfor en forhastet slutning. Beklager. Får eg skrive den på nybegynnerkontoen? Da er eg tilbake til å kjøpe kamera E-PL2, solblender, polariseringsfilter, en FL-36R blits og ei skulderfotoveske(Think Tank Retrospective 10). edit: Retrospective, ikke Retroperspetive. edit2: Think Tank, ikke Lowepro. Endret 29. juni 2011 av nomore Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Beklager. Får eg skrive den på nybegynnerkontoen? Det er sånt som skjer Det er derfor vi er her - for å hjelpe til når du lurer på noe. Da er eg tilbake til å kjøpe kamera E-PL2, solblender, polariseringsfilter, en FL-36R blits og ei skulderfotoveske(Lowepro Retroperspetive 10). Løp og kjøp Fortere du får kamera, jo mer tid får du til å lære deg det før du skal på ferie. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Det er sant. Eg vurderer å vente til i morgen, men når eg først skal kjøre forbi butikken på vei hjem og eg egentlig har bestemt meg så er det vel ingen vei tilbake Takker begge for god veiledning. Forhåpentligvis blir eg å finne her senere med fortvilte poster om bilder som ikke blir slik eg vil Lenke til kommentar
tflovik Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Går også an å vurdere objektivet Panasonic Vario G 45-200 til portrettbilder. Det er en del skarpere i området 45 - 60 enn objektivet som følger med E-PL2 når det er i slutten av zoom området(35 - 42). Nå synset jeg litt på mm områdene, men sånn ca. vil det stemme. Dette objektivet får man for 2900,- nytt, og ned rundt 2000,- brukt. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Da ble det kamera på meg. I butikken eg handlet hadde de hverken ekstra objektiver(som eg kun ville se på), blitz eller kameravesken eg ville ha. Så det ble kun kamera og et stk filter til kit objektivet. Så nå må eg grave rundt på nettet og prøve å finne noen som har både FL-36R og Retrospective 10. Igjen, takk til alle for bidrag Lenke til kommentar
kaian Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Gratulerer med nytt kamera! Det bør du kunne få mye glede av. Det filteret, er det et beskyttelsesfilter? Bruk det i tilfelle kun når det er fare for saltvannsprut og sandkorn i vinden. I alle andre sammenhenger stjeler det mer bildekvalitet enn det er verdt. Det skal være en ny blits på vei, en som er litt mindre og bittelitt svakere enn FL-36R, men som også er R og mer tilpasset micro four thirds. Kan være lurt å se an den. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Filteret er et Kenko Pro1D UV filter. Eg ønsket egentlig et polariseringsfilter men det hadde de ikke inne. Hovedfokuset med et filter var å beskytte den ytterste linsa. Bedre å bytte et filter til 200-300 hundre enn å bytte hele objektivet om eg skulle være uheldig Takk for tipset angående ny blits. Har du noen rykter å linke til? Størrelsen på FL-36R er kanskje litt for stor til mFT, men samtidig kommer eg nok primært til å bruke den trådløs og kanskje til neste kamera. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Eg fant denne ryktetråden: http://www.43rumors.com/ft5-new-olympus-flash-and-new-olympus-external-evf-coming-too/ Der står det at den nye kan komme til å hete FL-30R eller FL-300R. Om den skal være mindre enn FL-36R høres det mest logisk ut med FL-30R. Men eg fant ingenting spesifikt når eg søkte på det. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Filteret er et Kenko Pro1D UV filter. Eg ønsket egentlig et polariseringsfilter men det hadde de ikke inne. Hovedfokuset med et filter var å beskytte den ytterste linsa. Bedre å bytte et filter til 200-300 hundre enn å bytte hele objektivet om eg skulle være uheldig Det er en del av oss som mener at UV filter skader mer enn det gavner (del to her) ... En motlysblender (aka. solskjerm/solblender) gjør en bedre jobb for å beskytte objektivet i det daglige; UV/beskyttelsesfilter anbefaler vi stort sett kun til veldig møkkete forhold (støv/sand/gjørme) og ved sjøen (salt+sand). Nå er heldigvis Pro1D noe av de bedre filtrene der ute; men billige utgaver er direkte ødeleggende for bildekvaliteten. Nå pleier vi å anbefale polariseringsfilter, da de er fine til å fjerne reflekser og gir en fin blå himmel på utebilder. Men vi anbefaler heller ikke de ikke som beskyttelse. Takk for tipset angående ny blits. Har du noen rykter å linke til? Størrelsen på FL-36R er kanskje litt for stor til mFT, men samtidig kommer eg nok primært til å bruke den trådløs og kanskje til neste kamera. FL-36R er litt stor, men ikke plagsomt stor. Men en ny og mer kompakt blits høres allikevel spennende ut; så det kan lønne seg å vente litt. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå