LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Har lenge vurdert meg Sata 600 SSD med 25 nm teknolgi. Men når jeg leser: http://www.hardware.no/artikler/slik_fungerer_en_ssd_-_del_2/98896/4 Beregner jeg ca 4 måneders levetid hvis lagringplassen er brukt opp til 95%. Kan det være fysisk riktig? Siden jeg har hatt eldre SSD mye lengere en det. Nå er jo dette snakk minimums levetid, men ja jeg syns det høres lite ut. Det er spessielt kjedlig hvis jeg er en stor multitasker som gjør 4 ganger ting samtidig. Hvor mye forkortes levetiden da? Endret 27. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Eksempelet som er lagt ut i artikkelen er ganske heftig med slitasje, og de kommer frem til rundt 2.8 år, på en ssd med et unormalt lav antall skrivesykluser. 1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Du trenger i praksis serverbelastning for å forbruke en SSD på kortere tid enn garantien sier. F.eks intel 320 serien har 5 år garanti. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Mener dere at selv 25 nm SSD burde jeg fint ha i 5 år? Selv om jeg overskriver den konstant? Slik at levetiden på nye SSD er minste problemet? Er intel/OCZ best på levetid eller dårlig? Nå sier garantien ingen ting om fysisk levetid. Eneste garantien gir er muligheten å bytte SSD, men tiden man bruker å kopiere fra SSD til en annen og tiden maskinen ikke kan brukes (Miste av filer på defekt SSD) taper man uansett. Har ikke lyst at intel/OZC skal fint få min epostkonto bare fordi controlleren på SSD disken kan bli defekt. Endret 27. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
BAT Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Intel har i sin 320 serie lagt 16GB med ekstra nand brikker for å gi god levetid og spre slitasje. I denne testen på forumet XSså har de allerede skrevet over 140TB og SSDen jobber som bare det. SSDer med sandforce kontrollere har lagt inn komprimering for å begrense mengden skriv og blir i tillegg begrenset i skrivehastighet hvis man skriver for mye over kort tid. Mtp faren for at kontrolleren skal ryke så er den like stor/liten som at hw i en vanlig hdd ryker. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Intel vil ikke gjerne gi deg en gratis ssd. Når de setter en garantitid på 5 år er det fordi de er såpass selvsikre at de tviler på at du klarer å slite den ut før den tid. Om du konstant formaterer og fyller ssd'en, med den maksimale skrivehastigheten konstant vil det ta ca 6mnd før den er ødelagt. Med normal bruk 10t+ om dagen kan du trygt regne med at den går over 5 år uten større problemer. Den dagen den feiler er heller ingen data tapt, da den bare vil nekte å skrive, du kan fint fortsette å lese fra den. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) I teorien er det slik som Flimzes sier, dessverre er det noe annet i praksis. I beste fall er det slik som det blir sagt, dvs at data forblir lesbare selv om SSD-en slutter å skrive. I praksis er det helt andre problemer som dukker opp, det største problemet er elektronikken rundt NANDen, som f.eks kontroller, cache, en dårlig firmware m.m. Det er disse tingene som *kan* "gå i stykker" før NAND-en er i nærheten av å ta kveld. Recovery er det per i dag nesten bare å glemme, så ta backup som normalt. Vi vil nok vite mer om hvordan SSD-en fungerer når den begynner å bli slitt i løpet av et år eller 2, de SSD-ene som har tatt kveld så langt har som sagt tatt kveld av helt andre årsaker. edit: LMH1 Mest sannsynlig vil SSD-en vare i 5-10 år med normalt bruk. Endret 27. juni 2011 av Anvil Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Men disse tingene er ikke inkalkulert i denne levetidsberegningen heller, så det blir likevel litt utenfor topic. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 ... Har ikke lyst at intel/OZC skal fint få min epostkonto bare fordi controlleren på SSD disken kan bli defekt. Men disse tingene er ikke inkalkulert i denne levetidsberegningen heller, så det blir likevel litt utenfor topic. Jasså Det er akkurat en av tingene som trådstarter er litt opptatt av. I praksis er det disse tingene som kan skje og det har skjedd meg flere ganger, hvis ikke slike uforutsette ting skjedde hadde som sagt SSD-er vart i minst 5-10 år, vi hadde garantert byttet dem ut lenge før de var utslitte. Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Poenget mitt var at slike ting ikke kan beregnes for, det er ting som skjer. Som en harddisk som plutselig brenner ut motoren etter 6mnd, eller et kretskort som går i stykker. DEt man derimot kan beregne seg frem til er hvor mange sykluser NAND-brikkene håndterer, og de slites ikke ut før 5 år har gått, nesten uansett bruk (fra privatperson). Eller er dette knyttet direkte opp mot bruksmengde. Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Garantiene varierer Intel : 20GB per dag i 5 år. Crucial : 72TBW (rundt om det dobbelte av Intels beskjedne garanti) SandForce 1 og 2 (Vertex 2 og 3, + en mengde andre merker) : Disse styres av DuraClass/Write og begrenser den daglige skrivingen slik at "garantien" ikke kan brytes av bruker. Man kan aldri beregne for uforutsette ting men det er nå engang slik, om noen år når normale forbruker SSD-er har oppnådd forventet levealder kan man begynne å se på om NAND-en holder, inntil da er det andre ting som er årsaken. Endret 27. juni 2011 av Anvil Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Så hvis dere ville gått for en SSD med god ytelse og levetid helst sata 600 eller tilsvarende. Ville dere da gått for OCZ Vertex 3 120GB 2.5-tommer eller Intel 510 Series SSD 120GB? Ville dere to intel eller OCZ V3 er best invistering? Uavhenging operativsystem. Er klar over i budsjett markedet er intel SSD 40 GB den mest lønnsomme. Endret 27. juni 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
Anv Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det er egentlig et litt vanskelig valg. SandForce 2 har litt firmware problemer akkurat nå, begynner å rette på seg men man er ikke helt trygg. Intel 510 er en solid sak, god ytelse, ingen kjente problemer. (den har 34nm NAND som i teorien har bedre holdbarhet enn 25nm) Crucial m4 hadde du ikke nevnt? Nettopp m4 128GB er en knakende god SSD og prisen er fin. Alle disse er 6Gb/s og alle er i utgangspunktet å anbefale, så kjøp den du selv har lyst på. Av disse er det bare Intel og OCZ som har en Toolbox, hvis det er av betydning. (forenkler jo en del ting) Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Offtopic men hva er egentlig SSD? Hvorfor burde man ha SSD? Er SSD en hardisk? Hvor mange gb på SSD burde man ha? Hvorfor er SSd dyrt? Kommer prisene til å bli lavere f.eks om 1 år? Hadde vært hyggelig om noen gadd å svare Lenke til kommentar
007CD Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 @Gurre97: Les første post i SSD tråden som er sticky her i Lagringsmedier. Lenke til kommentar
Macklemore Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Leste den før jeg dro på hytta, takk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå