Error Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Hei. Så nettopp denne videoen på youtube: Jeg har ikke så veldig mye peiling på amerikansk økonomi. Er det noen her som vet en del rundt temaet (og som ikke er hodeløse konspirasjonsteoretikere som tror at illuminati styrer verden) som kan fortelle om dette er noenlunde sant eller om de unnlater en del informasjon? Jeg klarer ikke helt å peke på noen svake punkter i logikken til de som har laget "filmen", men det er jo godt mulig at det er noen, for de finnes flust av konspirasjonsteoretikere der ute som er eksperter på å forvri fakta. Endret 26. juni 2011 av Error Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Så langt min økonomiske forståelse rekker, så er det som sier korrekt. Det gjelder forøvrig ikke kun amerikansk økonomi - alle land har tilsvarende sentralbanksystemer (og EU har sentralbank for Euro). Dette er for at statene skal kunne styre økonomien, og f.eks opprettholde lav arbeidsløshet, "stimulere" til økonimisk vekst i nedgangstider, etc. Dette er ikke uomstridte økonomiske teorier, men det er grovt sett det som er rettferdiggjørelsen. Får også slenge på at jeg ikke tror Illuminati styrer verden. Lenke til kommentar
ingvaraaberge Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Eg tenkjer på to ting: 1. I denne filmen trykkjer Federal Reserve opp pengar etter eige innfall, men er det ikkje ein statleg pengepolitikk som står bak kor mykje pengar som vert sette i sirkulasjon? 2. Her i landet, og i ein del andre land, har me ein statseigd sentralbank, sjølv om Noregs Bank rett nok i si tid var privat. 3. I filmen får me fyrst vita at Federal Reserve låner ut pengar til bankane for at dei kan låna dei vidare til kundane, men etterpå er det kun snakk om at det er regjeringa som låner pengar av Federal Reserve. Kva er rett her? 4. Veksling mellom ulike valutaer er ikkje eit tema i denne filmen (for amerikanarar er verda stort sett = USA), men det som det ofte er mest snakk om når det gjeld valutaer, er jo deira forhold til kvarandre. 5. Ein bør hugsa på at gull er i og for seg ingen realverdi, det er berre eit litt meir stabilt bytemiddel enn papirpengar. All økonomi kviler til slutt på realverdiane, som er varer og tenester. Endret 26. juni 2011 av ingvaraaberge Lenke til kommentar
ingvaraaberge Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Eg las ikkje meir enn innleiingsavsnittet her (og stoffet er nokså innvikla), men berre dette innleiingsavsnittet gjev eit nokså mykje meir nyansert bilete av Federal Reserve enn det ein får i filmen: http://en.wikipedia.org/wiki/Federal_reserve Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 5. Ein bør hugsa på at gull er i og for seg ingen realverdi, det er berre eit litt meir stabilt bytemiddel enn papirpengar. All økonomi kviler til slutt på realverdiane, som er varer og tenester. Nettopp! Det er derfor man må ha et stabilt byttemiddel, og gull er det mest stabile vi har. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Jeg skal ikke kommentere hvor kredibelt dette er (jeg har allt for lite kunnskap om økonomi til å skrive noe intelligent om dette), men hvis det er sånn som det fremmstilles i filmen. Hvem er det da som tjener på det? Og hvor setter de som tjener på det inn sine penger? Inflasjon har jo en positiv effekt i at det driver utviklingen og markedet fremmover, men det har jo også en negativ effekt på de som vil spare penger, el. men hvorfor regulerer egenklig Norges bank f.eks inflasjon inndirekte via renten istedenfor bare å regulere anntall penger i sirkulasjon? Eller er det kansje ikke så enkelt? Noen må jo tross allt få pengene, og denne "noen" må vel da bli staten via statsbudsjettet. Også er det jo ikke sikkert at andre land syns at det er så greit. Men det er jo et faktum at alle i dag kan få mye mer stasj for en årslønn enn det man kunne tideligere. Så på tross av inflasjon så har jo alle tjent seg rikere (ihvertfall alle som jobber). Men jeg vil ihvertfall ikke avfeie denne slik som med de fleste andre konspirasjonsteorier, men jeg vil heller ikke slutte meg til den da jeg har allt for lite kunnskap om pengesystemet. Så jeg forrholder meg nøytral intill videre. Men absolutt en interessangt video og problemstilling. Endret 26. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) 5. Ein bør hugsa på at gull er i og for seg ingen realverdi, det er berre eit litt meir stabilt bytemiddel enn papirpengar. All økonomi kviler til slutt på realverdiane, som er varer og tenester. Nettopp! Det er derfor man må ha et stabilt byttemiddel, og gull er det mest stabile vi har. Nei? http://bors.e24.no/e24/portal/e24no/instrument?ticker=GLDPM.IDCIND Endret 28. juni 2011 av TiD Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) 5. Ein bør hugsa på at gull er i og for seg ingen realverdi, det er berre eit litt meir stabilt bytemiddel enn papirpengar. All økonomi kviler til slutt på realverdiane, som er varer og tenester. Nettopp! Det er derfor man må ha et stabilt byttemiddel, og gull er det mest stabile vi har. Nei? http://bors.e24.no/e24/portal/e24no/instrument?ticker=GLDPM.IDCIND Hva skal den der fortelle? Det der er prisen av gull i forrhold til penger (norske kroner regner jeg med). Det viser jo egenklig bare inflasjon. Hvis man skulle ha vist hvor stabilt gull var ville man vel ha vist kjøpekraften til gull. F.eks hvor mange kg gull trengs for å kjøpe en gjennomsnitts familiebolig, el. Det eneste grafen forteller er vel at det er ganske lønnsommt å investere i gull. Ihvertfal i forrhold til å sette pengene i banken. Med en oppgang på nesten 19% siste år. Endret 28. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) -_- 1. Hvis det går kraftig oppover, er det ikke stabilt. 2. At det har gått kraftig oppover de siste årene betyr enten at frem til for noen år tilbake var det nedgang i verdien, eller så blir det snart en nedtur. 3. Ser denne grafen på noen som helst måte ut som "det mest stabile vi har"? Endret 28. juni 2011 av TiD Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Sjønnte du virkelig ikke noe som helst av det jeg skrev? Igjenn: det er gull sin verdi i forrhold til penger (om det er USD eller NOK, eller hva du vil). Det sier ikke noe om hvor stabilt gull er. Det sier egenklig mer om hvor stabil den aktuelle valuttaen er. Og igjenn for å se hvor stabilt gull er eller i det heletatt hvordan det har utviklet seg må man se på kjøpekraften til gull. Alltså hvor mye man får kjøpt av div stasj for en hviss mengde gull, ikke hvor mye denne mengden gull tillsvarer i penger.... Lenke til kommentar
kybstud Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Sjønnte du virkelig ikke noe som helst av det jeg skrev? Igjenn: det er gull sin verdi i forrhold til penger (om det er USD eller NOK, eller hva du vil). Det sier ikke noe om hvor stabilt gull er. Det sier egenklig mer om hvor stabil den aktuelle valuttaen er. Og igjenn for å se hvor stabilt gull er eller i det heletatt hvordan det har utviklet seg må man se på kjøpekraften til gull. Alltså hvor mye man får kjøpt av div stasj for en hviss mengde gull, ikke hvor mye denne mengden gull tillsvarer i penger.... Ja, finn et eller annet marked som har lik utvikling som gull, og du har vunnet. Altså doblet seg opp og ned flere ganger de siste fem årene. Prisen er jo helt texas. Matvarepriser? Nei Leilighetspriser? Nei Priser på biler? Nei Se på å investere i Euro, det er en fantastisk stabil investering, sammenlignet med gull. Endret 28. juni 2011 av TiD Lenke til kommentar
Lime Canes Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 1. I denne filmen trykkjer Federal Reserve opp pengar etter eige innfall, men er det ikkje ein statleg pengepolitikk som står bak kor mykje pengar som vert sette i sirkulasjon?Nei. Penger skapes gjennom gjeld, og det illustreres hvordan i blant annet Money As Debt. Lenke til kommentar
StormEagle Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Sjønnte du virkelig ikke noe som helst av det jeg skrev? Igjenn: det er gull sin verdi i forrhold til penger (om det er USD eller NOK, eller hva du vil). Det sier ikke noe om hvor stabilt gull er. Det sier egenklig mer om hvor stabil den aktuelle valuttaen er. Og igjenn for å se hvor stabilt gull er eller i det heletatt hvordan det har utviklet seg må man se på kjøpekraften til gull. Alltså hvor mye man får kjøpt av div stasj for en hviss mengde gull, ikke hvor mye denne mengden gull tillsvarer i penger.... Ja, finn et eller annet marked som har lik utvikling som gull, og du har vunnet. Altså doblet seg opp og ned flere ganger de siste fem årene. Prisen er jo helt texas. Matvarepriser? Nei Leilighetspriser? Nei Priser på biler? Nei Se på å investere i Euro, det er en fantastisk stabil investering, sammenlignet med gull. Det riktige å se på er selvfølgelig et snitt av allt. Dette kalles Konsumprisindeksen. Og da kommer nokk gull mye bedre ut enn dollaren (og alle andre valuttaer): Selvfølgelig er ikke gull helt stabilt, men det er ihvertfall ikke så utsatt for inflasjon som "andre valuttaer". Men det er jo flere grunner til variasjon i gull hvor den største påvirkningen vel er finnansfolk som bruker gull som sikring gjennom økonomiske kriser som f.eks 1980 krisen, ol. Endret 28. juni 2011 av flesvik Lenke til kommentar
Potetfar Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 (endret) Det nytter selvfølgelig ikke å se gull i sammenheng med valutaer, valutaer kan jo trykkes opp i milliardvis ut av papir, blekk og tynn luft. Men mengden gull er (så godt som) konstant, og derfor egner det seg godt som betaligsmiddel. Det kan godt hende at hvis man i dag setter gull mot biler (f.eks) så varierer prisen, men det (vil jeg tro) er fordi gull i dag er en vare som brukes til alt annet enn byttemiddel. Hadde gull vært utbredt byttemiddel tror jeg prisen hadde stabilisert seg skikkelig i forhold til andre varer og tjenester, nettopp fordi mengden er konstant. Endret 29. juni 2011 av Baffage Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå