TanteEdgar Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Kjøpte meg en Diamant Apex T4-2011 nå på fredag (24.06.11) og syntes det er en kjempebra sykkel. Kostet 5999,- på G-Sport. Jeg er en såkalt nybegynner og har falt helt av lasset på hva som er bra på sykkelfronten. Fra før hadde jeg en Montana ramme med Shimano Deore gir og skivebremser (en av 1000 med hydraulikk på den tiden) og dette var jo da noe veldig gromt til prisen på ca 10k. Men det merkes at tiden har gått på sykkelfronten også, da Montana sykkelen var relativt tung, veier den nye litt under 10kg. Sammenlignet vekten med foreldrene mine sine sykler som er gateutgaven av min gamle sykkel og forskjellen var stor! Men så skjedde det da: siste uken i 10 klasse så følte noen at de trengte sykkelen mer enn meg så jeg ble ganske forfjamset og forbannet da jeg kom ut fra skolebygget. Det var 4-5 år siden og nå har jeg begynt på nytt med ny sykkel som omtrent tilsvarer den jeg hadde. Det som er nytt for meg er girsystemet, bremsene og gaffelen. Gir og bremser er av merket SRAM XO og gaffelen er luftdempet med justerbar kompresjon (genialt). Er det noen spesielle svakheter eller ting som bør følges med på her? Likte at girene skiftes med å vri på styret, slik som på gamle billig/juniorsykler, forskjellen er vel at dette fungerer fint så langt Jeg er spesielt interessert i gaffelen, om det er noen spesielle ting som må passes på der. Jeg spyler hele sykkelen med trykkluft GRUNDIG etter hver tur (begge turene, hehe) og sjekker at det ikke er dritt på simmeringene. Da skal vel gaffelen holde seg bra? Jeg trenger rett og slett innspill om vedlikehold av en sykkel, dette ble aldri gjort på den forrige og dermed slet jeg ut kjeder og drev. Girene ble også veldig slaurete etterhvert. Takker for alle svar. http://www.gsport.no/produkt/412454(BC_4)/diamant-apex-t4--2011/ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå