Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skal se på bil som ikke er EU godkjent


Anbefalte innlegg

Hei! I morgen skal jeg se på en bil som skulle vært godkjent i april. Han har hatt den på sjekk å fått mangellapp, men det jeg lurer på er om jeg har lov til å kjøre bilen nå i og med at den ikke ble godkjent? Det blir min første bil, så har 0 peiling. Det var bare småfeil på bilen. skifte bremserør og en lekkasje i eksosanlegget. Jeg mener å ha hørt at man får en frist på å fikse dette, og før fristen går ut kan man kjøre. Stemmer dette?

 

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! I morgen skal jeg se på en bil som skulle vært godkjent i april. Han har hatt den på sjekk å fått mangellapp, men det jeg lurer på er om jeg har lov til å kjøre bilen nå i og med at den ikke ble godkjent? Det blir min første bil, så har 0 peiling. Det var bare småfeil på bilen. skifte bremserør og en lekkasje i eksosanlegget. Jeg mener å ha hørt at man får en frist på å fikse dette, og før fristen går ut kan man kjøre. Stemmer dette?

 

Tusen takk for svar!

 

Er det skilter på bilen?

Lenke til kommentar

Så lenge bilen ikke er begjært avskiltet, har gyldige skilter og forsikring så har man lov til å kjøre med den.

 

Men, om det bare er småting som skal fikses så må man spørre seg hvorfor selger ikke har fikset de og dermed økt salgsprisen markant? Dvs, en bil som selges med mangellapp har betraktelig lavere markedspris enn en nylig EU-godkjent bil. Da kan man undre seg om det kanskje ikke er bare småting allikevel...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja det er skilter på bilen.

 

Angående hva nomore sier, vet jeg mindre her også. Jeg skal ha med faren min, som har vært bilmekaniker i alle år for å se på den, og så, om eieren går med på det, få time hos naf å få de til å sjekke også. Så om det er noe værre med bilen så håper jeg på at de finner det ut.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Så lenge bilen ikke er begjært avskiltet, har gyldige skilter og forsikring så har man lov til å kjøre med den.

 

Men, om det bare er småting som skal fikses så må man spørre seg hvorfor selger ikke har fikset de og dermed økt salgsprisen markant? Dvs, en bil som selges med mangellapp har betraktelig lavere markedspris enn en nylig EU-godkjent bil. Da kan man undre seg om det kanskje ikke er bare småting allikevel...

 

Selv om bilen ikke er EU OK og begjært avskiltet, kan du helt fint kjøre den så lenge den er forsikret. Hvis du kræsjer i noen eller blir stoppet dekker forsikringsselskapet eventuelle skader, og du får ingen bot. Men merk at hvis man blir stoppet så tar de skiltene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Selv om bilen ikke er EU OK og begjært avskiltet, kan du helt fint kjøre den så lenge den er forsikret. Hvis du kræsjer i noen eller blir stoppet dekker forsikringsselskapet eventuelle skader, og du får ingen bot. Men merk at hvis man blir stoppet så tar de skiltene.

Ja, bilen starter og den triller fint på veien. Men er bilen begjært avskiltet så har den pr definisjon ikke lovlige kjennemerker.

 

Og i henhold til veitrafikkloven $17, første ledd, skal motorvogn som brukes, blant annet, være påsatt lovlige kjennemerker.

 

For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort.
Lenke til kommentar

Og hva er konsekvensen hvis du blir stoppet i en bil som er begjært avskiltet?

Det seier vilkårslaust "klypp" og "klypp", og bilen vert ståande utan skilt. Etterpå har du eit transportproblem med bilen, og må i praksis få han transportert med Falken, Viking eller liknande (du får ikkje prøveskilt i dag til ein slik bil). Skilta får du ut att når du provar:

*at bilen har gyldig assuranse

*at bilen er EU-godkjend

*at kontrollavgift (kring 2000 kr, avgift for "skiltklyppinga") og evt skuldig årsavgift er sendt rett konto.

Før du får skilta gjer Biltilsynet ein kontroll på at pengane verkeleg er KOMNE til kontoen.

 

Du kan i tillegg verta meld til politiet. I praksis skjer det etter kva eg har skjøna om du køyrer bil utan trafikkassuranse, eller bil som er i "uforsvarlig" tilstand. (Ein bil kan godt vera i "forsvarlig" tilstand sjølv om han ikkje er EU-godkjent og i "forskriftsmessig" tilstand.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og hva er konsekvensen hvis du blir stoppet i en bil som er begjært avskiltet?

Det seier vilkårslaust "klypp" og "klypp", og bilen vert ståande utan skilt. Etterpå har du eit transportproblem med bilen, og må i praksis få han transportert med Falken, Viking eller liknande (du får ikkje prøveskilt i dag til ein slik bil). Skilta får du ut att når du provar:

*at bilen har gyldig assuranse

*at bilen er EU-godkjend

*at kontrollavgift (kring 2000 kr, avgift for "skiltklyppinga") og evt skuldig årsavgift er sendt rett konto.

Før du får skilta gjer Biltilsynet ein kontroll på at pengane verkeleg er KOMNE til kontoen.

 

Du kan i tillegg verta meld til politiet. I praksis skjer det etter kva eg har skjøna om du køyrer bil utan trafikkassuranse, eller bil som er i "uforsvarlig" tilstand. (Ein bil kan godt vera i "forsvarlig" tilstand sjølv om han ikkje er EU-godkjent og i "forskriftsmessig" tilstand.)

 

Takk for utfyllende svar, det var noe slik jeg antok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...