jimzor92 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hei! I morgen skal jeg se på en bil som skulle vært godkjent i april. Han har hatt den på sjekk å fått mangellapp, men det jeg lurer på er om jeg har lov til å kjøre bilen nå i og med at den ikke ble godkjent? Det blir min første bil, så har 0 peiling. Det var bare småfeil på bilen. skifte bremserør og en lekkasje i eksosanlegget. Jeg mener å ha hørt at man får en frist på å fikse dette, og før fristen går ut kan man kjøre. Stemmer dette? Tusen takk for svar! Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hei! I morgen skal jeg se på en bil som skulle vært godkjent i april. Han har hatt den på sjekk å fått mangellapp, men det jeg lurer på er om jeg har lov til å kjøre bilen nå i og med at den ikke ble godkjent? Det blir min første bil, så har 0 peiling. Det var bare småfeil på bilen. skifte bremserør og en lekkasje i eksosanlegget. Jeg mener å ha hørt at man får en frist på å fikse dette, og før fristen går ut kan man kjøre. Stemmer dette? Tusen takk for svar! Er det skilter på bilen? Lenke til kommentar
nomore Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Så lenge bilen ikke er begjært avskiltet, har gyldige skilter og forsikring så har man lov til å kjøre med den. Men, om det bare er småting som skal fikses så må man spørre seg hvorfor selger ikke har fikset de og dermed økt salgsprisen markant? Dvs, en bil som selges med mangellapp har betraktelig lavere markedspris enn en nylig EU-godkjent bil. Da kan man undre seg om det kanskje ikke er bare småting allikevel... 2 Lenke til kommentar
jimzor92 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Ja det er skilter på bilen. Angående hva nomore sier, vet jeg mindre her også. Jeg skal ha med faren min, som har vært bilmekaniker i alle år for å se på den, og så, om eieren går med på det, få time hos naf å få de til å sjekke også. Så om det er noe værre med bilen så håper jeg på at de finner det ut. 1 Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Så lenge bilen ikke er begjært avskiltet, har gyldige skilter og forsikring så har man lov til å kjøre med den. Men, om det bare er småting som skal fikses så må man spørre seg hvorfor selger ikke har fikset de og dermed økt salgsprisen markant? Dvs, en bil som selges med mangellapp har betraktelig lavere markedspris enn en nylig EU-godkjent bil. Da kan man undre seg om det kanskje ikke er bare småting allikevel... Selv om bilen ikke er EU OK og begjært avskiltet, kan du helt fint kjøre den så lenge den er forsikret. Hvis du kræsjer i noen eller blir stoppet dekker forsikringsselskapet eventuelle skader, og du får ingen bot. Men merk at hvis man blir stoppet så tar de skiltene. 1 Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Selv om bilen ikke er EU OK og begjært avskiltet, kan du helt fint kjøre den så lenge den er forsikret. Hvis du kræsjer i noen eller blir stoppet dekker forsikringsselskapet eventuelle skader, og du får ingen bot. Men merk at hvis man blir stoppet så tar de skiltene. Ja, bilen starter og den triller fint på veien. Men er bilen begjært avskiltet så har den pr definisjon ikke lovlige kjennemerker. Og i henhold til veitrafikkloven $17, første ledd, skal motorvogn som brukes, blant annet, være påsatt lovlige kjennemerker. For så vidt ikke annet følger av § 16, må motorvogn eller andre registreringspliktige kjøretøyer ikke brukes uten at de er meldt til registrering og påsatt lovlige kjennemerker og det er utferdiget vognkort. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Er det ikke slik at kjennemerket forblir gyldig så lenge du har oblat for riktig periode? Lenke til kommentar
Kent Touch This Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Er det ikke slik at kjennemerket forblir gyldig så lenge du har oblat for riktig periode? Det er jo fullt mulig å få avskiltningsbegjæring på en bil med gyldige oblater. De kaller jo ikke oblatene tilbake, det er jo skiltene de vil ha. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Ja, men hvis de tar deg når du kjører en bil som er begjært avskiltet gjør de jo ikke annet enn å ta skiltene? Alt er jo egentlig som normalt, bortsett fra at du mister skiltene hvis du blir stoppet. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Det er fortsatt ikke lov. Om eg mister lappen kan eg fint starte bilen og kjøre. Den fungerer. Men eg har ikke lov. Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Og hva er konsekvensen hvis du blir stoppet i en bil som er begjært avskiltet? Lenke til kommentar
festen Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Hvis det er en mangellapp som er så dårlig at den tilsier kjøreforbud eller kanskje også 2 feil på grunn av bremser tror jeg det er mulig å se langt etter forsikringsoppgjør hvis bilen kommer i en ulykke. Lenke til kommentar
Atlanterhavet Skrevet 2. juli 2011 Del Skrevet 2. juli 2011 Og hva er konsekvensen hvis du blir stoppet i en bil som er begjært avskiltet? Det seier vilkårslaust "klypp" og "klypp", og bilen vert ståande utan skilt. Etterpå har du eit transportproblem med bilen, og må i praksis få han transportert med Falken, Viking eller liknande (du får ikkje prøveskilt i dag til ein slik bil). Skilta får du ut att når du provar: *at bilen har gyldig assuranse *at bilen er EU-godkjend *at kontrollavgift (kring 2000 kr, avgift for "skiltklyppinga") og evt skuldig årsavgift er sendt rett konto. Før du får skilta gjer Biltilsynet ein kontroll på at pengane verkeleg er KOMNE til kontoen. Du kan i tillegg verta meld til politiet. I praksis skjer det etter kva eg har skjøna om du køyrer bil utan trafikkassuranse, eller bil som er i "uforsvarlig" tilstand. (Ein bil kan godt vera i "forsvarlig" tilstand sjølv om han ikkje er EU-godkjent og i "forskriftsmessig" tilstand.) 1 Lenke til kommentar
hansjqrg1 Skrevet 3. juli 2011 Del Skrevet 3. juli 2011 Og hva er konsekvensen hvis du blir stoppet i en bil som er begjært avskiltet? Det seier vilkårslaust "klypp" og "klypp", og bilen vert ståande utan skilt. Etterpå har du eit transportproblem med bilen, og må i praksis få han transportert med Falken, Viking eller liknande (du får ikkje prøveskilt i dag til ein slik bil). Skilta får du ut att når du provar: *at bilen har gyldig assuranse *at bilen er EU-godkjend *at kontrollavgift (kring 2000 kr, avgift for "skiltklyppinga") og evt skuldig årsavgift er sendt rett konto. Før du får skilta gjer Biltilsynet ein kontroll på at pengane verkeleg er KOMNE til kontoen. Du kan i tillegg verta meld til politiet. I praksis skjer det etter kva eg har skjøna om du køyrer bil utan trafikkassuranse, eller bil som er i "uforsvarlig" tilstand. (Ein bil kan godt vera i "forsvarlig" tilstand sjølv om han ikkje er EU-godkjent og i "forskriftsmessig" tilstand.) Takk for utfyllende svar, det var noe slik jeg antok. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå