Gå til innhold

15 år og skaffe seg jobb, deltidsjobb

fsx v1.1

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du kan skaffe jobb på butikker og bensinstasjoner.

Tror ingen vil ha deg i en håndverker jobb eller andre jobber som du skal ha fagbrev.

Jeg tenker da på jobber som elektriker, snekker, rørlegger, anleggmaskinfører osv.

Så lenge du har skattekort kan du tjene opp til 39.999 skattefritt.

Endret av GZIP
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Du trenger et frikort som viser arbeidsgiver at det ikke skal trekkes skatt. Dette kan du bestille på SMS. Send FRIKORT (mellomrom) fødselsnummer (11 siffer) til 02111. F.eks.: FRIKORT 03116300331

Så lenge du har skattekort kan du tjene opp til 39.999 skattefritt.

39950.

Lenke til kommentar

Hei jeg er på jakt etter jobb men lurer på hva som er best? jeg er 15 år gammel og tenker på en grei jobb med ikke alt så mye mattimatikk

må helst være skattefritt

Skattefritt er det intill 40'000,- så lenge du har søkt om frikort (noe søkingen bare er en formalitet).

Butikkjobber og lignende kan du høre på men de foretrekker å ansette folk som kan selge øl og røyk noe personer under 18 ikke kan.

som 15 åring er det begrenset hva man kan gjøre, her i byen (kristiansand er Dyreparken en av de få stedene så unge kan få seg jobb. MEN jeg vet at parkvesenet ansetter unge mennesker, (det kan hete noe annet i din kommune, det er den etaten som har ansvar for offentlige plener og blomster). Jeg ville spurt i nisjebutikker som spillbutikker, bokhandeler, clas ohlson, felleskjøpet, og lignende. Hvis du ikke har noe imot vasking er renhold et kurrant sted å jobbe. Og jeg vet at folk kan få jobb på resturanter og slikt som "oppvaskgutt". det viktigste er at du peprer nærmiljøet ditt med søknader, og snakker med familiemedlemmer om di kjenner noen eller om deres arbeidsted har jobber. Gamlejobben min hadde 4 15 år gamle jenter som var jobbet på kopi og arkivrommet.

-frank

Lenke til kommentar

Det er litt vanskelig å finne seg jobb akkurat nå, sommeren er jo høysesong for sånne typisk jobber som du må være på jakt etter, så beklager, men jeg tror det kan bli litt vanskelig å finne seg jobb når du er så sent ute. Jeg anbefaler deg likevel å se litt rundt om kring, sjekk annonser i avisen, deltidsjobb.no, finn.no og lignende. Det pleier ofte å være en del fine jobber for ungdom nå om sommeren som f.eks. søppelplukker som er veldig greit siden du får gått rundt ute i sola, men mye av det saftigste er nok tatt, du har ikke sjangs til å få deg jobb på dyreparken som frank nevner, de ansetter vel folk i Januar - Februar elns. Mcdonadls og Burger king pleier og ta inn en del yngre, men der er det nok også ganske sent. Å gå med posten er jo en veldig grei jobb, en kompis av meg tjente vel 4000kr i månen på det når han var 14-15ish, noe som er helt greit i forhold til mengden han jobbet. Hør også med foreldre og kjente, kontakter er ofte viktig for å få seg en jobb. Eventuelt kan du spør bestefar om han trenger noe hjelp på hytta, eller om naboen skal ha hjelp til å male huset og sånt.

Beklager hvis jeg var litt drøyt pessimistisk her.

Edit: Følge nøye med på annonsene, ofte trenger bedriftene å ansatte folk fort og da kan det være større sjanse for at du kommer inn.

Endret av Carlgutt
Lenke til kommentar

Avløser for en bonde kan være et alternativ, jeg jobber som det selv. En dag eller to i uka etter skolen og noen helger av og til. Jeg jobber med melking av kyr, og det er ganske greit, syns jeg. For et par dager siden fikk jeg se ei ku kalve.

Om du får deg jobb hos en bonde, er det stor sannsynlighet for at bonde har flere småjobber til deg, og det blir det penger av. Ved siden av å melke kyr å ta fjøset har jeg mata inn grass i siloen, klatra opp i siloen for å få på plass presenninger (ganske høyt, du burde ikke ha høydeskrekk), gravd ut rester av grass inni siloen og ryddet vekk søppel (plastikk til rundballer osv).

Sannsynligheten for at du kan få kjøre traktor ved slåtten, pakke rundballer osv er også stor, og det er etter min mening ganske greit å kjøre rundt i en nyere traktor med radio osv.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er 16, begynte for en måned siden så jeg vet ikke hva jeg tjener, har ikke giddet å spørre. Får lønning på fredag så jeg kan gi tilbakemelding. Men vanlig lønn er rundt 80-100 kr om du er 16, etter hva jeg har hørt. Så det er ikke altfor godt betalt.

Edit: Fikk lønn i dag, 4000 kr for 35 timer, 8 av disse var helgetimer. Ikke noe direktørlønn akkurat, men jeg vil si det er ganske greit som 16 åring. :)

Endret av Christian_K
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...