Gå til innhold

Hvor mye skattetrekk for ENK?


Anbefalte innlegg

Hvis vi ser bort ifra hva jeg måtte ha av renteutgifter og andre fradrag, hvor mange % trekker man av overskudd i et ENK? (eneste inntektskilde)?

 

Jeg har hørt både 36%, 39% og helt opp mot 50% (det er jo sinnsvakt i så fall) hva er riktig?

Da tenker jeg inkl evt. andre avgifter (trygd?).

Med andre ord, hvor mye må jeg sette til side av overskuddet?

 

Edit. Kan nevne at jeg har kikket på skatteetatens kalkulator, men blir lettere forvirret av alle uttrykkene..

 

Si jeg har en total omsetning på 700 000,-, av disse sitter jeg igjen med 400 000,- etter at alle utgifter er trukket fra, skal jeg da føre 700000 som "Personinntekt annen næring" også "400000" som "Overskudd av næringsvirksomhet"?

 

 

Jeg skal benytte en regnskapsfører, men ikke før jeg har passert 50k (noe jeg har gjort, men pengene er ennå ikke på konto, regner med jeg må ha fått pengene før jeg får registrert meg, og ikke bare ha dem utestående faktura?)

Endret av Actibus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ein trekkjer ikkje noko som helst, for det er ingen lønsavdeling som kan ordna noko skattetrekk. Etter å ha gjeve kemnaren melding om at du driv næring under org nr (noko du har plikt til å gjera straks du set i gong, men ingen riv øyrene av deg om skatten berre VERT ordna i år) vert det ein vurdering av kva overskot du kan venta og kva anna innkome du har. I alle høve i mindre kommunar er det ei vurdering innehavar og eigar gjer saman. Så reknar kemnaren ut frå det kva som vert "truleg skatt" og deler på fire (evt to om du tek til no) og så får du girokort etter det. Forfall 15.2./15.4./15.9/15.11.

 

Du ikkje berre KAN, men du SKAL registrera deg (og rekna MVA) på den fakturaen som sender salet ditt frå kr 49999 til kr 50000. Kva tid du får pengane er heilt likesælt, det er fakturadatoen som avgjer. Så av stad til rekneskapsførar i morgon, saman med kopi av alle fakturaer du har skrive :). Gløymde du MVA på den fakturaen som fekk salet over grensa må du skriva kreditnota og så ny faktura, med MVA. Det fortel rekneskapsføraren deg alt om koss du gjer om du ikkje veit det. Berre spør.

Lenke til kommentar

Hvis vi ser bort ifra hva jeg måtte ha av renteutgifter og andre fradrag, hvor mange % trekker man av overskudd i et ENK? (eneste inntektskilde)?

 

Jeg har hørt både 36%, 39% og helt opp mot 50% (det er jo sinnsvakt i så fall) hva er riktig?

Det kommer jo helt an på hvor mye fradrag du har. I utgangspunktet er det 28% av næringsinntekt, 11% trygdeavgift av all personinntekt, og 9/12% toppskatt av personinntekt over noen grenser jeg ikke husker i farta. Marginalskatten for en som betaler toppskatt trinn 2 blir 28+11+12=49 (altså helt opp mot 50...), men den høye satsen er bare på de siste kronene du tjener, over toppskattgrensa.

 

Betaler du ikke toppskatt, så blir 39% rett (28+11), men det er altså uten hensyn til rentefradrag og evt andre fradrag i selvangivelsen. Det er også sett bort fra evt. formuesskatt.

 

Si jeg har en total omsetning på 700 000,-, av disse sitter jeg igjen med 400 000,- etter at alle utgifter er trukket fra, skal jeg da føre 700000 som "Personinntekt annen næring" også "400000" som "Overskudd av næringsvirksomhet"?

Nei, 400.000 på begge. Eller rettere sagt; noe mindre enn 400.000 som personinntekt, avhengig av hva du kommer fram til etter å ha fylt ut personinntektsskjemaet.

Det kommer igjen hovedsakelig an på hvor mye gjeldsrenter du har i næringa, og hvor mye kapital du har investert i driftsmidler (beregnet kapitalavkastning trekkes fra næringsinntekt for å gi personinntekten).

Lenke til kommentar

Det kommer jo helt an på hvor mye fradrag du har. I utgangspunktet er det 28% av næringsinntekt, 11% trygdeavgift av all personinntekt, og 9/12% toppskatt av personinntekt over noen grenser jeg ikke husker i farta. Marginalskatten for en som betaler toppskatt trinn 2 blir 28+11+12=49 (altså helt opp mot 50...), men den høye satsen er bare på de siste kronene du tjener, over toppskattgrensa.

 

Betaler du ikke toppskatt, så blir 39% rett (28+11), men det er altså uten hensyn til rentefradrag og evt andre fradrag i selvangivelsen. Det er også sett bort fra evt. formuesskatt.

100 % samnd i at SKATTEUTREKNINGA for næringsinntekta vert slik du nemner, så lenge ein har næringa ved sida av andre inntekter (ellers vert dette litt for enkelt - slik du truleg og meiner med det du skriv). Derimot vert ein ikkje TREKT dette (eller noko anna). Ein sender inn forskot sjølv, og serleg fyrste året kan ein "manipulera" det talet til omtrent kva ein ynskjer, heilt lovleg. Kva sluttprosenten i skatt vert er for næringsdrivande som for alle andre: Sterkt skiftande frå person til person etter kva frådrag ein har og litt anna.

 

39 % er ellers gamalt tal, no vert tilsvarande tal 40 (28+12).

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar

Derimot vert ein ikkje TREKT dette (eller noko anna). Ein sender inn forskot sjølv, og serleg fyrste året kan ein "manipulera" det talet til omtrent kva ein ynskjer, heilt lovleg.

Det er jeg selvsagt klar over, og lenger ned i trådstarters innlegg (med fet skrift, attpåtil) viser det seg at han egentlig spør hvor mye han selv bør sette til side, og at han er klar over at dette ikke blir trukket på noen måte.

 

Om det er noe særlig lurt å regne det i prosenter av overskudd er en annen sak; det er nok bedre å sette av en fast sum (men det er jo avhengig av hvordan inntektene fordeler seg gjennom året...) hver måned, tilsvarende en tolvtedel av det beregnede forskuddsskattebeløpet, og dessuten bør han skaffe seg korrekt skattekort med forskuddsskatt med en gang, heller enn å sette av masse penger på egen hånd til en gigantisk baksmell året etter.

 

no vert tilsvarande tal 40 (28+12).

Når da? Skatteetatens satser viser fortsatt 11% trygdeavgift for 2011..
Lenke til kommentar

Det er jeg selvsagt klar over, og lenger ned i trådstarters innlegg (med fet skrift, attpåtil) viser det seg at han egentlig spør hvor mye han selv bør sette til side, og at han er klar over at dette ikke blir trukket på noen måte.

Eg korkje var eller er i tvil om du er 100 % klar over dette. Når eg skreiv som eg skreiv her var det for å få fram poenget for andre som les. Kva det siste du skreiv gjeld er eg ikkje 100 % sikker på om eg er samnd med deg i konklusjonen - men her får TS få siste ordet.

 

Om det er noe særlig lurt å regne det i prosenter av overskudd er en annen sak; det er nok bedre å sette av en fast sum (men det er jo avhengig av hvordan inntektene fordeler seg gjennom året...) hver måned, tilsvarende en tolvtedel av det beregnede forskuddsskattebeløpet, og dessuten bør han skaffe seg korrekt skattekort med forskuddsskatt med en gang, heller enn å sette av masse penger på egen hånd til en gigantisk baksmell året etter.

Mest 100 % samd her og. Den gode (og rette) løysinga er å vurdera inntektene sine så "rett" råd er, og få giroar etter det. Så set ein av til dei, og gløymer prosentrekninga her.

 

Når da? Skatteetatens satser viser fortsatt 11% trygdeavgift for 2011..

Her legg eg meg flat pr omgåande, miksa høgste sats på toppskatten og trygdeavgifta i reknestykket. Akk ja, slik er det når ein bur i utlandet og har lite med norsk næringsdrift å gjera meir - og særleg når klokka vert mange for folk med A-legning. Flott du tok borti saka, ingen slik feil bør bli ståande. For andre som les sin del. :).

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...