latino81 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hei! Jeg har bestemt meg for å kjøpe ny PC i nær fremtid, den skal brukes primært til spilling og videoredigering, den skal ikke brukes til overklokking. Har ikke behov for å kjøpe tastatur, mus, skjerm og OS, da jeg har dette fra før. Erfaring med PC deler er ikke min sterkeste side, så en venn av familien skal bygge dette for meg, men før dette skjer har jeg behov for å spørre ekspertene her først, slik at jeg får best mulig kjøp til mitt budsjett. Jeg har sett litt på websiden til Dustinhome.no på hva pc komponenter koster i disse dager, og lest litt fra diverse tester her på Hardware.no. Her er lista jeg tror kan være verdt å investere i: CPU: http://www.dustinhome.no/pd_5010544372.aspx Tror den er bra nok for mitt bruk. GPU: http://www.dustinhome.no/pd_5010575579.aspx Denne fikk bra omtale her på hardware.no, også gir den mest for penga. PSU: Hva med 750w? Holder vel og hvilken? SSD: Primært som systemdisk, hvilken? Minst 60GB eller 64GB, da jeg tror dette holder til akkurat dette formålet. RAM: Minst 8GB evt. 16GB om budsjettet strekker til, selv om det blir overkill, hvilken? Blue-Ray brenner/leser: Hvilken? Hovedkort: Mest for penga og som fungerer best for mitt oppsett, hvilken? Mikro ATX kabinett: http://www.multicom.no/THERMALTAKE-Armor-A30-Mini-Case,-Micro-ATX,-USB-30-i-front/cat-p/c100159/p10601936 Denne leste jeg om på diverse engelskspråklige nettsider, og den fikk bra omtale og jeg liker veldig godt utseendet på denne. Håper noen eksperter her tar seg tid til å hjelpe meg med å gi råd...på forhånd takk! Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 500W PSU, mer enn nok for ditt system. 750W er for systemer med to GTX 570 eller HD 6970 og overklokking på kjøpet. Et GTX 560 Ti trekker rundt 170W, enkelte modeller kommer opp i 200W. Prosessoren spiser 95W, hovedkort og vifter spiser kanskje 50W. Harddisker kan du regne med 10W per stykk. kjører du 15 harddisker burde du kanskje vurdere om 500W er for lite, men jeg tror du fint klarer deg med 500W. Hovedkort du kan kjøpe. Du skal ikke overklokke, så da går dette bra. SSD, den holder fint. 1TB HDD. Blu-Ray brenner. Minne, kjøp to pakker for 16GB. Du får ikke større moduler enn 4GB. Lenke til kommentar
StorPeder Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Legg merke til at den GPU'en kjører på bare 950MHz mot 1000MHz normalt. Det har vel ikke sååå mye å si, men det er litt mindre value for money. Lenke til kommentar
sindre94 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Legg merke til at den GPU'en kjører på bare 950MHz mot 1000MHz normalt. Det har vel ikke sååå mye å si, men det er litt mindre value for money. det har ikke så mye å si da... (rundt 1-2 fps) Endret 26. juni 2011 av sindre94 Lenke til kommentar
latino81 Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) 500W PSU, mer enn nok for ditt system. 750W er for systemer med to GTX 570 eller HD 6970 og overklokking på kjøpet. Et GTX 560 Ti trekker rundt 170W, enkelte modeller kommer opp i 200W. Prosessoren spiser 95W, hovedkort og vifter spiser kanskje 50W. Harddisker kan du regne med 10W per stykk. kjører du 15 harddisker burde du kanskje vurdere om 500W er for lite, men jeg tror du fint klarer deg med 500W. Hovedkort du kan kjøpe. Du skal ikke overklokke, så da går dette bra. SSD, den holder fint. 1TB HDD. Blu-Ray brenner. Minne, kjøp to pakker for 16GB. Du får ikke større moduler enn 4GB. Tusen takk for dine råd arni90! Slik ser lista mi ut nå. Har brukt noen av dine råd, men har også justert litt. Endret 27. juni 2011 av latino81 Lenke til kommentar
N o r e n g Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Slik jeg ser det har du ikke bruk for et P67-hovedkort, da den eneste fordelen det gir er muligheten til å overklokke prosessor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå