Ctrl_Alt_Delete Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Heisann, jeg skal bygge en ny HTPC av denne typen kabinett Silverstone Lascala LC16B. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601855 Velger å gå for dette kabinettet da det passer godt inn i tv benken med onkyo reciveren, og så ser den bra ut også. Litt usikker på hva jeg skal velge av komponenter til denne. Den bør kunne brukes som pvr på tv, så et brukbart tv kort må jeg ha. HTPC'n bør kunne spille av BD med 3D, da jeg har kjøpt meg ny tv ( Sony Bravia 55" 3D Led ) er det litt morro å kunne utnytte tv'n skikkelig. Tenkte å bruke SSD på OS og et par 2TB spinnpoint for å ha litt god plass, jeg får fibernett fra Nextgentel om kort tid så da går det vel fort litt plass. Maskina skal ikke brukes til spilling, kun media og litt surfing generelt. Så jeg skal prøve å ikke overdrive på spec, men prøve være reell om hva som trengs for at den skal funke optimalt. Jeg får hjelp til selve byggingen av en kompis, han har litt mere erfaring enn meg på dette feltet. Det er innmaten som er vanskelig for meg å plukke ut, jeg vet ikke hva som passer om en annen av hw produkter uten at det blir konflikter osv. Hvis noen kjenner til dette kabinettet eller har lyst til å hjelpe meg med å plukke ut hva som trengs fra komplett feks, så hadde jeg vært evig takknemlig. Setter STOR pris på all hjelp. Jeg har satt opp en foreløpig handleliste fra Komplett. Link: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=942966&su=a39c021d-f097-4ca4-a4d1-0b57ca52ae50 630674 Crucial m4 SSD 2,5" 64GB SATA 6 Gb/s (SATA3.0), 415MB/95MB/s read/write 630495 Intel Core™ i3 Dual Core i3-2100T Socket-LGA1155, Dual Core, 2.5Ghz, 3MB, 35W, Boxed w/fan 352067 Kingston ValueR. DDR3 1333MHz 4GB, CL9 Kit w/two matched ValueRAM 2GB DDR3 493692 Lite-On DVD/Blu-Ray Reader, IHOS104 SATA, 4x BD-ROM Read, 12x DVD-ROM Read, Bulk, BLACK 626990 MSI H67MA-E45 B3, Socket-1155 m-ATX, H67, DDR3, 1xPCIe(2.0)x16, SATA 6Gb/s, USB3.0, FW, VGA,DVI,HDMI, THX, EFI 610757 Samsung SpinPoint F4EG 2TB 5400RPM, SATA 3.0 Gbps, 3,5", 32MB Cache, 8.9ms,"EcoGreen F4" 376060 Silver Power SP-SS500 500W PSU ATX 12V V2.2, 80 Plus, Standard, 1x 6pin+1x 6+2pin PCIe, 6× SATA, 120mm Vifte 601855 Silverstone Lascala LC16B-MR HTPC Sort Vifter: 2x 80mm Bak, mATX, ATX, Fjernkontroll, VDF Display, USB, Audio, Del Har ikke peiling på hva slags tv kort jeg kan bruke, får tv og internett på fiber fra nextgentel om ca 2 mnd. Jeg har lest masse fra andres tråder og satt sammen noe jeg håper kan fungere sammen. Jeg har aldri bygget pc før, så jeg vet ikke om jeg har overdrevet på specs eller motsatt. Håper på innspill/forslag. Vil denne kunne fungere sånn som jeg har satt det opp? Vil den bli støysvak? Kan jeg velge andre komponenter som er rimeligere og fortsatt få noe brukbart ut av den? Eventuelt hva annet trenger jeg av kabler osv, slik at det bare er å begynne å sette sammen HTPC når jeg får dette i posten? Er ganske så grønn på dette området Så all hjelp er jeg veldig takknemlig for. Lenke til kommentar
qtek Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Det største problemet med det oppsettet ditt er vel TV signalene fra NGT, såvidt jeg vet så finnes det ikke noen løsning for å få de inn via HTPC. Lenke til kommentar
Ctrl_Alt_Delete Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Det største problemet med det oppsettet ditt er vel TV signalene fra NGT, såvidt jeg vet så finnes det ikke noen løsning for å få de inn via HTPC. Ok, det var dumt. Får bare håpe på at det kommer en løsning på det etterhvert. Det blir vel mer og mer vanlig med tv over fiber, da er det vel bare vente da. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det største problemet med det oppsettet ditt er vel TV signalene fra NGT, såvidt jeg vet så finnes det ikke noen løsning for å få de inn via HTPC. Ok, det var dumt. Får bare håpe på at det kommer en løsning på det etterhvert. Det blir vel mer og mer vanlig med tv over fiber, da er det vel bare vente da. Bruker NextGenTel IP-TV? Det finnes noe informasjon om IP-TV på mspc.no forumet. Lenke til kommentar
Ctrl_Alt_Delete Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Det største problemet med det oppsettet ditt er vel TV signalene fra NGT, såvidt jeg vet så finnes det ikke noen løsning for å få de inn via HTPC. Ok, det var dumt. Får bare håpe på at det kommer en løsning på det etterhvert. Det blir vel mer og mer vanlig med tv over fiber, da er det vel bare vente da. Bruker NextGenTel IP-TV? Det finnes noe informasjon om IP-TV på mspc.no forumet. Da har jeg fått lest nok om NGT sin IPTV og har slått fra meg tanken om tv kort. Da er det bare resten av oppsettet igjen, noe jeg burde endre på osv? Hva mer er det jeg trenger for å sette den sammen? Hakke peil på dette, så det er derfor jeg spør. Lenke til kommentar
qtek Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Ser at kabinettet har Soundgraph/iMon VFD display med tilhørende fjernkontroll, det er vel ikke kjent for å være noen knallgod løsning. Har hatt mye hodebry med de systemene der tidligere. Jeg sier ikke at dette ikke vil funke, men jeg ville ikke kjøpt det. Det er dessverre mangelvare på kabinetter her i Norge som ser vettuge ut med en brukbar fjernkontroll løsning, jeg kjøpte kabinett herfra og det funker meget bra. Ser også at du har valgt 500w strømforsyning, er ikke dette noe overkill med tanke på de andre komponentene du har valgt? Du kunne også valgt denne prosessoren og spart noen kroner. Jeg tror jeg også ville valgt et hovedkort fra ASUS i steden for MSI, Asus kortene har vel noe bedre innebygd viftestyring, noe som jeg synes er ganske vesentlig i en maskin som skal stå i stua. Endret 28. juni 2011 av qtek Lenke til kommentar
Ctrl_Alt_Delete Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Ser at kabinettet har Soundgraph/iMon VFD display med tilhørende fjernkontroll, det er vel ikke kjent for å være noen knallgod løsning. Har hatt mye hodebry med de systemene der tidligere. Jeg sier ikke at dette ikke vil funke, men jeg ville ikke kjøpt det. Det er dessverre mangelvare på kabinetter her i Norge som ser vettuge ut med en brukbar fjernkontroll løsning, jeg kjøpte kabinett herfra og det funker meget bra. Ser også at du har valgt 500w strømforsyning, er ikke dette noe overkill med tanke på de andre komponentene du har valgt? Du kunne også valgt denne prosessoren og spart noen kroner. Jeg tror jeg også ville valgt et hovedkort fra ASUS i steden for MSI, Asus kortene har vel noe bedre innebygd viftestyring, noe som jeg synes er ganske vesentlig i en maskin som skal stå i stua. Heisann, jeg kikket litt på de kabinettene på wesena men det var ingen av dem som falt i smak. Da liker jeg dette kabinettet bedre: Antec Fusion HTPC Remote Sort. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=386482 Problemet med det er at jeg får ikke plass til så mange hardisker i den, hadde tenkt å putte inn flere 2TB disker etterhvert som behovet kommer. I og med at jeg får fiber snart så kommer det garantert til å gå med noen GB , jeg driver å leter etter lignende kabinett med god plass til hardisker. PS det er 20cm høyde mellom hylla i tv benken, må gi litt pusteromm på toppen der også. Jeg har blitt foreslått hovedkort fra asus eller gigabyte, fant ett fra gigabyte til 990,- ligger link til oppdatert handle liste under, der kan du se hovedkortet jeg lurer på. Her er oppdatert handle liste fra komplett: http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=942966&su=a39c021d-f097-4ca4-a4d1-0b57ca52ae50 Hva er forskjellen på disse prosessorene, jeg skjønner ikke hvorfor det andre er nesten dobbel pris. http://www.komplett.no/k/kcp.aspx?sku=630495&sku=634519 for min del så ser det ut som det billige har bedre specs, men nå skal det sies at jeg ikke ser forskjellen på en appelsin og en sitron i dette temaet lol. Hvilket power er det du ville anbefalt som ikke bråker og er billigere da? Mvh Pål. Lenke til kommentar
Ctrl_Alt_Delete Skrevet 6. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 6. juli 2011 (endret) Heisann, da har jeg fått oppdatert min handleliste. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=942966&su=a39c021d-f097-4ca4-a4d1-0b57ca52ae50 Venter på svar fra komplett.no ang komponenter. Håper de svarer fort på mine spørsmål slik at jeg får lagt inn bestillingen min. Endret 6. juli 2011 av Ctrl_Alt_Delete Lenke til kommentar
Ctrl_Alt_Delete Skrevet 8. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 8. juli 2011 Det var en fin CPU oversikt obergeru. Heisann, da har jeg og en kollega satt oss ned og laget en helt ny handleliste. http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=947813&su=37C597B0-865D-44C3-AA0A-120AE53EAC99 Han ville gå for sprekere prosessor og et hovedkort som passet godt sammen, i og med at jeg ikke skulle ha eget skjermkort. Dette pga 3D og HD materiale osv. Raskere ram brikker (1600Mhz) og en annen ssd disk. Modular strømforsyning med større vifte (bråker mindre) og litt mere piff, da har jeg mulighet til å putte inn et ålreit skjermkort senere hvis jeg eventuelt finner ut at jeg skal spille på den også. Jeg droppet en 2TB disk fra handlelista og gjorde store forandringer, havner så på 7.827,- kr altså 890,- kr mer. Mere lagringsplass kan jeg ordne med etter behov. Mvh Pål. Lenke til kommentar
obergeru Skrevet 12. juli 2011 Del Skrevet 12. juli 2011 Ja da har du iallefall nok kraft til det meste Er det innebygget SSD på hovedkortet? Intresant. Grunnen til at noen velger eksternt grafikkort er at intel ikke ordentlig støtter 24p (23,976Hz). Da kan det hakke litt når bildet panorerer. Men det kommer også ann på tven. Men jeg har ikke testet Intel grafikkort, og det har skjedd mye med Intel grafikkort i det siste, så det er ikke sikkert dette er noe problem lenger. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå