St€rk Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Man merker lite forskjell, personlig gikk jeg opp med ca. 1 karakter i snitt fra ungdom til vgs. I hovedsak fordi ungdomskole-lærerne mislikte meg selvom jeg "modnet" mye i løpet av 9ende. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Jeg hadde 5,1 i snitt i siste termin på videregående. Jeg gikk ut ungdomsskolen med 3,5. Greie lærere hjelper mye på motivasjonen! Lenke til kommentar
Xabi.A Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Takk alle sammen Hmm... er litt redd for å gå ned i karakterer, siden jeg ligger på et snitt over 5. Men jeg vet jo hva som trengs for å oppnå gode karakterer Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Studiespesialiserende er en forlengelse av ungdomsskolen. Arbeidsmengden er litt større, og du har større frihet. Sistnevnte gjør at du i større grad må strukturere arbeidet ditt selv. Lenke til kommentar
operg Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Jeg tror miljøet på skolen spiller en stor rolle. Jeg kom inn på en god skole med smarte medelever og motiverende lærere, og gikk opp fra 4,7 til 5,6 i snitt. Jeg kan aldri tenke meg at det hadde skjedd hvis jeg hadde kommet inn på en skole med dagdrivere og lærere som ikke orket å undervise disse. Lenke til kommentar
bjelleklang Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Med tanke på at alle skal gjennom VGS så er det ikke spesielt mye vanskeligere enn ungdomskolen. Forskjellen ligger kanskje litt i ansvar av egen læring og større krav til refleksjon i fagene. Hvis du er over gjennomsnittlig oppegående så får du lett gode karakterer. Litt OT. Noe som er interessant er at i Danmark så har de ikke forskjellige nivåer i matte feks. Der er nivået R matte og man kan selv velge hvor mange år man vil ha, men man må ha minst ett år på almenn studieretning. Det synes jeg sier litt med tanke på hvor mange typer simpel matte man kan ta i Norge. Lenke til kommentar
Heimdalen Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 VGS er da så mye bedre en ungdomskolen, begynnte i førsteklasse i fjor, på TIP ( teknikk og industruell produksjon) og karakterene forbedret seg mye, da jeg gikk ut av ungdomskolen hadde jeg 3,7, nå gikk jeg ut med 4.5 miljøet på vgs er mye bedre, folk er mere voksne har jeg en følelse på, så dere burde glede dere! Lenke til kommentar
Xabi.A Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Virker som de fleste går opp i karakterer på VGS fra ungdomsskolen, og det hørtes bra ut Lenke til kommentar
Reg2000 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Virker som de fleste går opp i karakterer på VGS fra ungdomsskolen, og det hørtes bra ut Mange går mye ned, men de forteller ikke om dette her. Vgs SSP stiller noe høyere krav og det er større arbeidspress (først og fremst på realfag). Bruker du derimot timene fornuftig behøver du ikke bruke spesielt mye tid utenom skolen. Overgangen merker du først og fremst i starten av vg1, men så venner du deg fort til det. Yrkesfag vet jeg ikke like mye om, men der er det ofte veldig sløvt. Endret 27. juni 2011 av Reg2000 Lenke til kommentar
St€rk Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Virker som de fleste går opp i karakterer på VGS fra ungdomsskolen, og det hørtes bra ut Det er desverre feil. De fleste går ned. På min skole var snittet på de som kom inn 5, mens den ble 4,6 til slutt. Jeg vil tippe at det er vanligst med ca. 0,2-0,3 lavere i snitt, men det gjør jo ikke noe siden alle gjør det. Det viktigste er hva du klarer. Lenke til kommentar
ahpadt Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Som mange andre her gikk jeg også en hel del opp i snitt i VGS. Her i området pleier det være normalt med inntakskrav mellom 3,0 og 4,0. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 (endret) Her kom alle som søkte studiespess inn: ca. 30 stykker. Jeg tror det er bare katedralskolene som har større minimumssnitt. Endret 27. juni 2011 av stifa Lenke til kommentar
Solid Snail Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 jeg gikk ned til 3,8 fra 4 ,men jeg vet at hvis jeg skal søke på jobb, så gir jeg dem en demoreel og ikke karakterene fra skolen. Lenke til kommentar
Xabi.A Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Takker for alle svar! Svarene har vært til stor nytte! Edit; Ja, det er ferie nå, men merker at jeg gleder meg til VGS Endret 28. juni 2011 av jespio19 Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Den største forskjellen er at du får en PC, som, mest sannsynlig, kommer til å blande seg inn i det første halvåret ditt. Kunsten er å ikke la seg bli distrahert. Lenke til kommentar
stifa Skrevet 5. juli 2011 Del Skrevet 5. juli 2011 Den største forskjellen er at du får en PC, som, mest sannsynlig, kommer til å blande seg inn i det første halvåret ditt. Kunsten er å ikke la seg bli distrahert. Det er også viktig å merke seg at denne PCen vil også svært sannsynligvis bringe større og mindre frustrasjoner. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå