Gå til innhold

Trondheims Økonomiske Høyskole


Skive

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Vurderer å starte ved Trondheims Økonomiske Høyskole til høsten, så lurer derfor på om noen har erfaringer derfra? Vurderer nettopp denne skolen fordi den tilbyr økonomi og administrasjon og fordi den ligger i Trondheim, som jeg har hørt er en fin studentby med godt miljø.

 

Med over 1000 studenter må det jo være noen som har erfaringer å dele? Vet det ligger en tidligere død tråd om det samme fra noen år tilbake her.

 

Takker for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg går på TØH og kan anbefale det på det varmeste. Det vil si, jeg kjenner bare til masteren der (tok bachelor et annet sted), men jeg har et godt inntrykk av bachelor også. Skolen har et godt fagmiljø og er blant de beste på økonomi i landet (ikke at det er lett å måle). Trondheim er jo en perfekt studentby, og dere går ikke lei den fort. Der er det godt med liv ;)

 

Den vanlige bacheloren i økonomi og administrasjon har jo noen forskjellige profiler, og systemet med profiler kan man fortsette med på masternivå. Dette gjør at man har rom for å velge og vrake litt i forskjellige fag.

 

Når det gjelder ryktet til TØH så har jeg inntrykk av at det er litt ukjent pga. dårlig markedsføring fra Høgskolen i Sør-Trøndelag (og mye strid rundt om TØH skal hete TØH, eller bare være en avdeling til HiST). På den annen side så sier de fleste i næringslivet at TØH er interessant, og dette reflekteres på alle bedriftspresentasjonene og de årlige karrieredagene (som jeg selv er med på å arrangere).

 

Jeg ville bare satt NHH høyere enn TØH, og muligens BI Nydalen. Allikevel har jeg inntrykk av at forskjellene på skoler ikke er så stor, og folk fra alle mulige høgskoler og universiteter har tilnærmet den samme faglige tyngden (dette merker jeg når vi jobber sammen og diskuterer, og det er heller ikke slik at de som har tatt bacheloren ett sted gjør det bedre på masteren enn de andre).

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei!

 

Jeg starter til høsten på tredjeåret ved TØH, som spesialisering har jeg valgt Finansiell Styring. Da jeg sto foran valget om skole så sto det mellom TØH og NHH, det ble til slutt TØH av sosiale årsaker. Når jeg er ferdig her ønsker jeg å ta en master i finans i utlandet eller ved NHH, med sikte på å bli aksjeanalytiker når jeg er ferdig.

 

Sosialt sett er TØH en kjempeflott skole! Det er ofte skolefester. For å dra best nytte av det sosiale anbefaler jeg deg å delta i fadderuka i starten av semesteret, og i et eller flere studentutvalg ved skolen (markedsføringsgruppe, idrettskruppe, aksjeklubb osv.). Trondheim som studentby er kanon, lite annet å si om et. Er du fra en annen storby i Norge så føles kanskje byen som ganske liten, men for meg som er fra en by på Nordmøre så er Trondheim akkurat passe.

 

Når det gjelder fagene så er det god variasjon, både kvantitative og kvalitative fag. Du finner mer om dette på hjemmesiden hist.no/toh.

 

Skolens rykte skulle jeg gjerne sett var bedre. Her i Trondheim er det svært godt, men ellers i landet er nok NHH og BI et par hakk foran. Likevel, går du en bachelor her og fortsetter på NHH eller BI NYdalen til masteren, så ser jeg ikke noe problem ved det. Har du gode karakterer, erfaring fra verv og andre sosiale egenskaper så vil du likevel stille sterkt om du kommer fra TØH.

 

Om du engasjerer deg i skolens studentforening, næringslivsutvalg eller aksjeklubb så vil du kunne knytte bånd til store aktører i næringslivet som du ikke trodde var mulig. Jeg har blant annet vært med på studietur med aksjeklubben til Oslo, og på analysekurs i Vilnius, Litauen.

 

Om du har andre spørsmål så kan du bare kjøre på!

Lenke til kommentar

Jeg har også tatt bachelor ved TØH og er godt fornøyd med skolen. I tillegg er det jo en kjempebonus å studere i en by som Trondheim med det rike studentlivet der. Jeg engasjerte meg ikke så mye i det sosiale på TØH, men heller på Studentersamfundet der man treffer alle slags studenter. Kan virkelig anbefales! Noen av foreleserne på TØH er dønn kjedelige (/gjerne de i regnskap), mens andre er utrolig flinke og inspirerende. Faglige flinke er de stort sett alle sammen etter mitt inntrykk å dømme.

I og med at man kan ta master hvor man vil etterpå, så er det jo ikke noe i veien for å søke seg til en litt mer prestisjetung skole etterpå om man vil det. Veldig mange fra klassen min starter i København og på NHH nå til høsten. Jeg ville uansett valgt TØH foran BI om jeg skulle være i Trondheim. Tror nok ikke BI i Trondheim har særlig godt omdømme, det "gode ryktet" til BI gjelder vel helst kun for BI Nydalen etter hva jeg har hørt. Men det rykter seg at BI-studentene er bedre enn oss TØH-ere i idrett, de slo oss på de fleste felt i det såkalte "årsoppgjøret! i år, en uhøytidelig idrettsdag med konkuttanser mellom TØH og BI.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...