Delvis Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 ser jeg det står noe om i Dagbladet. Dyrere å handle digitalt"Det blir 25 prosent dyrere å kjøpe digital musikk, bøker, spill osv. fra utenlandske leverandører etter 1. juli fordi slike kjøp blir momsbelagt. Dette ble bestemt under behandlingen av statsbudsjettet i fjor høst. De utenlandske selskapene som selger digitale produkter til forbrukere i Norge får ansvaret for å kreve opp momsen. Skatteetaten har opprettet en nettside der utenlandske leverandører kan registrere seg. Momsen de krever inn skal betales til staten hver tredje måned. Staten regner med å tjene 150 millioner kroner på dette på årsbasis." Da forslaget ble lagt fram i fjor høst, begrunnet finansminister Sigbjørn Johnsen (Ap) det med at norske og utenlandske leverandører skulle behandles likt for å unngå konkurransevridning. Er ikke sikker om jeg skjønner dette her helt, men det høres hvertfall helt på viddene ut Bestiller av og til et og annet fra Amazone, eBay og lignende. Av og til DVd'er, noe musikk (helst vinyl. Hvordan blir det med det?) og lignende. Men prøver alltid å holde meg under grensa for at det ikke skal havne i tollen. Er det kr 300 som er grensa? Om jeg forstår det rett vil det nå ikke bli noen grense lenger? 1 Lenke til kommentar
Kjetil Lura Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Nei, grensen er 200kr for toll. Men tror du må betale momsen uansett fra juli. Lenke til kommentar
olary Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Dette hørest jo ganske håpløst ut. Hvordan skal de få utlandske nettbutikker til å følge norske regler? Spessielt når det bare gir dem mye jobb og bryderi, og ingen fortjeneste. Nei, da er det nok enklere for de å ikke bry seg. Spessielt når det ikke har noen konsekvens for de. 1 Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Om jeg forstår det rett vil det nå ikke bli noen grense lenger? Det vil fortsatt være en grense på 200kr for alle fysiske produkter (DVD/Spill-DVD, vinyl, bøker...) som sendes i posten (eller med andre firma). Det er kun nedlasting som får endrede regler, og bare om den utenlandske leverandøren går inn for å følge de nye norske reglene. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 Om jeg forstår det rett vil det nå ikke bli noen grense lenger? Det vil fortsatt være en grense på 200kr for alle fysiske produkter (DVD/Spill-DVD, vinyl, bøker...) som sendes i posten (eller med andre firma). Det er kun nedlasting som får endrede regler, og bare om den utenlandske leverandøren går inn for å følge de nye norske reglene. Kun nedlasting..? Det hørtes da besynderlig ut, er du sikker på dette? Kan nesten ikke forestille meg at nordmenn kjøper så mye som kan lastes ned, at staten skulle ha noe å hente der. Hva kan det være for noe da? Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 Om jeg forstår det rett vil det nå ikke bli noen grense lenger? Det vil fortsatt være en grense på 200kr for alle fysiske produkter (DVD/Spill-DVD, vinyl, bøker...) som sendes i posten (eller med andre firma). Det er kun nedlasting som får endrede regler, og bare om den utenlandske leverandøren går inn for å følge de nye norske reglene. Kun nedlasting..? Det hørtes da besynderlig ut, er du sikker på dette? Kan nesten ikke forestille meg at nordmenn kjøper så mye som kan lastes ned, at staten skulle ha noe å hente der. Hva kan det være for noe da? Er veldig spesifikt digitalt materiale det er snakk om, så om utenlandske sider velger å registrere seg hos staten, så vil det være 25% dyrere å handle digitalt materiale fra den nettsiden, si steam eller itunes. Hvorfor en eneste butikk skulle registrere seg er dog "beyond me". Finnes uansett ingen måte å kontrollere dette. Lenke til kommentar
Delvis Skrevet 29. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juni 2011 I såfall må det være et minst like idiotisk forslag som det høres ut som. Hva slags tullinger finner på slikt? Lenke til kommentar
Protrik Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 håper ikke steam blir 25% dyrere :/ Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 29. juni 2011 Del Skrevet 29. juni 2011 I såfall må det være et minst like idiotisk forslag som det høres ut som. Hva slags tullinger finner på slikt? Tror de kalles for politikere i dagligtalen. Flesteparten av dem virker å være i slekt med forest gump. Lenke til kommentar
Hakasu Skrevet 1. juli 2011 Del Skrevet 1. juli 2011 Det er jo ingen måte for staten å sjekke hvor mange nordmenn som kjøper noe da, spesielt hvis de ikke registrerer seg på den nettsiden. Er så mange idiotiske nye lover for tiden.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå