Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Hei jeg har begynnt med fotografi og er forelsket i det har et par objektiver.. men føler aldri bildene mine blir skarpe slik som jeg ser andre har. hva er grunnen til det? jeg har et Nikon D7000 Nikon 50mm 1.8G Voightlander 58mm 1.4 er brukt til disse bildene (ps bildene er redigert (crop) av en venn, derfor står det et annet navn på) her er noen nylig tatt bilder Endret 26. juni 2011 av Simen88 Lenke til kommentar
Kristallo Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Når man bruker stor blenderåpning så blir det kritisk hvor fokus plasseres så det er noe du må tenke på hele tiden. Jeg kunne ikke se noe spesielt galt med bildene (bortsett fra flat belysning som ikke hjelper til å gi bilder med trøkk i) så jeg vil tro at du vil komme langt med å lære deg å skarpe opp bildene etter at de er skalert til den størrelsen de skal brukes i. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 ok hvordan skarper jeg dem opp etter jeg har croppet dem? Lenke til kommentar
satchman Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Voightlander 58mm 1.4 Jeg vil tro at et objektiv med manuell fokus er rimelig vrient når man skal ta bilder av bevegelige motiv som en valp. Hvis du i tillegg kjører veldig stor blender som f.eks. 2 eller 1.4 så skal det godt gjøres å treffe med fokus. Jeg hadde brukt Nikon-objektivet istedet til bevegelige motiv. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 tenkte også på det men fikk dem av og til til å stå stille, sitte men ok, hvordan skarper jeg opp bilder som er croppet? Lenke til kommentar
cFc Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 DSC_0178 var da skarpt i massevis i mine øyne. Dog dybdeskarpheten du har valgt har jo gjort at det bare er et lite skarpt område. Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 jo men jeg føler at hvis jeg skrur opp blenderen blir alt mørkt, og om jeg skrur ned eksponeringstiden blir ting uskarpt.. hmmm its hard.. Lenke til kommentar
satchman Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Det er er avveining man alltid må ta innen foto. Du kan jo prøve å øke iso en del; det vil gi deg mulighet til å bruke en mindre blender uten at du mister lukkertid. D7000 er rimelig god helt opp til iso 800 synes jeg, og iso 1600 er også brukbart. Endret 26. juni 2011 av satchman Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) men da får jeg jo veldig kornete bilde ikke sant?, ikke akkuratt det jeg ser etter kan du si Endret 26. juni 2011 av Simen88 Lenke til kommentar
satchman Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 men da får jeg jo veldig kornete bilde ikke sant? Det kommer litt an på motivet samt hvor høyt du går i iso. Jeg har et Nikon D5100 (samme bildesensor som i D7000) og har satt auto-iso til å gå opp til 1600 når jeg bare går rundt og knipser for moro skyld og har aldri noe problem med støy i mine bilder. Husk at evt. støy du ser når du zoomer inn på bildet ikke nødvendigvis er synlig når du ser bildet i 'normal' forstørrelse. For meg er valget enkelt; jeg vil heller ha bittelitt 'støy' enn et bilde som er uskarpt Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 ok men jeg ble fortalt her at man kan skarpe bildet inn når man cropper det.. please show me! Lenke til kommentar
flageborg Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Når man bruker stor blenderåpning så blir det kritisk hvor fokus plasseres så det er noe du må tenke på hele tiden. Legger ved et eksempelbilde som kanskje illustrerer problemet med dybdeskarphet ved stor blender og "ting-ut-av-fokus". Når man tar bilder av "snutedyr" er det kjekt å ha hele hodet i fokus,. ikke bare ex. snuten ELLER øynene, som på bildene først i tråden. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Skarpe opp gjør du i bildebehandlingsprogrammet ditt når du har endret størrelse på bildet. Hvilket program har du? Typisk skarper du opp med UnSharp Mask. Selv bruker jeg Photoshop og funksjonen Smart Sharpen, gjerne med radius på 0.3 og amount på 30-60%. Les for eksempel denne artikkelen: http://www.akam.no/artikler/oppskarping_av_digitale_bilder/69061/2 Endret 26. juni 2011 av Trondster Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Hvilken redigeringprogram er det du bruker ?, normalt så får du oppskarpings-muligheten når du skal eksportere filen. Et alternativ for og kunne bruke mindre blender "større tall" så man får større fokusområde er og bruke den innebygde blitsen som fyll-inn lys, eller kjøpe en ekstern blits for bedre kontroll. Endret 26. juni 2011 av Nautica Lenke til kommentar
Simen88 Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Adobe lightroom Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Da skulle det ikke by på problemer, når du er ferdig med bildet og skal eksportere det i en eller annen sammenheng så får du ut et eksport-vindu, der kan du skarpe opp og bestemme hvilken størrelse bildet skal ha. Du har også mulighet til kamera og objektiv kalibrering i LR3. Lenke til kommentar
cFc Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 jo men jeg føler at hvis jeg skrur opp blenderen blir alt mørkt, og om jeg skrur ned eksponeringstiden blir ting uskarpt.. hmmm its hard.. Du bruker M? Bruk A så justeres eksponeringstiden automatisk, har du da auto-iso så skal det blir greie resultater uten micromanagement for bilder som tas i øyeblikket. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå