Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?

212 stemmer

1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

• Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6

Anbefalte innlegg

Jeg skrev ikke at du gjorde det. Les hva jeg skrev. For ordens skyld: Jeg spurte hvorfor vår nye landsmenn kaller norske kvinner for horer. Er det fordi definisjonen til ordet passer til de? Jeg tror ikke det.

Jeg skrev ikke at alle våre nye landsmenn kaller norske kvinner for horer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

wow, 7 sider diskusjon og det er bare 2 poster med ordboksdefinisjonen av ordet neger. Resten er to sider som mener ordet har forskjellige definisjoner.

Jeg vil uansett rette meg etter den offisielle norske ordboken på http://www.nob-ordbok.uio.no/ og det anbefaler jeg alle andre å gjøre også. Der står definisjonen og en liten notis om at det kan oppfattes som nedsettende. Det betyr i min verden at ordet i seg selv ikke er nedsettende, men at noen oppfatter det slik. Sånt er jeg forsåvidt vant til med mange andre ord i det norske språket.

De gangene jeg møter negere som ikke liker ordet neger har de aldri vist hva ordet defineres som i den norske ordboken. En rask oppklaring av det og problemet er borte :)

Jeg synes ikke det er spesielt relevant hva den norske ordbok sier om uttrykket neger. Jeg vil tippe at for 20 år siden, så sto det ikke en gang at det kunne være nedsettende. Det var ikke fordi det ikke var nedsettende, men fordi det var ingen i Norge som kunne bli fornemmet.

Jeg ser forsatt ikke hvorfor du må bruke et uttrykk som kan bli sett på som nedsettende og sårende og da spesielt fra afroamerikanere. Når det finnes andre uttrykk som fungerer like godt.

Lenke til kommentar

OT:

Jeg skrev ikke at du gjorde det. Les hva jeg skrev. For ordens skyld: Jeg spurte hvorfor vår nye landsmenn kaller norske kvinner for horer. Er det fordi definisjonen til ordet passer til de? Jeg tror ikke det.

Her er delen av ditt innlegg som jeg siterte, og hva jeg svarte:

Det er en del innvandrermenn som vil beskrive de fleste norske kvinner som horer.

[...]

Jeg tror nok ikke alle innvandrermenn vil være enig med deg her.

Hvorfor vil de kalle norske kvinner for horer? Fordi de faktisk er det?

Kan du peke på hvor jeg skrev «alle»? Ikke? Kan du i det enten svare på spørsmålet, eller la være å svare?

Lenke til kommentar

OT:

Her er delen av ditt innlegg som jeg siterte, og hva jeg svarte:

Det er en del innvandrermenn som vil beskrive de fleste norske kvinner som horer.

[...]

Jeg tror nok ikke alle innvandrermenn vil være enig med deg her.

Hvorfor vil de kalle norske kvinner for horer? Fordi de faktisk er det?

Kan du peke på hvor jeg skrev «alle»? Ikke? Kan du i det enten svare på spørsmålet, eller la være å svare?

Du impliserte alle, fordi du skrev "Jeg spurte hvorfor vår nye landsmenn kaller norske kvinner for horer.". Du må inkludere "noen" hvis du ikke mener "alle" eller "de fleste".

Hvorfor noen innvandrermenn mener det får du spørre noen andre om. Jeg bare sier at noen mener det. ditt svar var "de tar feil, fordi norsk ordbok sier så". Norsk ordbok sier ikke at de fleste norsk kvinner er ikke horer. F.eks. norske menn "kjøper" norske kvinner ved å kjøpe dem drinker i barer. Det kan beskrives som horevirksomhet.

Lenke til kommentar

All kjønnslig omgang kan beskrives som horevirksomhet.

Redigert: Jeg skrev «de» først, men jeg tenkte ikke at du skulle glemme det så fort. Jeg leste det du skrev, og svarte på akkurat det også.

Endret av Bozzeye
Lenke til kommentar

Jeg la til mer i innlegget.

Ja, det kan du si. Pappa kaller mamma for kjerring uten at det fører til noen konfrontasjon.

Redigert: Rettet mot Camlon, selvsagt.

Kjerring er et skjellsord der jeg kommer fra, så hadde noen ropt kjerring etter kjæresten min så hadde jeg blitt rimelig fornærmet.

Lenke til kommentar

Jeg ser forsatt ikke hvorfor du må bruke et uttrykk som kan bli sett på som nedsettende og sårende og da spesielt fra afroamerikanere. Når det finnes andre uttrykk som fungerer like godt.

Noe av grunnen er selvsagt at jeg ikke ser noen grunn til å bøye meg for det amerikanske synet på riktig og galt. I mine øyne bør amerikanere tilpasse seg det landet de er i, ikke kreve at resten av verden tilpasser seg amerikanere :) I praksis er det vel forsvinnende få afroamerikanere, eller bare amerikanere, som kan nok norsk til å forstå at noen sier neger. De negrene som kan nok norsk til å forstå ordet neger og blir støtt av det, har etter min erfaring ikke lært nok norsk til å vite hva den norske ordboken sier at ordet betyr. Hvorfor kan ikke folk som er negative til ordet neger bare lære seg den norske betydningen av det istedenfor å tillegge det masse rart som det ikke betyr? :)

Jeg bruker forøvrig mange uttrykk som blir sett på som negativt. Det tror jeg de aller fleste gjør. Feks vet jeg at noen mennesker er sterkt negative til ord som faen. Det hindrer med ikke å bruke ordet selv om jeg er på offentlige steder. Hvorfor skulle jeg behandle ordet neger på en annen måte enn alle andre ord jeg bruker som noen potensielt kan bli støtt av?

Jeg sitter her med Riksmålsordboken fra 1982 og Bokmålsordboka fra 1986. Ingen av dem nevner noen slike forbehold nei.

hehe, konge med folk som blar opp og sjekker :)

Lenke til kommentar

Jeg sitter her med Riksmålsordboken fra 1982 og Bokmålsordboka fra 1986. Ingen av dem nevner noen slike forbehold nei.

Og så prøver jeg etter beste evne å huske når "neger" ble et vanskelig ord. Men det klarer jeg ikke. Antagelig på 90-tallet. Derimot var det aldri i min levetid greit å si "nigger" her i Norge.

Skulle ha skjekket det gamle leksikonet vårt også. Men det tror jeg vi har kvittet oss med.

Geir :)

• Liker 1
Lenke til kommentar

Noe av grunnen er selvsagt at jeg ikke ser noen grunn til å bøye meg for det amerikanske synet på riktig og galt. I mine øyne bør amerikanere tilpasse seg det landet de er i, ikke kreve at resten av verden tilpasser seg amerikanere :) I praksis er det vel forsvinnende få afroamerikanere, eller bare amerikanere, som kan nok norsk til å forstå at noen sier neger. De negrene som kan nok norsk til å forstå ordet neger og blir støtt av det, har etter min erfaring ikke lært nok norsk til å vite hva den norske ordboken sier at ordet betyr. Hvorfor kan ikke folk som er negative til ordet neger bare lære seg den norske betydningen av det istedenfor å tillegge det masse rart som det ikke betyr? :)

Ord i alle språk, i alle land i alle tider endrer sine bruk og hva de betyr. Det som sto i norsk ordboken i 1900 er ikke det samme som idag. Samme ord, forskjellig betydning.

Amerikaner har aldri spilt en rolle i det norske språket, det er nordmenn som bruker amerikansk uttrykk og slang fordi dere liker å gjøre det, ikke omvendt. Dere lager språk reglene ikke amerikanske myndigheter. At noe afro-norske identifisere med afroamerikaner og føler seg støttet av slike ordbruk kan godt være men det er NORDMENN som har ansvar for din egen kultur og språk, ikke amerikaner.

Jeg bruker forøvrig mange uttrykk som blir sett på som negativt. Det tror jeg de aller fleste gjør. Feks vet jeg at noen mennesker er sterkt negative til ord som faen. Det hindrer med ikke å bruke ordet selv om jeg er på offentlige steder. Hvorfor skulle jeg behandle ordet neger på en annen måte enn alle andre ord jeg bruker som noen potensielt kan bli støtt av?

Det får du lov synes jeg, du får lov å irritere andre så mye du vill men har du bestemt deg det, bør du ta ansvar for de negative reaksjon du får av andre. Jeg har venner og familie som ikke liker noe ting jeg liker å gjøre, selv om det er ikke ment som negativt. Fordi jeg respektere dem så prøver jeg ikke å gjør det likevel.

Lenke til kommentar

Jeg finnes ikke rasist på noen måte overhode, så den herseteknikken kan du bare glemme.

Du overser tydeligvis det jeg skriver, for jeg skriver at de må ta tilbake makten selv! Når man gjør seg sårbar på grunn av ett ord så er det på tide å gjøre noe. Man kan ikke gjøre noe med de som ønsker å bruke ordet neger som ett skjellsord, men man kan gjøre noe med seg selv!

Hersketeknikk?

Om det ikke er rasistisk å kalle noen for "neger". Hva er det da? Hvordan kan du si at du "ikke er rasistisk på noen måte" når du aktivt forsvarer et ord som har blitt erklært rasistisk? Jeg regner med at du bruker det selv om du synes det er greit.

Man kan gjøre noen med dem som bruker ordet "neger" som et skjellsord. Først og frem sa du selv at "neger" brukes som et skjellsord, og da hjelper det ikke å si at noen bruker det som et ikke-rasistisk ord om det eksisterer i form av rasisme.

Man er sårbar for et ord hele tiden. Akkurat som du kanskje er sårbar for ord som "idiot", "tjukken" eller "retard". Det er absolutt ingen forskjell i hvordan disse ordene og "neger" oppfattes. Du kan påstå så mye du vil at "retard" var ment som et ikke-diskriminerende ord, men det forandrer ikke på at noen blir såret av at du bruker det.

Du prøvde å vinne diskusjonen ved å påstå at jeg er en rasist. Det blir feil, patetisk, og alt imellom.

Forøvrig så mener jeg ikke ''SLAVE!'' når jeg sier ''neger'', så jeg føler på ingen måte at jeg forsvarer ett ord. Heller handler ikke innleggene mine om bruken av selve ordet, men at det er på tide at man tar makten tilbake ved å gi faen.

Jeg skrev ikke heller at neger blir utelukkende brukt som ett skjellsord heller, men at de som ønsker å bruke det som ett skjellsord vil fortsette å gjøre det uansett om vi liker det eller ei, så det beste vi kan gjøre er å vise at det ikke hjelper og vi ikke bryr oss når de sier ordet. Negativ oppmerksomhet er fremdeles oppmerksomhet som de ønsker.

Jeg er ikke sårbar for noen ord da jeg ikke ser vitsen med å reagere på ting jeg vet jeg ikke er, så derfor mener jeg at negere burde klare å fjerne denne forestillingen de har om at neger = slave.

Og hvis du leste en av mine første innlegg her så skrev jeg klart og tydelig at jeg har vansker for å bruke ordet selv i dagligtale og at dette er direkt årsak av samfunnets holdninger og frykt, og mener derfor at man burde fjerne makten menneskene har når de sier ordet ''neger''.

Lenke til kommentar

Ja, det kan du si. Pappa kaller mamma for kjerring uten at det fører til noen konfrontasjon.

Kjerring er et skjellsord der jeg kommer fra, så hadde noen ropt kjerring etter kjæresten min så hadde jeg blitt rimelig fornærmet.

Kjerring skal visst komme av ''Kjære'' og ''Ring''. Kall dama di kjerring du :p

Lenke til kommentar

OK then to call pregnant 15 year old girls who get abortions child-murderers if you support abortion rights, because you don't think abortion is child-murder and don't want to give power to those who misuse a word?

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

OK then to call pregnant 15 year old girls who get abortions child-murderers if you support abortion rights, because you don't think abortion is child-murder and don't want to give power to those who misuse a word?

I den situasjonen skulle jeg heller sett at vi avskaffet oss med religion. Skjer ikke med det første dessverre, men jeg kan jo drømme..

Lenke til kommentar

Kjerring skal visst komme av ''Kjære'' og ''Ring''. Kall dama di kjerring du :p

Kjæresten min er enig med deg.

Bokmålsordboka er ikke såå enig, der er betydningen eldre kvinne, egensindig, gjenstridig og feig, stakkarslig mann.

http://www.nob-ordbok.uio.no/perl/ordbok.cgi?OPP=kjerring&bokmaal=+&ordbok=bokmaal

Jeg kjenner ordet kjerring først og fremst brukt som "eldre kvinne", noe som jeg synes er nedsettende å bruke på kjæresten min på 25.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar

Ord i alle språk, i alle land i alle tider endrer sine bruk og hva de betyr. Det som sto i norsk ordboken i 1900 er ikke det samme som idag. Samme ord, forskjellig betydning.

Og det som står i ordboken i dag er det vi følger. Når ordboken forandres gjenspeiler det en forandring i språket. Feks står også ordet nigger i den norske ordboken. Der står det at det er et nedsettende ord. Derfor bruker jeg ikke det når jeg har det gode ordet neger :)

Amerikaner har aldri spilt en rolle i det norske språket, det er nordmenn som bruker amerikansk uttrykk og slang fordi dere liker å gjøre det, ikke omvendt. Dere lager språk reglene ikke amerikanske myndigheter. At noe afro-norske identifisere med afroamerikaner og føler seg støttet av slike ordbruk kan godt være men det er NORDMENN som har ansvar for din egen kultur og språk, ikke amerikaner.

Helt enig i at amerikanere ikke skal spille noen rolle i det norske språket. Derfor synes jeg det er helt irrelevant hva afroamerikanere måtte synes om min bruk av ordet neger. At afro-norske identifiserer med afroamerikanere blir deres problem. Særlig siden vi begge er enige i at amerikanere ikke skal styre det norske språk. Jeg tror forøvrig at de fleste afro-nordmenn har langt lettere for å identifisere seg med afrikanere enn afroamerikanere.

Forøvrig synes jeg begrepet afroamerikaner og afronorsk er ganske tullete. Har du norsk pass er du nordmann, så enkelt er det. Blir jo litt som å si at siden en av mine forfedre en gang under vikingtiden nok var skotsk/irsk trell så er jeg skotsk-norsk... Hele oppdelingen av folket på bakgrunn av hvem dine forfedre tilfeldigvis var er nok mer med på å nøre oppunder rasisme enn min bruk av ordet neger. USA er jo ekstreme på denne oppdelingen etter hvilket land/region forfedrene kommer fra.

Det får du lov synes jeg, du får lov å irritere andre så mye du vill men har du bestemt deg det, bør du ta ansvar for de negative reaksjon du får av andre.

Selvsagt har jeg selv ansvaret for mine egne handlinger. Det skulle da bare mangle. De gangene jeg har møtt negere som har gitt uttrykk for å bli støtt av min bruk av ordet neger så har alt løst seg ved å forklare hva det ordet faktisk betyr på norsk.

Ang det med respekt for familie og venner. Hvis jeg vet at en person ikke liker et vist ord, og jeg ikke er ute etter å tirre ham, så velger jeg å ikke bruke det ordet. Derimot vil jeg ikke la være å bruke et ord før jeg vet at en rundt meg ikke liker det. Jeg kan, og vil, ikke forandre språkbruken min i frykt for å kanskje støte noen. Det har forøvrig ingenting med ordet neger å gjøre. Jeg kjenner feks en jente som er så panisk for mus at hun ikke liker at folk sier ordet. Det respekterer jeg, men jeg fortsetter jo å bruke ordet når hun ikke er der :)

BTW: til trådens emnetittel vil jeg bare påpeke at mørkhudet er en større gruppe enn neger. Man kan være mørkhudet uten å være neger.

Endret av noob11
Lenke til kommentar

Not quite the same, because in that example abortion is the word (or rather action) that is attempted stained by comparing it to the already negative term murder. Which cannot be "un-stained" unless you approve of murder.

You can however do that with a word like negro, because there is nothing wrong with black people to begin with. Just like homosexuals have adopted words that was derogatory in origin and thus rendered them harmless...

Geir :)

Lenke til kommentar

Absolutely. I'd up the game by calling you a bullying facilitator of suicide, and a delusional religious zealot. You're welcome.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...