Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?

212 stemmer

1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

• Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6

Anbefalte innlegg

Det er litt galt, imo, fordi det er så generaliserende. Hvite folketyper blir ofte kalt etter hvilket land de kommer i fra (i.e. fransk, tysk, norsk)

Hvorfor ikke gjøre det samme for "negerene" ?

Skal jeg snakke om en bestemt fyr i f.eks 100meter sprint, vil jeg si at " han hvite fyren til vestre... ". På samme måte vil jeg si at "negeren til høyre..."

Det tror jeg nok ikke. På sprint og sportsbegivenheter generelt går man etter navn.

Faktisk interessant at du koker det ned til hvit fyr venstre, neger høyre..

Hva sier du dersom det er en araber med i sprinten? Mellombrun?

Asiat da?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er nordmann. jeg er også hvit. Det er greit å bli kallt hvit. Jeg kunne også kalles arisk og germaner. Jeg ville ikke like å bli kalt arisk eller germaner og enda mindre benytte ordet selv, fordi det er knyttet til forkvaklede raseteorier.

Selv om det er historie så er ordet arisk unektelig blitt neggativt ladet. "nigger" er et tilsvarende ladet ord. Om ordet neger er like ladet vet jeg ikke.

Vet ikke hva fargede i Norge ønsker å bli kalt? Sikkert naturlig å spørre de det gjelder om hva de ønsker å bli kalt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

En neger som ikke tåler å bli kalt neger har store problemer, spør du meg. Selvsagt, sier du "Jævla neger" skjønner jeg at han reagerer. Men trådstarters setning "De negerene der kan hoppe høyt" burde ingen føle seg støtt over. Det er jo faktisk positivt å kunne hoppe høyt, så jeg vil heller si at negeren trådstarter snakket med har noen problemer med seg selv.

Jeg er hvit. Jeg tåler å bli kalt hvit. Tar ikke det ille opp i det hele tatt :)

Du tar ikke poenget. Uansett hvor godt du mener det så er det et ord mange mørkhudede ikke liker, og du må respektere at det har med forhistorie og negativ lading å gjøre. Du tåler å bli kalt "hvit" fordi det aldri har vært negativt belastet.

Man kan ikke kalle en mørkhudet for "neger" bare fordi det stemmer. Man kan heller ikke gå rundt å kalle psykisk utviklingshemmede for "retards". Hvorfor ikke? Det stemmer jo! Det var jo ikke vondt ment på noen måte!

Prøv å sett deg inn i situasjonen. Man vil ikke bli stemplet for å være noe, uansett hvor godt ment det måtte være.

Du tar ikke poenget mitt heller, med at setningen trådstarter brukte var positivt ladet. Det er ingen grunn til at trådstarters venn skulle ta seg nær av det trådstarter sa.

At negrene ble undertrykt for en god del tiår siden kan ikke ha relevans i dag, hvis samfunnet skal utvikles. Det er ikke mange av dagens negre som har følt den undertrykkelsen (slaveri, ulike rettigheter, etc). Likevel tviholder de på det med å føle seg støtt av å bli kalt neger. Skal vi liksom synes synd i dem?

Alt kan brukes i negative sammenhenger, men ordet neger er ikke rasistisk.

Og forresten, jødene ble undertrykket også, ordet jøde ble brukt som skjeldsord, men jødene kalles fremdeles jøder. Ingen har problemer med det. Merkelige greier, syns du ikke?

• Liker 3
Lenke til kommentar

Er jo ikke dette der er snakk om. Som jeg skrev i inlegget mitt over, så er det utrolig hyklersk å ikke ville at noen skal bruke et kallenavn på deg om du bruker det om deg selv.

Jeg er av den oppfatning at ting ikke bare ikke trenger å respekteres, men ikke bør respekteres om personen som krever respekt ikke klarer å utvise samme respekt selv.

Litt rotete skrevet, men det får gå.

Det er en stor forskjell når din svarte venn eller familie bruker skjellord og en hvite som du ikke kjenner gjør det. Hensikten forandrer meningen og tonen fra litt erting til fordømmelse.

Endret av jjkoggan
Lenke til kommentar

Du tar ikke poenget mitt heller, med at setningen trådstarter brukte var positivt ladet. Det er ingen grunn til at trådstarters venn skulle ta seg nær av det trådstarter sa.

At negrene ble undertrykt for en god del tiår siden kan ikke ha relevans i dag, hvis samfunnet skal utvikles. Det er ikke mange av dagens negre som har følt den undertrykkelsen (slaveri, ulike rettigheter, etc). Likevel tviholder de på det med å føle seg støtt av å bli kalt neger. Skal vi liksom synes synd i dem?

Og forresten, jødene ble undertrykket også, ordet jøde ble brukt som skjeldsord, men jødene kalles fremdeles jøder. Ingen har problemer med det. Merkelige greier, syns du ikke?

Jeg tror ærlig talt ikke at man kan se på et slikt ordbruk som positivt, uansett hvor gode intensjoner du måtte ha. At de svarte ble undertrykt før har ingenting direkte med saken å gjøre, men det er da ordet ble brukt nedlatende til verdiløse, importerte, slavearbeidere som var forhatt over hele USA.

Det handler om respekt, ikke analysering av ord. Ja vi skal synes synd på dem. Man bruker ikke ord som er nedlatende, uansett hva det skal bety eller hvor godt det stemmer overens, og det er alt det det er til saken! Jeg gir blanke i hvor mye du analyserer ordene! Ting er svart og hvitt her! (Pun intended på en ikke-rasistisk måte)

Jøde er ikke negativt ladet. Ser du ikke det? Problemet er ikke betydning eller faktum, det er hva en person føler.

Om jeg kaller deg en "idiot" så vil du føle deg truffet, uansett hvor enig jeg måtte være! Det forandrer ikke på faktumet at du faktisk er mentalt utfordret. (Kunne ikke dy meg, så det er bare et eksempel) Du liker det ikke. Man kan analysere ordet "idiot" helt tilbake til de greske filosofer og enda mer, men det forandrer ikke på den enkle ting AT DU IKKE LIKER DET! Er det så veldig vanskelig?

"Hei Jøde!"

"Jeg liker ikke å bli kalt jøde!"

"Å beklager, jeg respekterer det!"

Med "neger" så antar jeg at de ikke liker å bli kalt det av noen! Men det er selvsagt unntak i enkelte miljøer.

Lenke til kommentar

Jeg er nordmann. jeg er også hvit. Det er greit å bli kallt hvit. Jeg kunne også kalles arisk og germaner. Jeg ville ikke like å bli kalt arisk eller germaner og enda mindre benytte ordet selv, fordi det er knyttet til forkvaklede raseteorier.

Arierne var et folk med indoeuropeiske røtter som spredte indoeuropeisk språk og flere kulturelle elementer østover til bl.a. India og Iran. Y-DNA haplogruppen R1a1 kan assosieres med denne ekspansjonen.

Vi nordmenn har som kjent også en del indoeuropeisk blod, og disse av våre forfedre var nært beslektet med arierne som reiste østover, men det blir likevel litt merkelig å bruke ordet "arier" da vi nedstammer fra andre grupper som reiste vestover videre inn i Europa, som førte til utviklingen av bl.a. den germanske grenen av den indoeuropeiske språkfamilien.

Ordet germaner har forøvrig lite å gjøre med "raseteorier", i og med at det er en metaetnisitet, og det er ikke særlig med definerbare raseforskjeller mellom germanernes etterkommere og etterkommere av andre europeiske metaetnisiteter som kelterne og slaverne.

Endret av Wyrd
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er litt galt, imo, fordi det er så generaliserende. Hvite folketyper blir ofte kalt etter hvilket land de kommer i fra (i.e. fransk, tysk, norsk)

Skal jeg snakke om en bestemt fyr i f.eks 100meter sprint, vil jeg si at " han hvite fyren til vestre... ". På samme måte vil jeg si at "negeren til høyre..."

Det tror jeg nok ikke. På sprint og sportsbegivenheter generelt går man etter navn.

Faktisk interessant at du koker det ned til hvit fyr venstre, neger høyre..

Hva sier du dersom det er en araber med i sprinten? Mellombrun?

Asiat da?

Hvis jeg switcher innom 100m sprint på tv og det er en hvit fyr midt i et felt av 7 svarte menn, så kommer jeg til å referere til han som "den hvite fyren" inntil jeg har noe mer info, som f.eks hvilket land han kommer fra eller hva han heter.

Det er forresten et bra eksempel, fordi det er en hvit fyr som gjør det relativt bra i sprint for tida, men jeg husker ikke hva han heter eller hvor han kommer fra. ;)

Lenke til kommentar

Slettmeg.com

Cat got your toungue? :p

Nei. Inlegget ditt ble bare litt for idiotisk til at jeg kunne svare på en fornuftig måte.

Jeg tror ærlig talt ikke at man kan se på et slikt ordbruk som positivt, uansett hvor gode intensjoner du måtte ha. At de svarte ble undertrykt før har ingenting direkte med saken å gjøre, men det er da ordet ble brukt nedlatende til verdiløse, importerte, slavearbeidere som var forhatt over hele USA.

Det handler om respekt, ikke analysering av ord. Ja vi skal synes synd på dem. Man bruker ikke ord som er nedlatende, uansett hva det skal bety eller hvor godt det stemmer overens, og det er alt det det er til saken! Jeg gir blanke i hvor mye du analyserer ordene! Ting er svart og hvitt her! (Pun intended på en ikke-rasistisk måte)

Jøde er ikke negativt ladet. Ser du ikke det? Problemet er ikke betydning eller faktum, det er hva en person føler.

Om jeg kaller deg en "idiot" så vil du føle deg truffet, uansett hvor enig jeg måtte være! Det forandrer ikke på faktumet at du faktisk er mentalt utfordret. (Kunne ikke dy meg, så det er bare et eksempel) Du liker det ikke. Man kan analysere ordet "idiot" helt tilbake til de greske filosofer og enda mer, men det forandrer ikke på den enkle ting AT DU IKKE LIKER DET! Er det så veldig vanskelig?

"Hei Jøde!"

"Jeg liker ikke å bli kalt jøde!"

"Å beklager, jeg respekterer det!"

Med "neger" så antar jeg at de ikke liker å bli kalt det av noen! Men det er selvsagt unntak i enkelte miljøer.

Da må de slutte å bruke det seg imellom. Ellers har jeg ingen respekt for at de ikker liker å bli kalt det.

Lenke til kommentar

Respekt, rase, undertrykkelse.. Bla bla bla.

Har begynt å se meg lei av diskusjonen, og merker selv at jeg syns det er vanskelig å si ordet ''neger'' til eller om noen.

Dette syns jeg er dumt da man tydeligvis har klart å gi ett ord så mye makt, og det vil da bli brukt som ett negativt ladet skjellsord til vi klarer å gi faen og slutte å fore trollene som faktisk bruker det som ett skjellsord.

Det blir litt som det at etterkommere til ''svarte slaver'' ønsker kompensensjon i form av penger, for hva deres forfedre ble utsatt for.

Lenke til kommentar

Respekt, rase, undertrykkelse.. Bla bla bla.

Har begynt å se meg lei av diskusjonen, og merker selv at jeg syns det er vanskelig å si ordet ''neger'' til eller om noen.

Dette syns jeg er dumt da man tydeligvis har klart å gi ett ord så mye makt, og det vil da bli brukt som ett negativt ladet skjellsord til vi klarer å gi faen og slutte å fore trollene som faktisk bruker det som ett skjellsord.

Det blir litt som det at etterkommere til ''svarte slaver'' ønsker kompensensjon i form av penger, for hva deres forfedre ble utsatt for.

Hadde ikke ting vært bedre om "neger" ikke var negativt ladet? Men det er ikke det som er aktuelt, så man skal ikke bruke det. Det har ingenting med ytringsfrihet å gjøre slik som jeg oppfatter mange av dere i denne tråden tror. Situasjonen er lei, men tapet er ikke stort. Det er ikke så vanskelig å IKKE bruke ordet "neger" fordi mange føler seg støtet.

Slike saker du hører om i USA er sjeldne. Det er bare media som tar fatt i de ekstreme sakene, og vi utenfor USA får kun tak i de ekstra ekstreme sakene. USA er ikke så forvridd som mange tror.

Lenke til kommentar

I det tilfellet ville det være ganske utpekende å si "den hvite fyren" siden det tydeligvis er ganske mange med mørkere pigmentsammensetning enn oss som gjør det godt i den sporten. Eller er sprint noe annet enn vanlig 100 meter?

Uansett, det er jo greit nok i seg selv. Å bruke uttrykket er det vel lite problemer med. Spørsmålet er om man behøver å bruke det mens en person er til stede man vet vil bli støtt. Ingen skal få nekte deg det. Men det er heller ikke ulovlig å fise høylydt i kantina flere ganger hver dag. Men det er dårlig folkeskikk, og du blir ikke akkurat godt likt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...