Gå til innhold

Er det galt å kalle mørkhudede for neger?

212 stemmer

1. 1. Er det galt å kalle mørkhudede (Afrikanere) for neger?

• Ja
      29
    • Nei
      177
    • Ingen mening
      6

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hva med å bytte ut neger med blåmann? Eller kanskje det er et navn på både brun og svart opprinnelse? Jeg tenker da på maurene, men jeg ser at wiki skriver at det er en betegnelse for ordet neger.

Endret av Adogg
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva med å bytte ut neger med blåmann? Eller kanskje det er et navn på både brun og svart opprinnelse? Jeg tenker da på maurene, men jeg ser at wiki skriver at det er en betegnelse for ordet neger.

Det har ingenting med farger å gjøre, men forhistorie og negativ lading.

Lenke til kommentar

Ordet i seg selv er ikke rasistisk, det er hvordan og hvorfor du bruker det som avgjør om det er rasistisk.

Bruker du det for å støte andre raser er det rasistisk, bruker du det uten mål om å støte andre raser er det ikke rasistisk.

Lenke til kommentar

En neger som ikke tåler å bli kalt neger har store problemer, spør du meg. Selvsagt, sier du "Jævla neger" skjønner jeg at han reagerer. Men trådstarters setning "De negerene der kan hoppe høyt" burde ingen føle seg støtt over. Det er jo faktisk positivt å kunne hoppe høyt, så jeg vil heller si at negeren trådstarter snakket med har noen problemer med seg selv.

Jeg er hvit. Jeg tåler å bli kalt hvit. Tar ikke det ille opp i det hele tatt :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

En neger som ikke tåler å bli kalt neger har store problemer, spør du meg. Selvsagt, sier du "Jævla neger" skjønner jeg at han reagerer. Men trådstarters setning "De negerene der kan hoppe høyt" burde ingen føle seg støtt over. Det er jo faktisk positivt å kunne hoppe høyt, så jeg vil heller si at negeren trådstarter snakket med har noen problemer med seg selv.

Jeg er hvit. Jeg tåler å bli kalt hvit. Tar ikke det ille opp i det hele tatt :)

Du tar ikke poenget. Uansett hvor godt du mener det så er det et ord mange mørkhudede ikke liker, og du må respektere at det har med forhistorie og negativ lading å gjøre. Du tåler å bli kalt "hvit" fordi det aldri har vært negativt belastet.

Man kan ikke kalle en mørkhudet for "neger" bare fordi det stemmer. Man kan heller ikke gå rundt å kalle psykisk utviklingshemmede for "retards". Hvorfor ikke? Det stemmer jo! Det var jo ikke vondt ment på noen måte!

Prøv å sett deg inn i situasjonen. Man vil ikke bli stemplet for å være noe, uansett hvor godt ment det måtte være.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Det blir feil å kalle ham neger rett opp i fjeset hans, siden ordet neger har rasistiske undertoner. Men jeg har ikke noe i mot å beskrive en mørkhudet person som neger hvis jeg skal forklare hvordan han ser ut. Jeg mener ikke noe vondt med det ordet, men jeg skjlnner at mørkhudede kan tolke det slik, så derfor bruker jeg det ikke npr jeg snakker med dem.

Lenke til kommentar

Du tar ikke poenget. Uansett hvor godt du mener det så er det et ord mange mørkhudede ikke liker,[...]

For det første: det er utrolig teit at du sier "mørkhudede". Hva skal det bety liksom? Det kan jo bety alt fra en amerikansk indianer, inder, araber, øyboer fra Stillehavet, sub-saharisk afrikaner og gud vet hvor mange andre folkeslag.

Neger er et ord som egner seg perfekt til å beskrive mennesker av sub-saharisk, negroid rase.

Jeg foretrekker å bli kalt nordmann, skandinav, germaner, europeer/ europoid, ikke "lyshudet". "Lyshudet" kan sies om japanere også, eller visse individer fra Midt-Østen.

Endret av Wyrd
  • Liker 5
Lenke til kommentar

The question is simple. Which do you respect more, the opinion of those you are talking about or your own? Personally, I don't use nicknames my friends don't like,, even if I think they are harmless and well intentioned or accurately describe them.

• Liker 1
Lenke til kommentar

The question is simple. Which do you respect more, the opinion of those you are talking about or your own? Personally, I don't use nicknames my friends don't like,, even if I think they are harmless and well intentioned or accurately describe them.

Er jo ikke dette der er snakk om. Som jeg skrev i inlegget mitt over, så er det utrolig hyklersk å ikke ville at noen skal bruke et kallenavn på deg om du bruker det om deg selv.

Jeg er av den oppfatning at ting ikke bare ikke trenger å respekteres, men ikke bør respekteres om personen som krever respekt ikke klarer å utvise samme respekt selv.

Litt rotete skrevet, men det får gå.

Endret av Hello Kitty
Lenke til kommentar

Det er litt galt, imo, fordi det er så generaliserende. Hvite folketyper blir ofte kalt etter hvilket land de kommer i fra (i.e. fransk, tysk, norsk)

Hvorfor ikke gjøre det samme for "negerene" ?

Skal jeg snakke om en bestemt fyr i f.eks 100meter sprint, vil jeg si at " han hvite fyren til vestre... ". På samme måte vil jeg si at "negeren til høyre..."

• Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...