Gå til innhold

Er kirka kjedelig?

80 stemmer

1. 1. Er kirka kjedelig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er sjelden jeg er i kirka, men når jeg i ny og ned er der, så er det ikke dirkekte kjedelig... Og den filmen med Mr. Bean; Det er jo ikke akkurat slik det er i den norske kirke heller...

Syntes det er morro jeg... Meeeen, det ville vært like morro å vært i en hedensk samling eller andre ting.

Når du er i kirka, og du vet at det meste er en deilig blanding av mytologi og filosofi; Da blir det liksom noe annet å være i kirka! ;)

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Jeg er ikke i kirken hver søndag, for å si det mildt, så de gangene jeg er der blir det litt eksotisk og spennende. Eller trist - de to siste gangene jeg har besøkt en kirke har det vært for å begrave et familiemedlem. Kjedelig er uansett ikke ordet.

Hadde jeg blitt tvunget med hver bidige søndag hadde jeg nok hatt et litt annet syn på saken.

Endret av Isbilen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kirka er ikke gøy for de som ikke tror på det som foregår der.

De gangene jeg er i kirken er det enten begravelse eller bryllup, og da kunne jeg ikke brydd meg mindre om hva som blir sagt av presten, grunnen til at jeg er der er for å hedre den i kista, eller de som gifter seg.

Så lenge religion er på vei ut her til lands, så vil det være vanskelig å skape en hype rundt hva som skjer i kirken.

Lenke til kommentar

Kirka er ikke gøy for de som ikke tror på det som foregår der.

Jo, faktisk så er det mange som syntes det er gøy å gå i kirka som ikke er kristne.... Blant dem er MEG... Man tar ikke bare opp overtro, man tar opp mye mellommenneskelige ting og så videre. Det kan også være interessant å høre hva slags syn presten har på ting.. mye som kan være gøy/interessant for en ikke-kristen... Jeg tror også at mange går dit på grunn av det sosiale.. Og jeg tror ikke alle dem er eller behøver å være kristne av den grunnen.. Man trenger bare å like det gode miljøet...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hadde det vært mer halleluja stevning med ghospel kor, så hadde jeg vært i kirken hver Søndag. No doubt.

Hehe :p

Jeg går sjelden i kirken men dersom jeg f.eks. skal i kirken i konfirmasjon og sånt, til søskenbarn etc. så syntes jeg det faktisk er koselig, ikke kjedelig... Sist gang så var det faktisk litt morro, for presten sa: "...Å himmelen vil åpne seg...." - og i det (rakk ikke snakke ferdig) var det et lite barn på ca. 4 år eller noe som skrek; jajajajaja... Og det syntes vi var litt komisk, hehe :D

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest member-101642

Jeg er ateist, men synes likevel ikke det er kjedelig i kirken. Det er interessant å høre på hva som blir sagt, og få høre prestens perspektiver på diverse. Ellers er orgelmusikk fett.

Endret av member-101642
Lenke til kommentar

Har alltid syntes kirken var kjedelig, også som troende.

Som ikke-troende så har det vært et par ganger jeg har lurt på om presten var på vei til å si noe fornuftig, mens han/hun kommenterer en verdslig hendelse. Men så ødelegger de det ved å forsøke å lage en kobling til Jesus der de ikke har noe som helst grunnlag for å gjøre det.

Så en ting de kan gjøre for å få kirken til å bli mer interessant, er å unngå å forsøke å få alt til å handle om Gud og Jesus. Faktisk hadde jeg blitt nysgjerrig hvis jeg fikk vite at nå skulle de ha en hel messe uten et eneste pip om noen av Bibelens figurer.

Endret av KarlRoger
Lenke til kommentar

Hva er ditt inntrykk av møter/gudstjenester/høymesser i kirka? Synes du det er like kjedelig som Mr. Bean?

Hva burde kirka gjort for å bli mere interessant?

De gangene jeg har vært i kirken har det vært ulidelig kjedelig ja og det har det vært av flere grunner.

-Lyd. Om kirken i det hele tatt HAR lyd anlegg så er det jevnt over i så dårlig forfattning at det ville vært bedre å latt være å bruke det... Det er et aspekt, så her du rom klangen, fordi de fleste kirker er satt opp for at folk skal synge der og ikke prate er romklangen elendig!! Det blir bare grøt av alt presten sier og jeg kan ikke si at jeg misunner presten den jobben det må være å stå der å forkynne noe som de fleste vil slite med å påprakke fornuftige folk som noen sannhet i det hele tatt og på toppen av det gjøre det med så dårlig lyd kvalitet!

-Sitte komfort. De steinherde kirke krakkene som de aller fleste kirker her i landet tilbyr folk er fra en tid da folk måtte gå i kirken fordi det var tvang og ikke frivillig å gå dit. I dag er det frivillig å gå i kirken og alle som IKKE vil ha tresmak i ræva og vond rygg holder seg vekk fra stedet med gode grunner... Så sitte komforten ville jeg kikket nærmere på hvis jeg var kirken, for den eri de fleste steder under enhver kritikk. Greit at du ikke skal sove der, men det finnes en mellomting da...

-Oppvarming om vinteren. Har vært i to begravelser i løpet av vinteren og ingen av de to kirkene hadde budsjett til oppvarming. Det var iskalt langs gulvet og det sto hvit skodde ut av prestens munn og når vi tenker på at den norske kirken får 1500 000 000, altså 1,5 milliard, av staten så skulle en vel tro at de hadde råd til litt varme i disse iskalde byggene sine, men sikkert greit for at liket ikke skal råtne da...

Hva de kan gjøre for å gjøre det mer spennende og mere interessant?

Snakke om noe annet enn den fantastiske røverhistorien som folk faktisk skjønner er sammensatt av noen ignorante mennesker for lenge siden... På de siste begravelsene så har faktisk prestene, ihvertfall i en av begravelsnene, klart å styre klar av fristelsen de helt sikkert opplever når de endelig har noen å preke for til å legge ut om jesus reklame, noe ALT for mange begravelser jeg har vært på har handlet om. Alt for ofte får vi høre et par settninger om den avdødes liv og levenet før de legger ut på en lang historie hentet fra bibelen som ingen, og aller minst presten, har noen som helst interesse av. Greit at det er en kristen begravelse og at en ikke kan forvente annet enn kristent vissvass da, men det eer en mellomting da!!

Var for en del år siden i begravelsen til min eks kones fetter der vi ble utsatt for et av de verste reklame forsøkene i så måte, for presten sa vel knapt når fyren var født engang før han begynte å dure i vei om en jesus historie som varte i tre kvarter!!! Samtelige som satt der så ut som tordenskyer i ansiktene og det var KUN respekten for den avdøde som fikk meg til å sitte stille under den nitriste monologen presten hadde funnet frem som jesus reklame...

Som om ikke dette var nok parkerte tante til min eks kone, altfå hennes fetters mor, tøfflene for godt tre måneder etterpå og nå fikk vi faan meg høre alt sammen en gang til!!! Idioten hadde ikke engang giddet å tatt seg bryet med å finne en annen reklame snutt, men duret i vei på den nøyaktige samme en gang til!!! Gjett om familien la inn klage på den til overmål late presten.....

Problemet til kirken er at de selger en historie med så liten troverdighet at de ferreste gidder å reise dit og høre om den historien... Og det er det fint lite kirken får gjort noe med, for er man ikke nyfrelst og dødelig forelsket i denne jesus figuren så er og blir den historien ni trist og selvmorderisk kjedelig... Gjennomsnittelig kollekt i sognet her jeg bor var på svimlende 7 øre pr innbygger og da går det fort opp for selv den mest jesus frelste himmel los at det nesten ikke er noen som gidder å gå i kirken lenger...

Lenke til kommentar

Kirken der hvor jeg bor er bortimot helt ny, og er designet for å slippe inn lyset på en helt spesiell, nydelig måte.

Personlig har jeg ikke noe særlig ut av hva presten forteller når jeg en sjelden gang er der, men jeg setter likevel pris på det estetiske ved selve bygget, og beundrer arkitekturen samt stemningen.

Dette er altså hva som kunne fått meg til å være (litt) mer i kirken; en avslappende opplevelse hvor jeg kan få litt tid i ro og stillhet (et gode du muligens setter mer pris på når ro og stillhet ellers er en mangelvare).

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Merkelig at Gud, som er overalt og i alle krever at vi møtes og hører på noen lese en bok vi i utgangspunktet som religiøse skal kunne inn og ut fordi det er det vi lever etter.

I tillegg, ville ikke en forandring i hvordan disse lange stundene i en kirke fjerne det religiøse preget og bli mer en sosial samling? ALtså at en strekker seg vekk fra hvorfor en er der i første omgang.

Jeg blir litt oppgitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Er kun i kirken ved enkelte sammenhenger som dåp, bryllup og gravferd. Da er det ikke noe problem å være i kirken da jeg er der for å hedre personen det gjelder.

Dersom jeg hadde vært tvunget til å reise i kirken hver søndag, så hadde det vært enormt kjedelig.

Lenke til kommentar

ville ikke en forandring i hvordan disse lange stundene i en kirke fjerne det religiøse preget og bli mer en sosial samling? Altså at en strekker seg vekk fra hvorfor en er der i første omgang.

For å sitere Jesus:

Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Men når du ber, skal du gå inn i ditt rom og lukke din dør og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.

Endret av O3K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

ville ikke en forandring i hvordan disse lange stundene i en kirke fjerne det religiøse preget og bli mer en sosial samling? Altså at en strekker seg vekk fra hvorfor en er der i første omgang.

For å sitere Jesus:

Når dere ber, skal dere ikke gjøre som hyklerne. De liker å stå i synagogene og på gatehjørnene og be for å vise seg for folk. Sannelig, jeg sier dere: De har alt fått sin lønn. Men når du ber, skal du gå inn i ditt rom og lukke din dør og be til din Far som er i det skjulte. Og din Far, som ser i det skjulte, skal lønne deg.

Veit du.... Denne fikk jeg fryktelig lyst til å sende til "visjon norge" ... De gjør jo ikke annet...

Visjon Norge er tortur, tro meg.. Jeg har ikke kanalen selv, men jeg kjenner noen i Frelsesarmeen som ser på denne kanalen hver dag... Huffamei... Og folk lirer av seg alle mulige slags vrangforestillinger som tenkes kan... Å herregud... jeg får fnatt.... Det er også noe så idiotisk påfunn der som går ut på at du må betale en slump med penger for at de skal be for deg.. Du må donere... Det er hyklerisk det! Selv om pengene går til gode formål...

Endret av turbonello
Lenke til kommentar

Hva kan jeg si?

Jeg tror ikke på kristendommen eller jeg har ingen annen tro, men jeg er facinert av historiene bak bygninger, her i denne tråden blir dette kirkebygningen. Se på utskjæringene, glassmaleriene etc. Det er mesterverk uten noe sidestykke :)

Lenke til kommentar

Veit du.... Denne fikk jeg fryktelig lyst til å sende til "visjon norge" ... De gjør jo ikke annet...

Det bruker vel en god tid på forkynnelse også, og ikke kun bønn skulle jeg tro? Jeg har ikke brukt alt for mye tid til å se på den kanalen, men såvidt jeg vet så sender de mye Talk show, Israel-program, evangeliske gudstjenester fra Danmark og Tyskland, og noen av de tørreste filmene på planeten.

Jeg har ikke kanalen selv
http://www.visjonnorge.com/index.php?sideID=397714&ledd1=264

Nå har du det du trenger for å holde sabbaten hellig. Og hvis du er rask så får du med deg Lørdagsfilmen! :thumbup:

Det er også noe så idiotisk påfunn der som går ut på at du må betale en slump med penger for at de skal be for deg.. Du må donere... Det er hyklerisk det! Selv om pengene går til gode formål...

Litt vanskelig å sende rundt en kollektskål gjennom fjernsynsapparatet, så noe må de vel kompensere med.
Lenke til kommentar

Gospelsang i kirken, nei takke seg til fin solosang, eller en duett.

Husker en gang jeg fikk en uformell invitasjon til konsert i IMI kirken.

De skulle ha noen hundrelapper for å få lov å høre på konserten. Jeg synes det er skammelig å ta betalt og på en slik måte fryse ut de som har lite penger å rutte med.

Den norske kirke er alt for seremoniell i sine gudstjenester.

"ÆRE VÆRE GUD I DET HØYESTE,

BLAH BLAH bla BLAH. BLA Bla BLAAH BLA." ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...