ligebli Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Vil så gjerne kopierer litt vinyl, har kobblet forsterker - Pc slik: forsterker aux pc line out forsterker tape - pc line in platepilleren i phono selvfølgelig. Men får ikke rippet vinylen, først når jeg setter tape venderen i en posisjon mellom to får jeg noe lyd om enn dårlig kvalitet. Har prøvd med 2 forskjellige forsterkere samme problemet. Har sjekket ut med kasettspiller rett i line in på pc og det funker. HJELP er det noen som kan gi meg litt hjelp her....?? Lenke til kommentar
ols Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Moving Coil pick-up krever ekstra forsterkning, det vet du vel? Eller synes jeg beskrivelsen din virker litt uklar. Bruk Tape Out på forsterker og Line In på PC, enkelt og greit. Inngangsvelgeren på forsterkeren skal stå på Phono. Noe annet ville vel vært rart. På noen forsterkere kan du dessuten velge instilling for Tape Out med en bryter. Denne skal naturligvis også stå på Phono. Lenke til kommentar
slowcooler Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Vil anbefal en separat forsterker som du setter mellom platespilleren og lydkortet, du får kjøpr en slik hos Lydia. Kalles riaa eller riia (er ikke sikker), den forsterker signalet opp til vanlig phonostyrke. Lenke til kommentar
Hidden Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ja, en slik liten sak koster rundt eller under 1500,-, noe som slettes ikke er så verst om du skal rippe en hel LP samling, du vil neppe angre på kjøpet. Lenke til kommentar
ligebli Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Hei takk for tips, men jeg får lyd ut av stereoen. Hvordan kan jeg sjekke om jeg trenge ytterligere forsterker ? Jeg kan spille inn til tape, slik at det ser ut til at det er normal phono lyd Lenke til kommentar
dostojevski Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Prøv å koble forsterker "tape out" --> pc "line in" set ingangsvelger på phono. hvis du har linjenivåutgang (feks. tape out) på forsterkeren og kan spille plater uten at lyden skurrer eller er tynn og pistrete skal du ikke trenge en egen RIAA-forsterker. Litt bakgrunnsinfo: Lyden på en LP er spilt inn med såkalt RIAA-korreksjon (ja, det er samme RIAA som herjer med P2P-brukere!). Dette betyr i praksis at bassnivået er skrudd ned og diskanten er skrudd opp, alt etter faste parametere. Siden bass inneholder mye energi gir det store "hakk" i rillene, mens diskant inneholder lite energi gir små "hakk". For å gjevne ut dette ble det altså inført faste parametre for å justere visse frekvensområder. En platespillerforsterker gjør derfor mer enn å forsterke signalet fra pickupen opp til linjenivå, den legger i tillegg til bass og trekker fra diskant, slik at resultatet blir slik det skal være. Hvis en plugger en platespiller inn i en linjeinngang får man i tillegg til et svakt signal ut også et signal nesten uten bass og med sykt mye diskant. Tro meg: etter å ha blitt rundlurt av Ståle Krapyls fetter på Kongsberg spilte mine foreldre plater på denne måten fra ca. 1980 - 1995..... De hadde riktignok en piezo-pickup som gav linjenivåsignal, men fyttegrisen til katzenjammer. Ellers har Komplett en dings tilpasset ditt bruk: http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...16&GrpID=1&s=pl Lenke til kommentar
CastorFiber Skrevet 1. august 2003 Del Skrevet 1. august 2003 Dette har jeg gjort mange ganger. Hvis du får OK lyd ut fra forsterkeren din, trenger du ikke å "mikke" noe mer med opplegget, eller handle noen nye dingser. phono- forsterkeren du har i din gamle forsterker koster sikkert like mye som et lydkort... Husk at dette er gammelteknologi, og ørene dine er er bortskjemt med mange års CD- lyd. Noen tips: - Skru ned lyden fra forsterkeren, lyden fra høyttaleren går tilbake til platespilleren.... - Sjekk at kun "line in" er aktivert på lydkortet, og at nivået er sånn nogenlunde brukbart. Husk at digitallyd ikke tåler å bli overstyrt. - Spill inn- det bør låte likt på PCen som på forsterkeren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå