Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Lang tid på oppstart (booter 2 ganger) på nybygget PC

Anbefalte innlegg

Hei.

Skrudde sammen en ny PC for ikke lenge siden, med et Asus P8P67 LE S-1155 hovedkort, Core i5 2500k samt 8Gb RAM på.

Er litt merkelige ting som skjer der, hovedproblemet er at når jeg slår den på bruker den lang tid på å starte opp. Viftene spinner opp i ulik hastighet, optisk enhet spinner opp og ned og maskinen starter om igjen en gang til før det kommer skikkelig igang.

Så det virker som den prøver å starte, surrer litt før den starter på nytt igjen. Og da booter den helt opp.

Har også noe kluss med USB tilkoblingene, en mus kan f.eks. bare stå å blinke raskt etter oppstart, må koble den fra og til igjen for at den skal fungere. Har også et tastatur med lys i som kan slutte å fungere, virker igjen om jeg bytter USB port.

Noen ide om hva disse problemene kan skyldes?

Har oppgradert BIOS til nyeste versjon uten endring...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regner med CMOS blir resatt når jeg har flashet ny BIOS fil, var ihvertfall innom å lastet standard oppsett etter flash.

Har ikke testet det med RAM, har bare to brikker men kan jo prøve å bruke bare en av de om gangen.

Skal også teste litt med skjermkort og power, har en 550W Corsair ett eller annet som jeg mener burde holde, men kan jo være noe som trekker for mye i oppstarten.

Lenke til kommentar

Regner med CMOS blir resatt når jeg har flashet ny BIOS fil, var ihvertfall innom å lastet standard oppsett etter flash.

Har ikke testet det med RAM, har bare to brikker men kan jo prøve å bruke bare en av de om gangen.

Skal også teste litt med skjermkort og power, har en 550W Corsair ett eller annet som jeg mener burde holde, men kan jo være noe som trekker for mye i oppstarten.

Asus hk med p8p67 chippset har en tendens til dette. Dette er no jeg opplever med mitt p8p67 evo hk også. Bruker ca 1 minfra jeg trykker på knappem til jeg er inne i windows.

Lenke til kommentar

En kollega av meg bygget maskin samtidig med meg, og der starter maskinen normalt.

Er samme hovedkort, cpu og RAM, men forskjell på skjermkort og strømforsyning.

Så skal sjekke litt mere rundt de tingene så snart jeg får tid....

Lenke til kommentar

Du er ikke alene om å oppleve dette. Har samme problemet på et Asus P5B foruten at USB virker fint ved oppstart. Har ikke feilsøkt særlig mye, så jeg har ingen løsning til deg. Skulle du finne ut hva det er, så er det fint om du poster løsningen. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...