Gå til innhold

ADSL linjen faller ut hele tiden, har mistanke om hovedkort

Hidden

Anbefalte innlegg

Hovedkortet er et Asus P4B266 - Jeg har brukt 2 helt forskjellige brennere som begge har feilbrent en drøss CD-r plater, jeg fikk allerede da mistanke om at det var hovedkortet. Jeg brukte forskjellige kabler, koblet på forskjellige måter, alltid samme problem - det kom og gikk.

For en uke eller to tilbake, begynte plutselig ADSL linjen (fra Firstmile) å ramle ut hver andre minutt eller så, for så å komme tilbake. Det virker ujevnt, noe jeg også ser når jeg kjører ping i CMD (win2k).

Jeg har forsøkt å:

* Bytte kabel

* Koble til annet Ethernet kort (2 identiske er innstallert i maskinen)

* Formattere og re-installere Win2k (skulle gjøre det uansett)

* Sjekke oppsettet i modem menyen (Zyxel Prestige 650R-33)

* Svitsjet fra autosense til full duplex 100Mbps på Ethernet kortene

* Innstallerte Win2k som Standard PC (noe jeg alltid gjør)

* Slo av IRQ steering

* Sjekket for IRQ konflikter. Det ene Ethernet kortet deler IRQ 9 med 2 andre komponenter, men det var ikke det som er koblet til ADSL modemet uansett fall.

* Sette BIOS til default

Dette begynner å bli veldig kjedelig, jeg har ikke råd til å shoppe nytt hovedkort og alt som følger med, så jeg ville satt fryktelig stor pris på om noen kan hjelpe.

FYI - jeg er for øyeblikket koblet til med en annen PC, og oppkoblingen er helt grei nå, så det MÅ være noe i min egen PC, og jeg har altså mistanke om hovedkortet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok, 31 views og ikke 1 svar? :o Vel, får prøve å finne det ut på egen hånd, som vanlig.

Det er ikke alltid folk vet løsningen...ingen som har svart på min post om PCI-mode med mitt GF2 ti (men whatever - driter i det nå). 8)

Det eneste jeg kan komme på - hvis det ikke er noe FEIL på hovedkortet, er varme. Er det god nok utlufting i kabinettet ditt? Har du et veldig lite, trangt kabinett? Prøvd å "kle av" det?

Går det ikke an å få skjekka hovedkortet/maskina hos en forhandler, og eventuelt få bytta hovedkortet, dersom det er "ødelagt"? Hvis ikke garantien har gått ut allerede da..

Lenke til kommentar

sikker på at det ikke er modemet ditt som detter ut da? har du prøvd hk ditt i en annen pc? mulig det kan være det integrerte nettverkskortet som har gått. da er det bare å kjøpe et nytt nettverkskort å deaktivere nettverkskortet som sitter på hk ditt.

Lenke til kommentar

Hei jøss, det kom plutselig noen svar nå :D:woot:

Ok, skal ta det steg for steg:

1. Ustabilt system? Nei, jeg brukte komponenter etter tips fra (andre) musikere for å få et så stabilt system som mulig når jeg bygde PC'en. Det har vært lyd problemer i blant, men også det har virket å være tilfeldig til det ble fikset på ymse måter. IRQ steering og sharing hadde absolutt noe å si i den saken.

Jeg har ikke kjørt noen form for stresstest, ihvertfall ikke i det siste. Det som får meg til å mistenke HK er at uansett hvilket av de 2 Ethernet kortene jeg plugger modemet til, er problemet der, uansett hvilken kabel jeg bruker, det er der før og etter innstallasjon av f.eks. Win2k SP 4, gammel og ny OS innstallasjon, og linjen fungerer perfekt når jeg kobler til en annen PC.

Jeg mener, det er litt rart om BEGGE Ethernet kortene plutselig skal feile?

2. Varmeutvikling? Sannsynligvis ikke årsaken. Når jeg skriver dette er sideplaten tatt av og systemet ligger på siden. Det fryser like herlig, og jeg må sjekke med andre browser vinduer før jeg tør å klikke "submit" knappen, ellers er alt dette skriveriet bortkastet.

3. Modemet? Nei, som nevnt fungerer det perfekt når det er koblet til en annen PC. Det er 2 stk. Cnet Ethernet kort innstallert her, de er ikke integrert i hovedkortet. Det er nettop slike ting jeg prøver å unngå når jeg kjøper hovedkort, jeg vil ikke ha en drøss integrerte ting og tang.

Jeg skal nå prøve å først fjerne det ene Ethernet kortet, og om det andre da funker perfekt, ... vil jeg være like grønn :o har en eller 2 ledige PCI plasser, burde kanskje prøve en ommøblering.

Men uansett, problemet oppsto helt uventet, som problem som regel gjør, ikke noe som kom over tid. Og det virker tilfeldig, hvilket leder meg til å tro at de er en hardware feil ett eller annet sted, særlig når jeg observerte at den er der like herlig etter en full OS reinstall.

BIOS'en er flashet 1 gang, for en stund siden, tror neppe det er problemet.

Asus P4B266 er et aldrende hovedkort, og jeg har egentlig lenge angret på kjøpet da det ikke utnytter CPU og RAM som nyere kort gjør. Sikler litt på det nye PC800 etellerannet Deluxe kortet fra Asus. Mulig neste valg, men det må isåfall vente et par måneder (sterkt forsinket lønn og regninger som hoper seg opp, dere vet hvordan det er noen ganger).

Skal jeg først ha nytt hovedkort, vil jeg jo ha ny CPU og (2.4) bedre RAM .. *sukk*.

Lenke til kommentar

Ja dette var jo knallbra, supermorsomt.

Jeg droppet en skrue på hovedkortet da jeg tok ut PCI kortene for å gjøre en 1-by-1 test, vips så var skjermen svart ved neste oppstart....

:roll::cry:

Puttet skjermkortet i en annen PC, bruker den nå, det funker fint. Så.. adjøss Asus P4B266. Det var vel ditt siste sukk, antar jeg. Maskinen var selvfølgelig slått av når jeg droppet den skruen, så jeg tror det var i ferd med å ryke uansett.

Det er så føkkings deprimerende å bruke en steingammel P2-400 at jeg har ikke ord for å beskrive det. Grants whisky neste.

:cry:

Lenke til kommentar
Jeg droppet en skrue på hovedkortet da jeg tok ut PCI kortene for å gjøre en 1-by-1 test, vips så var skjermen svart ved neste oppstart....

:roll::cry:

Se det positive i det Hidden. Det gir deg anledning til å få en ny maskin. Den blir mye bedre enn den gamle :)

Lenke til kommentar

Jeg mener, det er litt rart om BEGGE Ethernet kortene plutselig skal feile?

Har du linje hos NextGenTel?

Selv om PC'n nå er "ikke-helt-i-stand" for å si det på Disney-måten, kan det hende at linja er litt sær. Har selv ei NGT-linje hvor ingen av SMC-kortene mine virker 100%. Måtte faktisk sette en P3 500MHz-PC som gateway for resten av PC'ne med et Unex Nex-Nic kort koblet til Cayman/Netopia-routern for at det i det hele tatt skulle fungere....

Det virker som du hadde x antall flere problemer med PC'n og da, før den sa takk for seg og tok kveld... sannsynligvis hovedkortet..

Edit: overså at du hadde linje hos Firstmile... men hva slags ruter er det du har da..?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...