Gå til innhold

Ateister sitt forhold til religiøse tradisjoner.

Anbefalte innlegg

Etter å ha lest litt i den tråden her begynte eg å lure litt på koffor mange ateister er ateister bare fordi at dem ikkje liker tradisjonene i religionene. Det var mange som ikkje likte bordbønn etc etc. du kan lese litt i tråden så ser dåkke kva eg siktar til.

Det med tradisjoner og "skremmsel" i bibelen og andre religiøse bøker er noke som er adaptert over i kvarandre i fra et skrekksenario, skjøl når eg leser litt i bibelen føler at eg leser noke som Naom Chomsky, Frank Aune og Anne Holt har fått til utfall då dem lager en roman.

Tradisjoner og skremsel i relgion er jo skapt for at folk skal holde seg til relgionen. Det tradisjonelle helvete kunne du jo betale deg vekk i fra.

Men så kommer spørsmålet, den dagen du bestemte deg for og bli Ateist, siden det er primært det eg har i tankene, tenkte du da at du ville la være og tru på en gud fordi du ikkje har bevis for hans eksistens, fordi du ikkje likte tradisjonane, eller pågrunn av evulusjon?

Så hadde det vært fint om folk hadde klart og holde seg litt objektive, sånne tråda som det her pleia og ende med personangrep, og det att religiøse og ateister til slutt blir sittende og snakke om kor lite inteligent den andre personen er.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men benekter folk en eventuell gud pågrunn av menneskeskapte tradisjoner?

Jeg har forsåvidt støtt på de også, men felles for dem alle er at de har mangelfull innsikt i religioner... Akkurat det samme som religiøse som velger å lese en kontekstavhengig bok bokstavelig og som universell...

Lenke til kommentar

De fleste tror ikke på guden fordi hele religionen er menneskeskapt.

Mange vil kanskje fortsatt tro at det finnes noe der ute, uten at dette noe blir definert, eventuelt at man bare er åpen for muligheten.

Endret av Reg2000
Lenke til kommentar

heisann alle sammen, familien opplagt har gjort sin entre i diskusjonen, her med kaptein opplagt nr 1.

Det er ikkje det tråden omhandler, evolusjonsteoriene er også menneskeskapt.

Endret av Priim
Lenke til kommentar

selve guden er menneskeskapt i seg selv, det var jesus mennesket som fortalte historien og det ble skrevet bok av mennesker rundt historiene, det er bare troa, eller overtro om du vil som har skapt alt dette her.

før trodde de jorda var flat og alt mulig slike rare ting som er bevist feil i senere tid, slik er det med gud au, folk trodde på gud i gamle dager for ingen kunne bevise/motbevise noenting og de visste ikke at overnaturlige ting ikke gikk ann, men det vet vi den dag i dag og det er egentlig svar på det hele.

tradisjoner, gud, og alt annet er menneskelagd, eneste forskjell på det med flat jord og gud er at vi ikke kan sende sonde ut i himmelen og se om vi ser gud (med andre ord bevise/motbevise) men det kan vi med det faktum at det ikke er flat jord.

men hvis man bruker hodet littegrannet s skjønenr amn fort at det ikek eksisterer noe gud av noen som helst slag

heisann alle sammen, familien opplagt har gjort sin entre i diskusjonen, her med kaptein opplagt nr 1.

de er basert på fakta, akkurat som det å bevise at jorda ikke er flat. det blir noe helt annet.

hvis du kan fortelle oss hvor mye co2 det er i lufta med målinger og slike ting så kan du au bevise deg fram til evolusjonen.

slikt kan du ikke med gud/religion, nettopp fordi det bare er fantasy fortellinger som folk trodde på i gamle dager som vi egentlig har motbevist i dag med at det går ikke ann å gjøre overnaturlige ting i dette universet, alt som foregår og går ann å gjøre er logisk og av matematiske muligheter og newtons lov og slike ting, det var newton som skrev loven men det er et faktum for det om, det er slik ting virker.

gud virker ikke, rett og slett.

"jeg tror på ringenes herre verden". kan du bevise at det ikke er sant? eller andre slike fantasy fortellinger, kan du bevise/motbevise disse fortellingene?

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

Igjen forsvant alt objektivt i fra diskusjonen ved at folk bruker inteligense.

Joda, er heilt enig med deg men er ikkje snakk om koffor relgion er "feil"

Greit nok evolusjonsteorien er den så langt beste løysningen, som alt av teorier er, gravitasjon etcetcetc.

Den er jo langt i fra ferdigstilt, men det er mange som kaller seg ateister uten og ha innsikt i ka dei snakker om, då drar dei gjerne fram at dei ikkje er kristne fordi at dei ikkje liker kristne tradisjoner, eller muslimske alt ettrsom.

Lenke til kommentar

Nei, man benekter konseptet gud fordi det er menneskeskapt og irrasjonellt og jeg misliker religion pga. lovene som de krever at mennesker skal forholde seg til. Mange av tradisjonene derimot er helt ok, da de er givende og menneskevennlige.

Lenke til kommentar

Lovene er jo som regel også menneskevennlige... At mange av dem igjen er utdaterte og begrunnelsene feilaktige gjorde de jo ikke feil ut i fra når de ble skapt...

Irrelevant om de var relativt bedre enn eksisterende paradigmet når de ble skapt, sålenge man holder seg til de nå så er de i hovedsak menneskefiendtlige. De lovene som er menneskevennlige i religionen er som oftest ganske universale regler som de fleste samfunn aspirerer å leve mot uavhengig av religion.

Lenke til kommentar

selve guden er menneskeskapt i seg selv, det var jesus mennesket som fortalte historien og det ble skrevet bok av mennesker rundt historiene, det er bare troa, eller overtro om du vil som har skapt alt dette her.

før trodde de jorda var flat og alt mulig slike rare ting som er bevist feil i senere tid, slik er det med gud au, folk trodde på gud i gamle dager for ingen kunne bevise/motbevise noenting og de visste ikke at overnaturlige ting ikke gikk ann, men det vet vi den dag i dag og det er egentlig svar på det hele.

tradisjoner, gud, og alt annet er menneskelagd, eneste forskjell på det med flat jord og gud er at vi ikke kan sende sonde ut i himmelen og se om vi ser gud (med andre ord bevise/motbevise) men det kan vi med det faktum at det ikke er flat jord.

men hvis man bruker hodet littegrannet s skjønenr amn fort at det ikek eksisterer noe gud av noen som helst slag

de er basert på fakta, akkurat som det å bevise at jorda ikke er flat. det blir noe helt annet.

hvis du kan fortelle oss hvor mye co2 det er i lufta med målinger og slike ting så kan du au bevise deg fram til evolusjonen.

slikt kan du ikke med gud/religion, nettopp fordi det bare er fantasy fortellinger som folk trodde på i gamle dager som vi egentlig har motbevist i dag med at det går ikke ann å gjøre overnaturlige ting i dette universet, alt som foregår og går ann å gjøre er logisk og av matematiske muligheter og newtons lov og slike ting, det var newton som skrev loven men det er et faktum for det om, det er slik ting virker.

"jeg tror på ringenes herre verden". kan du bevise at det ikke er sant? eller andre slike fantasy fortellinger, kan du bevise/motbevise disse fortellingene?

Det du poster om er ikkje relevant.

Spørsmålet er korfor mange ateister er ateister uten og egentlig ha peiling på ka dei snakka om, ikkje kor teit og idiotiske religøse er, det kan folk lese om i alle tråder der det med livssyn blir diskutert.

Lenke til kommentar

Det du poster om er ikkje relevant.

Spørsmålet er korfor mange ateister er ateister uten og egentlig ha peiling på ka dei snakka om, ikkje kor teit og idiotiske religøse er, det kan folk lese om i alle tråder der det med livssyn blir diskutert.

hvorfor ateister er ateister uten å ha lest et ord om noen ting må vel bare være at de har rett og slett ingen tro på det, de skjønner såpass automatiskt at alt som skjer i verden er logiskt og alt med gud og religion er ikke logiskt en eneste plass for dem, derfor trenger dem ikke å lese om det ;)

Lenke til kommentar

Etter å ha lest litt i den tråden her begynte eg å lure litt på koffor mange ateister er ateister bare fordi at dem ikkje liker tradisjonene i religionene. Det var mange som ikkje likte bordbønn etc etc. du kan lese litt i tråden så ser dåkke kva eg siktar til.

Ser RebelRider nevnte bordbønn men hvis du leser nærmere skriver han at han alltid var ateist så bordbønnen gjorde ham ikke til ateist.

Kort sagt så snakker vi nok om to effekter her:

1. Hva som får deg til å ikke tro at det finnes noen gud.

2. Hva som får deg til å mislike religionen.

Jeg tror uansett at hvis man først ser noe man misliker ved en religion, så kan det trigge kritisk tenkning. Dette tror jeg kan stemme spesielt for tidligere religiøse som kanskje oppdager noe som de misliker med religionen. Så blir de gående og gruble på dette og ender opp med å konkludere med at det ikke finnes noen gud. (andre vil kanskje skifte religion)

Men så kommer spørsmålet, den dagen du bestemte deg for og bli Ateist, siden det er primært det eg har i tankene, tenkte du da at du ville la være og tru på en gud fordi du ikkje har bevis for hans eksistens, fordi du ikkje likte tradisjonane, eller pågrunn av evulusjon?

Jeg ble ateist på grunn av manglende beviser men husker at "snu det annet kinn" virkelig bød meg i mot.

Lenke til kommentar

Så viss du spør en av dei som ikkje trur på gud forde han ikkje lika og gå i kirka om ka han trur på og han svara big bang?

Med tanke på at Big Bang teorien er mer eller mindre vatna ut.

han trenger ikke å tro på noe som helst. det er opp til han.

TRO er noe menneske trenger for å ha framgang i livet, men ikke alle mennesker, for mange mennesker så er det helt likegyldig hva sokm skjert etter livet elelr hva osm er meninga med livet eller noe som helst av slike ting spiller ingen rolle for dem og dermed får du de som ikke leser om det eller noe.

for noen er pepsi max og sigar viktig i livet, for andre er coca cola og vanlig røyk viktig i livet. slik er det bar.

det finnes sikkert veldig mange folk som ikke sett eller lest ringenes herre eller harry potter, fordi det er dass for dem i første omgang og driter i det.

gå ut å spør ei bimbo jente om hva ho tror så skal jeg love deg ho vet absolutt null og niks, eneste ho bryr seg om er sminke og klær. de driter i meninga i livet så lenge dem får sminke og klær og det de trenger for å være bimbe (nå snakker jeg om sånn skikkelige fisefine bimboer)

Endret av DrHawkins
Lenke til kommentar

når alle spør dem så må dem jo si noe.

hvis 500 personer hadde kommet bort til deg og spurt det samme spørsmålet så hadde du gjerne ikke svart i starten men så hadde det blitt til en halv times diskusjon, og dette orket du ikke i lengda og gå over det samme om og om igjen hele veien. da hadde du au bare svart noe bare for å ha svart og få unna den diskusjonen der ;)

men ja er forsåvidt enig :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...