Gå til innhold

Tok imot en 6 ukers kattunge, hvordan gjøre overgangen for den så bra som mulig

Anbefalte innlegg

Hei

Før jeg skriver noe mer, så vet jeg at kattungen er for liten, men vi kunne ta den nå eller så ville den bli avlivet. Det er vårt valg, så ikke gjør dette til en diskusjon at kattungene er for liten.

Uansett, hun er 6 uker og veldig søt. Hun går på do selv, er flink til å vaske seg selv, og er flink å spise mat.

Vi har kjøpt royal canin baby kattemat og tilsatt morsmelk erstatning.

Vi har gitt henne kjempe mye kos, og hun virker mer åpen ovenfor oss.

Vi hadde tenkt å gi henne en ormekur, men dette er jo ikke reseptfritt lenger, må vi virkelig dra til dyrlegen for å få en, eller finnes det andre måter?

Andre generelle tips på hvordan vi kan få denne kattungen gjennom livet på en grei måte, hun har jo fått litt ekkel start på livet.

Legger ved et bilde av krabaten

711127553753.jpg

Endret av henrikrox
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Først av alt, det var en usannsynlig søt kattunge! En bekjent tok over en 7 uker gammel kattunge, men som den uerfarne katteeieren hun er, klarte hun ikke å sosialisere den. Den katten er nå ca. et år gammel, og like sosial som en gaffel. Den biter hvis den blir løftet, og tåler ikke å bli tatt på magen.

Det viktigste av alt, er at dere bruker mye tid på å kose- og leke med katten. La den sove i sengen deres, kos med den hele tiden. Gi den godbit når den er flink, og ta den i nakkeskinnet når den gjør ting den ikke har lov til. Det er ekstremt viktig å leke med katten. Kjøp gjerne en "elektrisk ilder"(sånn ilder-leke som henger fast på en ball og snurrer rundt). Det er viktig at den lærer å sloss.

De første dagene bør den ikke være alene i det hele tatt. De påfølgene ukene, kan dere la den være mer og mer for seg selv. Vi hadde fem kattunger(har fortsatt tre av dem, hvis noen vil ha!), og de klarer seg fint 8 timer på et rom uten å bli hysteriske.

Slik jeg har lært å oppdra katter, så skal de være selvstendige. Det er viktig at de klarer seg selv!

Når alt kommer til alt, så får dere nok en litt merkelig katt. Den har ikke fullført primærsosialiseringen(hvis den ikke hadde søsken, så er det enda verre). Uansett hvordan dere tar vare på den, så kommer den nok til å bli litt sær og egen. Jeg ville sterilisert den så fort som overhodet mulig, slik at den ikke fikk impulser fra hormonene sine. Da blir den nok også mye roligere, og mer kosete.

Uansett, lykke til! Forslagene mine er ikke den eneste måten å oppdra katter på, men du får ta det til etteretning og se hva du føler passer for nurket ditt :-)

Lenke til kommentar

Må nok dra til dyrelegen for å få ormkur hvis du ikke er villig til å kjøre til sverige hvor det er reseptfritt, men det er like greit å ta pus med til legen og få ormkur, vaksinasjon og chip.

Husk å sosialisere pus som conflict skrev, gjør masse rare ting med den, kos med den overalt, ta på den overalt så ender du ikke opp med en katt som nekter deg å gjøre ett eller annet fordi den ikke er vandt med at du gjør sånt. Jeg var veeeldig nøye på å klø dem masse på nedre del av magen, ta dem på potene og ''dytte'' ut klørne og å brette ørene deres så vi kunne sjekke ørene. Dette er ting jeg VET du må gjøre katten din vandt med, og det er kjekt å kunne sjekke pus hvis man mistenker at noe er galt, og kos at katten ikke angriper deg fordi du klør den litt for langt nede på magen. Husk også å ''dra'' leppene forsiktig opp, og åpne pus sin munn innimellom, er også fint å kunne sjekke tennene til pus uten at pus biter av deg fingeren! Har også en ''sær'' pus, men jeg har lov til å gjøre omtrent hva jeg vil med henne, så personligheten har ikke så mye å si så lenge du gjør pus vandt til at du håndterer pusen. Det finnes jo de som mener at det er dyreplageri hvis du gjør slikt med pus, men jeg syns det er mindre dyreplageri å kunne trimme neglene til pus selv her hjemme på 30 sekunder istedet for å dra pus med til veterinæren hvor de bedøver katten hvis det er nødvendig!

Husk å sterilisere så fort som mulig, så slipper du markering som fører til masse urinlukt overalt, du slipper eventuelle kattunger, at pus forsvinner i flere måneder av gangen og sjansen for at pus gidder å havne i en potensielt dødelig kattekamp blir mindre.

Kos deg med ny pusekatt! :D

• Liker 1
Lenke til kommentar

Helt enig med det de to over meg sa, bortsett fra å ta i nakkeskinnet om den gjør noe den ikke har lov til. Kattemoren tar de bare i nakkeskinnet når hun bærer dem, ikke når de gjør noe de ikke får lov til så det blir nok bare forvirrende for den lille?

Har ikke noen tips, ville bare ønske deg lykke til med den lille, hun er kjempesøt :love:

Lenke til kommentar

Husk å sosialisere pus! Ikke ved å få deg en annen katt, altså, men f.eks å få låne en annen kattunge en gang iblandt så den blir vant til andre katter! Mitt tips, altså.. De trenger ikke nødvendigvis å elske andre katter, men å lære dem å tolerere andre er veldig viktig. Dette sier jeg fordi vi har en katt som HATER andre katter, og den som er litt yngre er mye mer tolerant, mistenker det er fordi den er vandt til andre..

Lenke til kommentar

Trenger ikke ha så mye å si. Jeg har tre stykker som har vokst opp sammen (to søstre, en onkel! 1 mnd forskjell i alder) og de hater andre katter. Har vært i situasjonen hvor jeg har tatt til meg kattunger som har vært nær avlivning, og det tar alltid en uke eller to før de godtar hverandre. Først blir det hvesing og kloring, uansett :p

Lenke til kommentar

Takk for svar alle sammen

Vi er veldig kjærlig med hun og koser med hun og leker med ball og mus. Og har kjøpt sånn leketunnel.

Første dagen var hun kjempe redd men de siste dagene har det vært stor forbedring. Eneste jeg merker er at hun ikke er så flink til å bruke bakbeina til å hoppe og sånn. Men det kommer vel.

Ellers så biter hun ikke og liker veldig godt å bli kost på magen. Så det er jo bra. Hun er også veldig glad i kos. Hun elsket å få kos å ligge å sove med oss.

Jeg har skolefri så jeg er hjemme med hun hele tiden. Ellers så følger vi godt med. Tenker at hun heller vil være rar enn å bli avlivet.

Men så langt merker jeg ikke noen problemer.

Krysser fingrene og takk for alle tipsene igjen

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Åååh, så herlig gjort av deg å ta inn den lille! Jeg har selv en søt jente som runder et år nå, som jeg og kjæresten reddet fra en industriplass ifjor sommer. Da var hun 5 uker, helt vill (mammaen hadde blitt dumpa og kattungene hadde blitt tatt av kråker utenom en liten stakkar), kjempetynn og rotete i pelsen, hissig og spyttet på alt og alle.

Så fint å lese at hun er kosen allerede, det tar ikke mange dagene før de knytter seg til personer som kun gjør dem godt. Skjem katten gjerne bort med både tørr- og bløtfôr fra dyrlegen, da så unge kattunger fremdeles trenger nødvendige næringsstoffer for å sikre en ordentlig vekst i bein og organer.

Vaksiner og chip bør du ta så fort som mulig, for å booste immunforsvaret for å sikre mot skumle sykdommer som mye lettere påvirker unge katter. Sterilisering gjør du ved 6 måneders-alder, frem til da anbefaler jeg at du holder katten inne, og heller har henne ute under oppsyn. noen er tidligere i utviklingen enn andre, har selv hatt en katt på 4 mnd som ble gravid og døde under fødsel pga komplikasjoner pga alderen hennes :/

Ormekur er dessverre ikke annet enn på resept, og dette er noe som selv irriterer dyrlegene, men slik er det nå da. Ormekur kan du ta i samme sleng som vaksine og chip.

Ellers så gjør du en kjempejobb, og jeg blir alltid glad når noen tar imot dyr som ellers hadde dødd uten noen grunn/ pga andres manglende kunnskap om dyr.

Er det noe du lurer på, så er det bare å spørre, jeg skal bli veterinær og jobber for tiden på en dyreklinikk, så jeg har "litt peiling" om jeg kan si det slik uten å være blærete :!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...