Gå til innhold

Om kjøp av hus: Samfunnsmessig markedspris og generelle tips ved kjøp

Anbefalte innlegg

Hei!

Dette er en todelt tråd.

1: Jeg har kikka litt på boligmarkedet i Kristiansand, ettersom jeg har lyst til å flytte dit. Jeg er student på andre året, og har tenkt å jobbe ca 80 % ved siden av studier.

Jeg ser for meg å kjøpe en ganske sentrumsnær leilighet/bittelite hus med to soverom eller med ett soverom hvor jeg kan sette opp en vegg og dermed lage et soverom nr. 2.

Jeg har satt makspris på 1,4 mill. Jeg tenker da å ha en leietager som bor hos meg. Jeg er fleksibel nok til å velge det "dårligste" soverommet, og er ganske enkel å bo med.

Jeg etterspør generelle tips i tillegg til synspunkter blant dere som har gjort tilsvarende, og i tillegg vært i tilsvarende situasjon. Jeg har sett på en del leiligheter, og det har etterhvert ført med over til en langt mer filosofisk og politisk tilnærming til boligmarkedet enn folk flest....

--------------------------------------------------

2: Hvorfor er det så vanvittig dyrt med bolig??? Altså, de fleste leiligheter ligger ute til ca 2 millioner kroner. Det er ufattelig mye penger, og folk flest bruker 25 - 40 år av livet sitt på å betale ned driten.

Hvordan kan en enkel bolig (får kjipe boliger for 2 millioner, for å være ærlig) bli så utrolig dyr? Jeg er utdannet markedsøkonom, så jeg forstår godt tilbud/etterspørsel. Men faen, hvorfor ligger ikke krysningen mellom tilbud/etterspørsel til mer jordnære priser? For eksempel 400 000 eller noe sånt. Hvor mye utbygging skal til for at prisene skal ned på dette nivået ?

Tenk på dette: Akkurat nå er det en forsvinnende liten del av Norges befolkning som faktisk ikke har tak over hodet. Resten har bolig i en eller annen form. Ca like mange dør, og i prinsippet etterlater seg en bopel til markedet, som det skapes nye boligsøkere. Altså mennesker i alderen 18- 20. Burde ikke prisen da stabilisere seg? Og hvis prisen da stabiliserer seg, burde man ikke kunne senke prisen betraktelig hvis det bygger nye boliger hele tiden?

Det jeg tenker som driver opp prisen er friksjon i bytte av bolig (altså at mennesker har to boliger på et tidspunkt med flytting) befolkningsvekst, innvandring og sentralisering (dårlig infrastruktur og dyre avgifter på bil?). Men at prisen skal gå så vanvittig høyt som flere millioner klarer jeg ikke å forstå. Hvis det er behov for 5 boliger, og det finnes 4, vil jo kjøpekraften til disse 4 bestemme prisen. Men hvis man bygger boliger til 6 personer vil jo boligprisen synke drastisk. Er det for få boliger i Norge?

Moderator må gjerne flytte tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Prisene er såpass høye fordi at det på en del boliger blir budrunder som presser prisene opp og folk får stadig mer lån/har mer egenkapital som også presser prisene opp.

Prisene går opp fordi folk får nok hjelp av bankene til at det går opp samt at prisene går opp for boligbygging ut i fra lønnskostnader.

Lenke til kommentar

Var et veldig skråsyn på ting her.

Men du må tenke på utgifter kontra boligen i hht verdi.

Har og sett på leiligheter/hus i ålesundsområde siden eg og noen kompiser har en liten greie på gang om og kjøpe hus og pusse dem om til andelsleiligheter. Tilstand, biliggenhet og folk sine "muligheter" for og få økonomiskbistand er heilt essensielle på kor vidt det er muligheter for å rekne ut prisen, i tilegg til at her er noen eigendomsmeglere som liker og "pushe priser"

Det å sei at komunen ol. er blitt heilt nøytrale når det kommer til det med husverdi er vell heller ikkje noke du kan stole på lenger, huset som min mor har er litt i utkanten av en mindre norsk by og hadde tidligere en verdi på 1.3, etter at komunen fikk eigendomsskatt steig verdien til 2, i følge komunen sin "takstmann"

Det med etterspørsel er jo også en faktor, men dog en mindre faktor, det med kostnader og bygge kontra det å kjøpe er ekstreme, det er mye dyrere å bygge et tilsvarande hus en det er å kjøpe et brukt, i tilegg til at du gjerne ikkje får bygge "sentrumsnært" lenger, pga dei fleste tomtene er tatt, vet lite om sånt i kristiansand.

Så legg i sammen totaleutgifter på en eventuell sambygging der du skal kjøpe tomten ol. som gjerne er dyre i sentrum.

Så legger du på alt snekkerarbeidet som må gjøres, støyping, graving etc.

er virkelig 2 millioner så urimelig? for 400.000 får du knapt nok gravd ut dreneringer til huset ditt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...