Rudde Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Hello, jeg går fortsatt på VGS og ser på nav sine sider at jeg kan få farsbidrag når jeg fortsatt studerer ved vanlig skole. Jeg logget inn på nav med minid men fant ikke noe mer info om hvordan man går frem for å søke om dette. Er det noen som har gjort dette før som vet hvor jeg skal trykke og hva jeg må gjøre for å komme videre i denne prosessen? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 I utgangspunktet er dette noe du skal be din far om å fortsette med og henvise til etter min mening barneloven §68. Hvis du går via NAV så vil det påløpe ekstra gebyrer. Ellers kan du jo titte på: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder Lenke til kommentar
okasin Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) Men om han velger å ta det mellom NAV... Hvor lenge etter fylte 18 kan han motta bidrag? Jeg trodde (?) at etter fylte 18 år år så er han myndig og da har (hadde) ikke foreldre ansvar lenger, at det var da staten som overtok det økonomiske ansvar?.. (egentlig burde han hatt det selv).. Men spørsmålet er egentlig om hvor lenge foreldre dvs far (for mor slipper vell unna).. er økonomisk bidragsyter? Endret 26. juni 2011 av okasin Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Så lenge man tar nødvendig utdanning, i dette tilfellet vgs Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Om barn over 18 år Når barnet har fylt 18 år, er det barnet selv som skal motta bidraget. Dette gjelder selv om barnet fortsatt bor hos den som tidligere var bidragsmottaker. Barn som går på videregående skole, kan ha rett til fortsatt bidrag. Det må avtales eller søkes særskilt om dette. Barnet kan avtale bidraget direkte med den bidragspliktige, eller søke om at NAV fastsetter bidraget (se nedenfor om søknad). Skal NAV fastsette bidraget, skjer dette etter de samme reglene som for bidrag til barn som er under 18 år. Bor barnet alene, kan det ha rett til bidrag fra begge foreldrene. http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Hovedregler/Fastsette+og+endre+bidrag Lenke til kommentar
Rudde Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 (endret) I utgangspunktet er dette noe du skal be din far om å fortsette med og henvise til etter min mening barneloven §68. Hvis du går via NAV så vil det påløpe ekstra gebyrer. Ellers kan du jo titte på: http://www.nav.no/Familie/Barnebidrag/Bidragsveileder Han har ALDRI gitt noe bidrag til mamma eller meg frivillig og dette er 100% UMULIG uten at det går gjennom NAV. Og er ikke den bidragsveilederen for folk som har barn? Endret 26. juni 2011 av Rudde93 Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 In such case: Dersom du er bidragsbarnet og er over 18 år, må du søke selv. Se blant annet rettledningen øverst på side 2 i søknadsblanketten (NAV 54-00.05). Dersom du søker om bidrag fra begge foreldrene dine, må du fylle ut én blankett for hver søknad. Når du har valgt skjema, kommer du til skjemaveilederen. I denne veilederen skal du krysse av for hvilke vedlegg og hva slags dokumentasjon du må legge ved søknaden. Du får også opp en førsteside. For at NAV skal kunne behandle søknaden din raskt og effektivt, ber vi deg sende inn det som står nevnt i førstesiden. Legg førstesiden øverst i brevet. De fleste søknader blir avgjort i løpet av to måneder. Maksimal behandlingstid er seks måneder. Fra bunnen av siden som jeg linket til sist. Lenke til kommentar
okasin Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Så lenge man tar nødvendig utdanning, i dette tilfellet vgs Så lenge man tar nødvendig utdanning? er det ikke ingen øvre alder? er det slik at man risikerer å betale bidrag i feks 30år? Lenke til kommentar
;_; Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Mener å huske at øvre alder er 20 år, men finner ingen kilder på dette. Lenke til kommentar
Konto brukes ikke Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Det blir akkurat slik det er hvis man flytter ut og krever foreldre til å betale/være med å betale for seg under skolegangen (VG). Farsbidrag gjelder akkurat likt - må betale så lenge 'barnet' søker NAV om dette selv Lenke til kommentar
Kristinas Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Ble 18 i november, og har fått barnebidrag til jeg ble ferdig på videregående, som var nå nettopp. Min bror er født i januar og fikk dermed barnebidrag på konto fra etter jul i andre klasse til slutten av videregående... som betyr 1,5 år, mens jeg fikk et halvt år. Men akkurat det betydde lite for oss - vi får pengene av en grunn, til å betale for oss selv hjemme, og kjøpe det nødvendigste. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå