Gå til innhold

Er EK-vannblokk av nikkel noe man bør unngå?

Anbefalte innlegg

Hei, lest litt om problemer anngående EK-blokker av nikkel og har noen spørsmål. Er ikke ekstremt intelligent på vannkjøling så trenger en forklaring for dummies.

1. Hva er problemet?

2. Hva kan problemene forårsake for meg?

3. Burde jeg styre unna EK-Nikkel?

4. Når er problemene ventet over?

5. Hva kan evt gjøres for å motvirke problemene?

Takker for all hjelp!

-exburn

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EK har lagt har vel sagt selv alt på sine egene nettsider.

Så langt jeg fikk med meg var hoved problemet når folk brukte sølv "spiral" for å ikke få alger, og det gjorde at nikkelet korroderte. Det kan gjøre at blokker eller annet tetter seg og stopper vannbevegelsen (hvilket er lite ønskelig), som alt annet så blir det fikset når de finner en løsning.

Lenke til kommentar

Fikk følgende mail av techbay etter kjøp av nikkel vannblokk

Hei!

Denne mailen sender vi til alle som har kjøpt forniklede EK produkter av oss. Mest sannsynlig er du ikke berørt, men du bør for ordens skyld lese teksten under.

Det har den senere tid vært innlegg på utenlandske fora vedrørende problem med forniklede EK vannblokker. EK har i den anledning lagt ut informasjon med linker her.

Problemet består i at deler av forniklingen slites/løsner fra kobberet. Dette gjelder kun den delen av vannblokken som er i berøring med kjølevæsken.

Årsak er foreløpig ukjent, men en kompatibel teori er at forniklingen ikke dekker kobberet 100% (små porer) slik at kobberet i vannblokken kommer i direkte kontakt med kjølevæsken. Dette gir en galvanisk korrosjon som gjør at kobber under forniklingen tæres, forniklingen mister "underlaget" og små flak brytes løs.

Omfanget er ukjent. EK sier at det i første rekke er brukere i USA og Australia som har meldt om disse problemene og i mindre grad brukere i Europa. Videre, og dette er viktig, nesten alle som har opplevd dette har brukt kjølevæske uten korrosjonsbeskyttelse. De som har brukt kjølevæske med korrosjonsbeskyttelse har ikke, eller ihvertfall i svært liten grad, opplevd slike problemer. Testene EK har gjort viser det samme.

I et vannkjølingssystem bør, jeg er tilbøyelig til å si må, kjølevæsken ha virkestoffer mot både organisk groe og galvanisk korrosjon. Batterivann brukt sammen med produkter som Silver KillCoil , Nuke-Cu eller Nuke-PHN gir ingen beskyttelse mot galvanisk korrosjon. Nuke inneholder kopper og forhindrer organisk groe, men det gjør også vannet ledende og legger forholdene til rette for galvanisk korrosjon. For Silver KillCoil sin del er jeg skeptisk til hvilken effekt de har overhodet.

Selv om batterivann ikke er ledende når det helles i vannkjølingskretsen så vil det bli det iløpet av svært kort tid. Det er normalt såpass mange forskjellige materialer i et vannkjølingssystem (kobberblokker, messing, tinn, forniklede nipler, anodiserte skruer, rustfrie skruer og noen ganger også aluminium) at det er en risikosport å bruke kjølevæske uten virkestoffer mot galvanisk korrosjon.

Derfor, bruk kjølevæske som inneholder virkestoffer både mot organisk groe og galvanisk korrosjon. Kjølevæske fra Feser og AquaComputer har begge virkestoffene (NB! ikke Feser Aqua Ultra Pure Water). Du vil også finne lignende produkt fra flere andre produsenter, enten i konsentrert form eller ferdig blandet. For egen del har jeg brukt Aquacomputer sine væsker i mange år og det har fungert 100% uten problemer.

Uansett, på et produkt som forniklet EK vannblokk skal forniklingen dekke 100% og ikke 99,9%. Selv om det kun er brukt batterivann skal ikke forniklingen skades. Om så har skjedd erstatter vi vannblokken(e) med en ny. For å sjekke et forniklet EK produkt med plexitopp kan du visuelt kontrollere overflaten. Om du har et forniklet EK produkt med ugjennomsiktelig topp må du sjekke om det er små blanke partikler i tanken. Vi ber om at du sjekker dette såsnart du kan og gir oss tilbakemelding.

På forhand takk.

håper dette ga svar på noe av det du lurte på ;)

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men kommer med et til spørsmål relatert til selve væsken man skal bruke.

Det jeg trenger er:

Destillert vann, kjøpt på apotek?

Jeg skal ha UV-vanntilsetning (Feser heter merket tror jeg)

Så er spørsmålet; Hva mer skal jeg ha i? Trenger helst en link

(Kan bare nevne fort det jeg skal ha i vannkjølingen)

Nikkel GPU og CPU fra EK ... :p

3x120mm radiator

En eller annen pumpe...

Sylinder radiator

Er fremdeles dum på nippler og fester og ditt og datt, så det kommer jeg fra til senere...

Lenke til kommentar

Takk for alle svar, men kommer med et til spørsmål relatert til selve væsken man skal bruke.

Det jeg trenger er:

Destillert vann, kjøpt på apotek?

Jeg skal ha UV-vanntilsetning (Feser heter merket tror jeg)

Så er spørsmålet; Hva mer skal jeg ha i? Trenger helst en link

(Kan bare nevne fort det jeg skal ha i vannkjølingen)

Nikkel GPU og CPU fra EK ... :p

3x120mm radiator

En eller annen pumpe...

Sylinder radiator

Er fremdeles dum på nippler og fester og ditt og datt, så det kommer jeg fra til senere...

Ville vært litt forsiktig med å tilsette en hel del UV-tilsetningsstoffer i loopen. Finner ikke linken akkurat nå, men leste en ganske fæl skrekkhistorie hvor CPU-blokken tettet seg helt igjen omtrent. Dette var kobber-blokk, men likevel. Det enkleste er ofte det beste, så kjøp eller noen fargede tuber/rør :)

Inspirasjon:

http://www.overclock.net/case-mod-work-logs/907101-project-wallet-weight-reduction-700d-480-a.html

http://www.overclock.net/intel-build-logs/769341-800d-my-1200-loop.html

Endret av Mr. Lid
Lenke til kommentar

Okey, så destilert vann + (link takk) sånn anti-et-eller-annet, som jeg ikke vet hva er.

Om du ikke har mye erfaring og kjennskap til blandeforhold og hvilke produkter du skal benytte (som nødvendigvis ikke er så vanskelig, men...), kan du benytte ferdigblandede kjølevæsker.

Fungerte ypperlig for meg; finnes mange leverandører - den jeg kjøpte var PrimoChill Pure Performance Coolant

Kjøpte 2 flasker for å ha litt ekstra, men den ene står foreløpig uåpnet. Gikk ca. 1 flaske på mitt system, hvor jeg kun kjøler ned 1 stk. GTX 480 :thumbup:

Lykke til!

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Ok takk:), skal se litt på det. Tror jeg bestiller fra performance-pcs.

Forresten, off-topic igjen.

Hvordan finner jeg ut hva jeg trenger av fester og klemmer osv.. Har ikke fått så stor forståelse for alt av det ennå, men en ting er klart, vil ha sånne "compression fittings". De gjør visst alt mye ryddigere.

Lenke til kommentar

Ok takk:), skal se litt på det. Tror jeg bestiller fra performance-pcs.

Forresten, off-topic igjen.

Hvordan finner jeg ut hva jeg trenger av fester og klemmer osv.. Har ikke fått så stor forståelse for alt av det ennå, men en ting er klart, vil ha sånne "compression fittings". De gjør visst alt mye ryddigere.

Med tanke på ditt oppsett og komponenter du skal kjøle, trenger du 10 fittings. Med kompresjon fester, trenger du ikke klemmer - da du skrur slangen fast i selve festet.

Det er derimot alltid greit å et par ekstra i tilfelle noe går "åt skogen". Endel komponenter som radiator, reservoar følger det ofte også med fittings av helt "ok" kvalitet.

NOTE-TO-SELF (for deg):

• Trenger du stopp-plugger?
  • Ønsker du tilgang til en filling-port?
  • Hva med "flowmeter", "temp-plugg" etc.

Dette er ting du må ta i betrakning i forkant, før du bestiller :)

Lenke til kommentar

Men de festene som følger med er sånne "klemmefester" og er altså de jeg ikke vil ha.

Lurer forresten på noe. Du har Inner dimension og Outer dimension.. Men så står det feks: G 3/8"

Hva er G for noe?...

Edit:

Skulle gjerne hatt same size på slanger og fester som disse folka som det ble linket til tidligere:

http://www.overclock.net/case-mod-work-logs/907101-project-wallet-weight-reduction-700d-480-a.html

Endret av exburn
Lenke til kommentar

Men de festene som følger med er sånne "klemmefester" og er altså de jeg ikke vil ha.

Lurer forresten på noe. Du har Inner dimension og Outer dimension.. Men så står det feks: G 3/8"

Hva er G for noe?...

Edit:

Skulle gjerne hatt same size på slanger og fester som disse folka som det ble linket til tidligere:

Følger med hva? Ønsker du Compression fittings, er det bare å bestille dem separat. Fra webshop du vil handle hos, finner du dem her under "Fittings and connectors"

"G" er en standardisert term som benyttes for rør/slanger inn/ut innen rørleggerbransjen. Er ikke noe du trenger å bekymre/tenke over.

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Så da skal jeg feks ha 10x: http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_346_393_934&products_id=29639

Så er det alle jeg trenger?

(Finnes det forresten vinklede fittings fra bitspower i svart? compression forresten

Og hva er rotary fitting?

Ja det kan hende - dette er jo helt avhengig av hvordan du skal sette opp systemet i ditt kabinett. Det kan hende du kanskje vil/trenger ha noen "angled"/vinkle-fittings - kan ofte være en fordel om du har noen trange seksjoner i kabinettet, hvor angled vil være å foretrekke (Viktig å ikke få kink på slangen).

"Rotary fitting", er som navnet sier - en fitting som kan rotere rundt sin egen akse. Halve delen kan du da rotere 360 grader den veien du ønsker slangen skal gå.

EDIT: jeg forslår at du tegner deg et røft bilde av hvordan du ønsker oppsettet i kabinettet, og bestiller fittings, lengde på slange etc. etter det :)

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Hva er G for noe?...

Edit:

Følger med hva? Ønsker du Compression fittings, er det bare å bestille dem separat. Fra webshop du vil handle hos, finner du dem her under "Fittings and connectors"

"G" er en standardisert term som benyttes for rør/slanger inn/ut innen rørleggerbransjen. Er ikke noe du trenger å bekymre/tenke over.

G må han så absolutt bry seg om! Vet du hvor kjipt det er å få nipler med G1/4"-gjenger når man har G3/8"? Så må man bestille mer, som blir mer frakt, og det er bare surt!

Men, mini-hijack fra meg! Fins det ikke 90 og 45-graders rotary compression fittings? Finner ingen på Perf-PC.. Jeg har 16 EK 1/2ID 3/4OD G1/4" compression fittings, men skulle hatt noen rotary så jeg får litt ryddighet i alt.

Lenke til kommentar

Hva er G for noe?...

Edit:

G må han så absolutt bry seg om! Vet du hvor kjipt det er å få nipler med G1/4"-gjenger når man har G3/8"? Så må man bestille mer, som blir mer frakt, og det er bare surt!

Men, mini-hijack fra meg! Fins det ikke 90 og 45-graders rotary compression fittings? Finner ingen på Perf-PC.. Jeg har 16 EK 1/2ID 3/4OD G1/4" compression fittings, men skulle hatt noen rotary så jeg får litt ryddighet i alt.

Om du hadde lest hva han skrev, så hadde du sikkert spart deg 1 min. for den posten :thumbup:

Lenke til kommentar

G er altså størrelsen på skruen man skrur ned i feks CPU-blokk? (altså delen av fittingen som skal festes i blokk)

Denne her:

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_971_498_490&products_id=26784

Har trenger altså en fitting på G1/4"

Bare for å prøve å finne et eksempel på fitting:

http://www.performance-pcs.com/catalog/index.php?main_page=product_info&cPath=59_346_393_614&products_id=26972

Og her har jeg altså tubing på 3/8" inner dimension og 1/2" outer dimension.

Rett meg hvis jeg har feil, men har jeg klart det så tror jeg koden er knukket:P

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...