festen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Jeg har ikke sett noe tall, og det blir uansett kun på papiret, men jeg forestiller meg dieselen er mye sterkere i praksis på grunn av høyere moment og derfor også med en normal (ikke aggressiv) kjørestil føles raskere (glir bedre og reagerer bedre på pedalen i kjøring i 100 på motorveien uten at den endrer gir) Med bensinutgaven er det ikke sikkert skjer noe når pedalen trykkes ned, kanskje den må gire først. Styrken til bensinutgaven blir mer synlig om den pines og dras på turtallet (tror jeg), men det er ikke noe en gjør så ofte, så i praksis blir dieselbilen sterkere og bensinbilen blir svakere og girer også mer får sånne enkle rolige motorvei operasjoner som med skifting av fil og små akselerasjoner, gjerne også på flere felt motorvei i motbakke. En bensin er bare mindre smidig. Automatgir hører sammen med diesel mener jeg:) Endret 17. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Nekter du bare å lese det andre skriver? Har du i det hele tatt kjørt en bensinmotor med turbo? Det virker ikke sånn. Det du skriver stemmer i stor grad for sugemotorer, men den 1,2-literen det er snakk om i denne tråden har turbo. Da får den en helt annen karakteristikk som ligner mer på en dieselmotor. Så frem til du vet hva du snakker om, så foreslår jeg at du slutter å være så påståelig. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Etter å ha kjørt diesel i over 10 år er det bare det for meg. Skulle jeg hatt en litt sterk, morsom bil med manuell girkasse ville jeg valgt bensin, ellers utelukkende diesel. Uansett utelukker jeg ikke at det i dette tilfellet er best med bensin. jeg vet ikke om Octavia leveres med dieselvarmer slik Toyota har på Avensis? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 17. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 17. juli 2011 Etter å ha kjørt diesel i over 10 år er det bare det for meg. Skulle jeg hatt en litt sterk, morsom bil med manuell girkasse ville jeg valgt bensin, ellers utelukkende diesel. Uansett utelukker jeg ikke at det i dette tilfellet er best med bensin. jeg vet ikke om Octavia leveres med dieselvarmer slik Toyota har på Avensis? Den gjør det - men hvis premisset for hvorfor du anbefaler disel, er fordi du ikke vil/ønsker å bruke annet, men ikke fordi du kan vise til at den andre er dårligere, så bidrar du jo ikke akkurat objektivt til diskusjonen Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Her er akselerasjonstallene jeg har (og så håper jeg at Tee-Zee har de samme tallene) Octavia II Combi 1,2 tsi (dreimoment v/omdr 175/1550-4100) 0-100:10,9 (manuell og DSG) 1,6 tdi (dreimoment v/omdr 250/1500-2500) 0-100: 11,8 manuell 5-trinns, 12,2 manuell 6 trinns og 11,9 på DSG Som dere ser er TSi ett sekund raskere til 100 km/t. Dieselen har bedre trekkraft så hvis du fyller bilen med masse bagasje og utstyr vill jeg nok ha valgt den. Er støy og comfort viktigere så velger du TSi. Dra til en forhandler, prøv begge utgavene og gjør deg opp en mening. Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Etter å ha kjørt diesel i over 10 år er det bare det for meg. Skulle jeg hatt en litt sterk, morsom bil med manuell girkasse ville jeg valgt bensin, ellers utelukkende diesel. Uansett utelukker jeg ikke at det i dette tilfellet er best med bensin. jeg vet ikke om Octavia leveres med dieselvarmer slik Toyota har på Avensis? Den gjør det - men hvis premisset for hvorfor du anbefaler disel, er fordi du ikke vil/ønsker å bruke annet, men ikke fordi du kan vise til at den andre er dårligere, så bidrar du jo ikke akkurat objektivt til diskusjonen Jeg har forklart det tror jeg. Det er når du ligger i 100 på motorveien og det ligger en som kjører litt saktere sammenlignet med deg, og du vil forbi du merker forskjellen (jeg snakker ikke om forbikjøring, det er vel knapt forsvarlig med noen av disse bilene, men å skifte fil). Med bensinmotor risikerer du at den girer ned, kanskje du kan få den til å gå like raskt på papiret osv osv, mens med diesel bare glir du smidig forbi, uten anstrengelse, på grunn av dreiemomentet som er på det turtallet du trenger det. Endret 17. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Du har jo et smalere turtallsområde med maksimalt dreiemoment på dieselmotoren enn på bensinmotoren, så argumentet ditt fungerer jo ikke i det hele tatt. Dieselmotoren har et høyere maksimalt moment, men med mindre man kjører med flere hundre kilo i bilen vil ikke dette ha noen stor betydning ved normal kjøring, da 1,2 TSI-motoren holder. Hvordan kan du i det hele tatt snakke om hvordan dette fungerer i praksis? Du har jo helt tydelig ikke kjørt en moderne bensinmotor med turbo, så du aner ikke hva du snakker om. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Kanskje han sammenligner med en 1,6 Corolla med automat ? Da skjønner jeg skepsisen til bensin.. Endret 17. juli 2011 av Mister Gnu Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Det er forresten utrolig hvor langt produsenter strekker det i dag. På en Toyota er gjerne et skinnratt, det er sky på halve rattet, og skinn på den halvparten en holder mest i. kunstlær på alle flater bortsett fra akkurat der en sitter. Det skapes en illusjon om at det er tykt skinn, men det er kvalitet som minner om slik billige lommebøker lages. Og skinnseter er gjerne et slags stoff/plast trekk det er pålimt et lag skinn så tynt at møbelprodusenter hadde skammet seg. Jeg er faktisk i tvil om jeg ville valgt skinn i 2011. Jeg ville ihvertfall spurt forhandleren om de hadde en vareprøve på skinnet Det ser ut som de siste 10 årene med en voldsom prisøkning på råvarer som brukes til å produsere slike ting som skinnseter (prisøkning på ca 400 % på lær), samtidig som prisen på sluttproduktet knapt har økt, har fått kvaliteten til å gå til bunns, det mest positive er at det har kommet biler med langt bedre drivstoff økonomi:) Endret 17. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 ...jeg snakker ikke om forbikjøring, det er vel knapt forsvarlig med noen av disse bilene... Dette blir bare tull, 105 hk holder fint til forsvarlige forbikjøringer. Lenke til kommentar
Eulogy Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 Wow festen! Endelig har jeg fått opp øyene! Endelig har jeg skjønt at hvis man skal kjøpe bil så skal man se på rattet. Alt annet er uten betydning, og jeg har også skjønt at folk kjøper bil for å kunne ta forbikjøringer. Neste gang jeg kjøper bil så skal den ha dieselmotor fordi det viktigste med å kjøre bil er forbikjøringer og der er diesel kongen på haugen! Alt annet er uten sammenheng. Imorgen skal jeg foreta forbikjøringer overalt fordi det er det som er viktig med å kjøre bil. Lenke til kommentar
festen Skrevet 18. juli 2011 Del Skrevet 18. juli 2011 (endret) Det er en vanesak hva slags marginer du legger deg inn. Jeg liker at forbikjøringer går så raskt som mulig, hadde nok følt meg utrygg med en slik Octavia inntil jeg ble vandt med hvor tregt det gikk:) Ut fra det jeg har hatt av bensinbil med hk i forhold til vekt før burde Octavia ha ca 200 bensin hk for å være trygg og tilsvarende det jeg hadde sist jeg hadde bensin ved forbikjøringer. Det bør være såpass at en blir presset litt bakover i setet når gassen er til bunns. F.eks en SAAB 9-3 , chippet til 220 hk, det er passe effekt på en bil i en sånn størrelse. Endret 18. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 19. juli 2011 Det er en vanesak hva slags marginer du legger deg inn. Jeg liker at forbikjøringer går så raskt som mulig, hadde nok følt meg utrygg med en slik Octavia inntil jeg ble vandt med hvor tregt det gikk:) Ut fra det jeg har hatt av bensinbil med hk i forhold til vekt før burde Octavia ha ca 200 bensin hk for å være trygg og tilsvarende det jeg hadde sist jeg hadde bensin ved forbikjøringer. Det bør være såpass at en blir presset litt bakover i setet når gassen er til bunns. F.eks en SAAB 9-3 , chippet til 220 hk, det er passe effekt på en bil i en sånn størrelse. Nå er det vel få steder i Norge forbikjøring er trygt uansett opplever jeg - men, uansett; jeg undres om vår kjørestil er nokså forskjellig, din virker å være fører på speed slik du ordlegger deg om krav til hastighet m.m. - mens jeg er mer defansiv, og som regel har all tid i verden (fordel å være strukturert). Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 19. juli 2011 Del Skrevet 19. juli 2011 Det er en vanesak hva slags marginer du legger deg inn. Jeg liker at forbikjøringer går så raskt som mulig, hadde nok følt meg utrygg med en slik Octavia inntil jeg ble vandt med hvor tregt det gikk:) Ut fra det jeg har hatt av bensinbil med hk i forhold til vekt før burde Octavia ha ca 200 bensin hk for å være trygg og tilsvarende det jeg hadde sist jeg hadde bensin ved forbikjøringer. Det bør være såpass at en blir presset litt bakover i setet når gassen er til bunns. F.eks en SAAB 9-3 , chippet til 220 hk, det er passe effekt på en bil i en sånn størrelse. Nå er det vel få steder i Norge forbikjøring er trygt uansett opplever jeg - men, uansett; jeg undres om vår kjørestil er nokså forskjellig, din virker å være fører på speed slik du ordlegger deg om krav til hastighet m.m. - mens jeg er mer defansiv, og som regel har all tid i verden (fordel å være strukturert). likte den. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 29. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 29. juli 2011 Da testkjørte vi bilen i dag, med 1,2 motoren - faren min som kjører en 2,0 audi (10 år gammel) prøvde også - testen gikk på Kraftig oppoverbakke (bratt stigning, spesielt på den siste hvor det praktisk talt går rett opp veldig fort) Svingete vei E16 Akselerasjon, nedbremsning, forbikjøring på korte strekninger (100-200 meter klaring) etc ble også prøvd, samme med bagasjerommet. Jeg har i tillegg kjørt tilsvarende tidligere som sagt - men etter denne turen, og med følgende utstyrsliste: Handsfree gsm uten holder (bluetooth) Boks under passasjersetet Tredekor Navigasjon med DAB Mørke ruter Grey metallic farge 12 høytaler system doble solskjermer utvendig foldeskjerm med dimming 4 eket ratt for radio og tlf Takreeling Avtagbart hengerfeste Bagasjeromsmatte Skvettelapper foran 15" alu felger med continal vinterdekk Sommerdekk Parkeringssenor foran og bak Service og vedlikeholdsavtale for 3 år levering og standardutstyret på elegance utgaven alt totalt 315 000 kr. Jeg er veldig fornøyd nå merker jeg Fikk litt sånn angrefølelse og sjekket Toyota igjen, men med alt utstyret jeg valgte ble det nærmere 100 000 i diff, og Octavia sin bagasjeplass overgikk vår A4, og da var jeg blid som søren Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 29. juli 2011 Del Skrevet 29. juli 2011 Da testkjørte vi bilen i dag, med 1,2 motoren - faren min som kjører en 2,0 audi (10 år gammel) prøvde også - testen gikk på Kraftig oppoverbakke (bratt stigning, spesielt på den siste hvor det praktisk talt går rett opp veldig fort) Svingete vei E16 Akselerasjon, nedbremsning, forbikjøring på korte strekninger (100-200 meter klaring) etc ble også prøvd, samme med bagasjerommet. Jeg har i tillegg kjørt tilsvarende tidligere som sagt - men etter denne turen, og med følgende utstyrsliste: Handsfree gsm uten holder (bluetooth) Boks under passasjersetet Tredekor Navigasjon med DAB Mørke ruter Grey metallic farge 12 høytaler system doble solskjermer utvendig foldeskjerm med dimming 4 eket ratt for radio og tlf Takreeling Avtagbart hengerfeste Bagasjeromsmatte Skvettelapper foran 15" alu felger med continal vinterdekk Sommerdekk Parkeringssenor foran og bak Service og vedlikeholdsavtale for 3 år levering og standardutstyret på elegance utgaven alt totalt 315 000 kr. Jeg er veldig fornøyd nå merker jeg Fikk litt sånn angrefølelse og sjekket Toyota igjen, men med alt utstyret jeg valgte ble det nærmere 100 000 i diff, og Octavia sin bagasjeplass overgikk vår A4, og da var jeg blid som søren Ser bra ut, det der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå