Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Joda - jeg kan strippe ned familiy til 270 000 om jeg ønsket det men selv om jeg ser meg enig at at utstyret er teoretisk, mange kjøper jo utstyr i troen at "de trenger det", mens sjelden får bruk. Jeg skal ikke si jeg er noe bedre, men golf frister ikke, så såpass ufornuftig skal jeg være Disel holder seg nok, men med min kjørelengde vs pris for det, så holder det seg ikke godt nok - uansett, hva som holder seg best er jo egentlig å synse for om 5 år kan bensin være bedre - hvem vet Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg ville sett hva det kostet her også: http://www.dinbilpartner.no/nybil/konfig.asp?ctid=57&carid=418 Egentlig er det lurt å ta skinninteriør, xenon og slikt hvis en slipper å betale for det på den måten at det er lurt inn i en slags kampanje. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Takk for tipset, men kom ikke bedre ut i forhold til tilbudet. Jeg landet noe over, riktignok med metallic lakk, men uten navigasjon (hadde billigere utgave enn den de hadde som eneste) Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 287 000 kr, og da har du rimeligste bensin med 7 trinns automat, beige skinn, og xenon, eller hva var det du hadde fått slags tilbud? Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 287 000 kr, og da har du rimeligste bensin med 7 trinns automat, beige skinn, og xenon, eller hva var det du hadde fått slags tilbud? Min bil: Elegance DSG bensin 105 HK Vanlig blåfarge Ivory interiør Parkeringssensor foran og bak 4 eket ratt for radio og telefon Amundsen navigasjon med dab og kart over vest europa handsfre gsm2 uten til holder til amundsen Bagasjeromsmatte Skvettelapper foran Serviceavtale for 3 år eks "slitedeler" totalt 287 100 kr Antar at jeg greier å få 290 000 blank med sort metallic hvis jeg sier det er avhengig av det for å kjøpe hos dem. Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Har du prøvekjørt den motorstørrelsen? Det er stor bil og 1,2 liter med automat, bensin. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Ikke den motoren, men bilen ja - da som leiebil på disel med automat riktignok. Men første bil var passat med 1,6 og denne skulle være nokså lik, slik at jeg i utgangspunktet for mitt vedkommende skulle den holde fint, hvis det var det du tenkte på? Men prøvekjøring skulle ordnes når den de hadde med dette utstyret kom tilbake om 1 uke e.l. - så blir nå ikke før i august jeg tør kjøpe noe Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Jeg tror nok jeg hadde bladd opp 23 tusen kroner til for å få den i diesel. Jeg ser det er det de tydeligvis har tatt inn i volum her: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=29560882 . De hadde nok ikke orket å ta inn 12 stk bensin. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Det er fordi folk som deg ikke har skjønt hvor bra de turboladede bensinmotorene fungerer. Ville mye heller valgt en 1,2 TSI 105 enn en 1,6 TDI 105. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Det er fordi folk som deg ikke har skjønt hvor bra de turboladede bensinmotorene fungerer. Ville mye heller valgt en 1,2 TSI 105 enn en 1,6 TDI 105. Ser ut som modellen jeg kjørte i fjor, meget godt kan ha vært 2009/2010 modell med 1,6 TDI, ser ut som det fantes da. Det betyr at disse skal være så og si jevngode - visstnok skulle 1.2 TSI være like god som 2.0'en til audi for 10 år siden - eller? Lenke til kommentar
festen Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 (endret) Jeg vet ikke om TSI motoren er en noe sensasjonelt nytt, forestiller meg en slik 1,2 passer best i en fabia, før har det iallefall vært slik at ca. 100 diesel hestekrefter og 140 bensinhestekrefter blir ca. det samme i akselerasjon og kjøreglede, den gamle 110hk tdi og den gamle 1,8T med 150hk var ca det samme. jeg kan tenke meg at 1,8 TSI motoren med 160 hk oppleves som litt raskere sammenlignet med 1,6 TDI motoren, kanskje det samme som 1,6 TDI med chip. Endret 15. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Nei. En ny TSI motor med 105 hester oppleves omtrent like sterk som en 1,6 TDI med 105 hester. Den har litt lavere dreiemoment, men til gjengjeld takler den høyere turtall. Ikke bare se for deg. Prøv først og snakk etterpå. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 15. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 15. juli 2011 Nei. En ny TSI motor med 105 hester oppleves omtrent like sterk som en 1,6 TDI med 105 hester. Den har litt lavere dreiemoment, men til gjengjeld takler den høyere turtall. Ikke bare se for deg. Prøv først og snakk etterpå. Hvordan er den da mot hva en 2.0 bensin fra audi leverte i a4 for 10 år siden da? ca Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. juli 2011 Del Skrevet 15. juli 2011 Hvorvidt den faktisk ER raskere kan jeg ikke si noe om, men den vil nok definitivt oppleves kvikkere. Spesielt i mellomakselerasjon, da den har (riktignok litt lavere) dreiemomentet tilgjengelig helt fra bunnen av. Det gjør at du slipper å gire ned for å akselerere. Det gjør at bilen kjennes sterkere. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 16. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 16. juli 2011 Hvorvidt den faktisk ER raskere kan jeg ikke si noe om, men den vil nok definitivt oppleves kvikkere. Spesielt i mellomakselerasjon, da den har (riktignok litt lavere) dreiemomentet tilgjengelig helt fra bunnen av. Det gjør at du slipper å gire ned for å akselerere. Det gjør at bilen kjennes sterkere. Tja - er ikke som noe sted i Norge krever autobahnhastigheter, så hvis den er nokså god inntil 100 km/t så er jeg meget fornøyd jeg Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 Sier meg enig i Tee-Zee her. Første gangen jeg prøvde 105 TSi ble jeg rimelig overraska. Norge er desverre et dieselland og har ikke tro på små bensinmotorer med tilsvarende hk. Faktum er at de ikke er langt unna hverandre hva VW TSi og TDi angår og flere biljournalister bl.a autoexpress og dinside har ikke kommentert motoren med negative fortegn for å si det sånn. Prøvde de forresten i en Touran hva vekt angår... Men merk deg at du antagelvis får solgt bilen din lettere hvis den har diesel.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 En bensinmotor går mye stillere enn en dieselmotor, og gir dermed bedre kjørekomfort når det gjelder støynivå. Bensinmotor drar over et mye større turtallsområde, en 1.6 TDI trekker bra fra 1500-4000 o/min, mens en 1.2 TSI gjør det samme fra 1500-6000 (for meg betyr dette mer kjøreglede, men det kommer an på kjørestil). Dersom du kjører lite, eller har mye småkjøring, må du regne med trøbbel med dieselpartikkelfilteret (vet ikke hvordan dette er på VAG, men kjenner mange med dieselmotor i andre bilmerker som har hatt problemer med at filteret går tett pga for lav temperatur). En annen fordel med 1.2 TSI er at den har registerkjede, mens 1.6 TDI har rem. Dette vil koste deg ca 10.000 ekstra ca hvert 5 år (avhengig av hvor mye du kjører). Lenke til kommentar
festen Skrevet 16. juli 2011 Del Skrevet 16. juli 2011 (endret) Det er nødvendig å skifte registerreim hvert 5 år, men i praksis tror jeg ikke det vil være nødvendig å skifte den etter 5 år hvis en bil har gått 40000 km. Det er slik at det kan kjøres flere mil på en reim om det skjer på kort tid, men jeg tror ikke det begynner å bli noe særlig risiko før den har gått 10 år og 120 tusen kilometer pluss, de fleste havarier skjer fordi det er en slags sekundærfeil som vannpumpe, løpehjul eller bare feil montering, et havari etter 5 år og 40 tusen kilometer som det kan være snakk om her tror jeg er totalt usannsynlig, jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøre 80 tusen kilometer over en 10 års periode på samme reim. Det burde uansett vært registerkjede på alt VAG solgte, det er her VAG virkelig viser at de ikke når opp til BMW eller Mercedes. Endret 16. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
festen Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 (endret) Dette er ganske forutsigbart hva som ville skjedd om 1,2 TSI kappkjørte med 1,6 TDI motoren, med ganske stor margin også tror jeg. Altså TDI motoren ville parkert den. Endret 17. juli 2011 av festen Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 17. juli 2011 Del Skrevet 17. juli 2011 Hvorfor linker du til en video av en 2-liters sugemotor mot en 1,9 TDI. Det er da fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. Jeg skal sjekke litt mellomakselerasjonstall når jeg kommer på jobb i morgen, så kan jeg gi et definitivt svar på hvordan det står til. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå