Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda octavia passende for meg?


Anbefalte innlegg

Joda - jeg kan strippe ned familiy til 270 000 om jeg ønsket det :) men selv om jeg ser meg enig at at utstyret er teoretisk, mange kjøper jo utstyr i troen at "de trenger det", mens sjelden får bruk. Jeg skal ikke si jeg er noe bedre, men golf frister ikke, så såpass ufornuftig skal jeg være :)

Disel holder seg nok, men med min kjørelengde vs pris for det, så holder det seg ikke godt nok - uansett, hva som holder seg best er jo egentlig å synse for om 5 år kan bensin være bedre - hvem vet :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

287 000 kr, og da har du rimeligste bensin med 7 trinns automat, beige skinn, og xenon, eller hva var det du hadde fått slags tilbud?

 

 

Min bil:

Elegance DSG bensin 105 HK

Vanlig blåfarge

Ivory interiør

Parkeringssensor foran og bak

4 eket ratt for radio og telefon

Amundsen navigasjon med dab og kart over vest europa

handsfre gsm2 uten til holder til amundsen

Bagasjeromsmatte

Skvettelapper foran

Serviceavtale for 3 år eks "slitedeler"

 

totalt 287 100 kr

 

Antar at jeg greier å få 290 000 blank med sort metallic hvis jeg sier det er avhengig av det for å kjøpe hos dem.

Lenke til kommentar

Ikke den motoren, men bilen ja - da som leiebil på disel med automat riktignok. Men første bil var passat med 1,6 og denne skulle være nokså lik, slik at jeg i utgangspunktet for mitt vedkommende skulle den holde fint, hvis det var det du tenkte på?

 

Men prøvekjøring skulle ordnes når den de hadde med dette utstyret kom tilbake om 1 uke e.l. - så blir nå ikke før i august jeg tør kjøpe noe :)

Lenke til kommentar

Det er fordi folk som deg ikke har skjønt hvor bra de turboladede bensinmotorene fungerer. Ville mye heller valgt en 1,2 TSI 105 enn en 1,6 TDI 105. :)

 

 

Ser ut som modellen jeg kjørte i fjor, meget godt kan ha vært 2009/2010 modell med 1,6 TDI, ser ut som det fantes da. Det betyr at disse skal være så og si jevngode - visstnok skulle 1.2 TSI være like god som 2.0'en til audi for 10 år siden - eller?

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om TSI motoren er en noe sensasjonelt nytt, forestiller meg en slik 1,2 passer best i en fabia, før har det iallefall vært slik at ca. 100 diesel hestekrefter og 140 bensinhestekrefter blir ca. det samme i akselerasjon og kjøreglede, den gamle 110hk tdi og den gamle 1,8T med 150hk var ca det samme. jeg kan tenke meg at 1,8 TSI motoren med 160 hk oppleves som litt raskere sammenlignet med 1,6 TDI motoren, kanskje det samme som 1,6 TDI med chip.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Nei.

 

En ny TSI motor med 105 hester oppleves omtrent like sterk som en 1,6 TDI med 105 hester. Den har litt lavere dreiemoment, men til gjengjeld takler den høyere turtall.

 

Ikke bare se for deg. Prøv først og snakk etterpå. :)

 

Hvordan er den da mot hva en 2.0 bensin fra audi leverte i a4 for 10 år siden da? ca

Lenke til kommentar

Hvorvidt den faktisk ER raskere kan jeg ikke si noe om, men den vil nok definitivt oppleves kvikkere. Spesielt i mellomakselerasjon, da den har (riktignok litt lavere) dreiemomentet tilgjengelig helt fra bunnen av. Det gjør at du slipper å gire ned for å akselerere. Det gjør at bilen kjennes sterkere. :)

Lenke til kommentar

Hvorvidt den faktisk ER raskere kan jeg ikke si noe om, men den vil nok definitivt oppleves kvikkere. Spesielt i mellomakselerasjon, da den har (riktignok litt lavere) dreiemomentet tilgjengelig helt fra bunnen av. Det gjør at du slipper å gire ned for å akselerere. Det gjør at bilen kjennes sterkere. :)

 

Tja - er ikke som noe sted i Norge krever autobahnhastigheter, så hvis den er nokså god inntil 100 km/t så er jeg meget fornøyd jeg :)

Lenke til kommentar

Sier meg enig i Tee-Zee her.

Første gangen jeg prøvde 105 TSi ble jeg rimelig overraska. Norge er desverre et dieselland og har ikke tro på små bensinmotorer med tilsvarende hk. Faktum er at de ikke er langt unna hverandre hva VW TSi og TDi angår og flere biljournalister bl.a autoexpress og dinside har ikke kommentert motoren med negative fortegn for å si det sånn.

Prøvde de forresten i en Touran hva vekt angår...

 

Men merk deg at du antagelvis får solgt bilen din lettere hvis den har diesel..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

En bensinmotor går mye stillere enn en dieselmotor, og gir dermed bedre kjørekomfort når det gjelder støynivå. Bensinmotor drar over et mye større turtallsområde, en 1.6 TDI trekker bra fra 1500-4000 o/min, mens en 1.2 TSI gjør det samme fra 1500-6000 (for meg betyr dette mer kjøreglede, men det kommer an på kjørestil). Dersom du kjører lite, eller har mye småkjøring, må du regne med trøbbel med dieselpartikkelfilteret (vet ikke hvordan dette er på VAG, men kjenner mange med dieselmotor i andre bilmerker som har hatt problemer med at filteret går tett pga for lav temperatur).

 

En annen fordel med 1.2 TSI er at den har registerkjede, mens 1.6 TDI har rem. Dette vil koste deg ca 10.000 ekstra ca hvert 5 år (avhengig av hvor mye du kjører).

Lenke til kommentar

Det er nødvendig å skifte registerreim hvert 5 år, men i praksis tror jeg ikke det vil være nødvendig å skifte den etter 5 år hvis en bil har gått 40000 km. Det er slik at det kan kjøres flere mil på en reim om det skjer på kort tid, men jeg tror ikke det begynner å bli noe særlig risiko før den har gått 10 år og 120 tusen kilometer pluss, de fleste havarier skjer fordi det er en slags sekundærfeil som vannpumpe, løpehjul eller bare feil montering, et havari etter 5 år og 40 tusen kilometer som det kan være snakk om her tror jeg er totalt usannsynlig, jeg hadde ikke hatt betenkeligheter med å kjøre 80 tusen kilometer over en 10 års periode på samme reim. Det burde uansett vært registerkjede på alt VAG solgte, det er her VAG virkelig viser at de ikke når opp til BMW eller Mercedes.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Hvorfor linker du til en video av en 2-liters sugemotor mot en 1,9 TDI. Det er da fullstendig irrelevant i denne sammenhengen. Jeg skal sjekke litt mellomakselerasjonstall når jeg kommer på jobb i morgen, så kan jeg gi et definitivt svar på hvordan det står til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...