Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Skoda octavia passende for meg?

Anbefalte innlegg

Jeg hadde tidligere en noe slapp passat, den var ikke stasjonsvogn utgaven og hadde nokså begrenset med bagasjeplass.

Sist vinter kjørte jeg en leiebil av typen 2010 Octavia med automat, og ble litt forelsket i den. Jeg driver med mye fotografering, og er spesielt glad i location, dermed er det veldig mye og tungt utstyr jeg kan dra med meg.

Nå ser jeg at feks:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=28200598

finnes i rimelig billig utgaver på finn og lurte på om dette er en bil som generelt har lite feil, er av god kvalitet etc?

Jeg er ikke spesielt opptatt av fart, jeg er veldig defansiv kjører, så er kanskje den som ligger mer under fartsgrensen enn over, pluss at jeg er latterlig gjerrig...dermed er bensin/diselgjerrige biler viktig for meg.

Forsikring er ikke et problem, siden jeg jobber i et forsikringsselskap hvor jeg får det veldig billig, så fremt bilen ikke er veldig ettertraktet tyvgods - noe Octavia neppe er?

Noen innspill? :)

Innkjøp er neppe før sommeren 2012, så er litt på forhånd her :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Octavia er et meget godt valg med de kriteriene du skisserer her.

En annen bil du bør ta en nærmere kikk på er Kia cee'd. Den er litt mindre, men er billigere og har syv års garanti. :)

EDIT: Kommer også en Hyundai i40 nå. Den er på størrelse med Octavia, men jeg har ikke kjørt den enda så jeg kan ikke uttale meg om hvordan den er. Kan imidlertid på generelt grunnlag si at Hyundai har blitt veldig bra de siste årene.

Endret av Tee-Zee
Lenke til kommentar

Jeg tittet på i40'en nå, den var ikke typisk Hyundai kjedelig, så den skal jeg ha i bakhodet. Jeg ser at trading har noen avensis også i prisnivået til i40, så tror jeg skal utvide med den og.

Da gjelder det for meg å ha øynene oppe neste år :)

Hvilken av de tre har størst sjans for å ha falt i pris, jeg skal kjøpe som "ny" bruktbil.

Lenke til kommentar

Avensis er en "eldre" bil, og jeg mener den er såpass mye kjipere på alle måter enn de andre at jeg ikke ville vurdert den. Det får du imidlertid bestemme deg for selv. :)

Alle bilene finnes nok som nyere brukt neste år. Octavia har de siste årene holdt seg eksepsjonelt godt i pris som brukt, så det er nok mer å spare på i40 og cee'd. :)

Lenke til kommentar

Octavia er en bil med fornøyde eiere og den er populær som bruktbil. Et trygt valg om du liker bilen.

Jeg har en annen Skoda modell, og har aldri hatt så lite feil med noen bil jeg har hatt. Det vil si ingen ting annet enn vanlig service på snart 5 år.

Lenke til kommentar

En siste ting; privatleasing? er det en ille ting? - jeg er typisk den som kan se at jeg trenger bil en stund, men ikke vil ha for evig tid.

Jeg hadde feks passaten kun pga studier - nå tenker jeg at bil kan være praktisk når jeg flytter for meg selv, mye pga foto jeg vil satse på, ekstra jobber m.m. og at bil dermed er veldig viktig for å kunne kombinere jobb og fotoaktivitetene mine.

Jeg ser at feks avensis,passat osv kommer relativt greit ut, med totalkostnader over 3 år på 150 000 kr - 130 000 kr.

https://www.privatlease.no/Familiebiler/

eller toyota sin egen

http://tfsno.synectics-solutions.com/MyFinance.aspx#

Hvordan er disse? Samtidig tenker jeg litt på at octavia med sitt utstyr som er hva jeg trenger ikke koster mer enn 225 000 brukt, og kan sikkert prutes noe, så dette er jo for mer "ekslusive" biler da..

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har fått tre tilbud

1. 2012 Octavia med DSG,familiy,navi,ryggesensor,cruisecontrol, serviceprogram i 3 år og 5 års garanti - 273 000 kr alt inkludert (også levering)

2. 2010-2011 Octavia Greenline 8000-25000 km kjørt, manuell enkleste utgave - 225-235 000 kroner

3. Toyota avensis navitech, dansk import, enkelte hadde ryggekamera og navi - 270-290 000 kr

Hva anbefales av disse? Jeg hater egentlig manuelt gir, spesielt siden jeg har brukt foreldrene sin bil de siste to årene, og de har automat, så utviklet litt allergi for det - en kan vel tilvennes manuell(?) men ja.

Lenke til kommentar

Jeg ville definitivt valgt den første. Utstyr som er viktig og greit å ha samt fem års garanti er det som spiller inn.

Du blir nødt til å legge ut noen titusener mer enn for den billigste varianten, men det får du nok igjen når du skal selge. (Det at de fortsatt skal ha så mye for en brukt bil sier mye om hvordan annenhåndsverdien på Octavia er - usedvanlig god.)

Lenke til kommentar

Toyotaen kommer til å ha lavere servicekostnader fordi den har registerkjede, lenger garanti også og trolig mer rust om du beholder den lenge.

Nja - Toyota har sagt de praktiserer reklamasjonsretten som om det er 5 års garanti, hva det nå sier om hva garantien deres er en annen sak. Men disse har garanti til neste år/året etter - min vil ha til slutten av 2016 nærmest. Hva angår registerkjede så er det et fair poeng, men jeg kjører ikke mer enn maks 5-8 000 km i året, men må ha bil fordi jeg som regel skal ha vanvittig mengder utstyr med meg - er fotograf på siden. I tillegg til at jeg skal bo litt utenfor sentrumskjerne, så er så lat at jeg foretrekker helgehandelen med bil, fremfor tog og gå.

edit: i tillegg er bilene danske og ikke fra merkeforhandler, men en forhandler på gardermoen som selger med 2 års garanti og importerer en del, så kan ikke påberope meg norske rettigheter ovenfor andre enn han.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Kjører du så lite hadde jeg tenkt litt mer økonomisk og sett på en liten varebil, eller kanskje en peugeot 107 eller tilsvarende.

107 har ikke plassen jeg må ha for 5 flate øre - Varebil vil jeg ikke ha :)

Du skriver jo at den første Skodaen er med fem års garanti..?

ja - det sa jeg, og det har den - skrev jeg noe annnet noe sted? :) (bare lurer - kan ikke se det)

Lenke til kommentar

Tolket bare den forrige posten din om at bilene var danske som at de var nettopp det, og at det gjaldt alle bilene. Det var kanskje bare Toyotaen du snakket om? :)

Hvis så er tilfelle, vil jeg ikke være i tvil en gang. Fem års garanti er uvurdelig. Det blir fort veldig dyrt hvis noe går galt.

Lenke til kommentar

Tolket bare den forrige posten din om at bilene var danske som at de var nettopp det, og at det gjaldt alle bilene. Det var kanskje bare Toyotaen du snakket om? :)

Hvis så er tilfelle, vil jeg ikke være i tvil en gang. Fem års garanti er uvurdelig. Det blir fort veldig dyrt hvis noe går galt.

Er vel etter 5 år den skal selges til grei pris uansett - hvis en skal bytte når den er mest gunstig?

Ja - bruktbilene er danskimport via ikke merkeforhandler, som henter fra danmark og andre steder.

Lenke til kommentar

Du kan se på alle modellene de selger. Den modellen jeg tror det er minst verditap på er yaris med 1,4D motor, til 174000. Såpass lite som du kjører hadde du fått veldig bra betalt for den om 5 år og dermed et lavt verditap over de 5 årene du ville eid den.

Lenke til kommentar

Du kan se på alle modellene de selger. Den modellen jeg tror det er minst verditap på er yaris med 1,4D motor, til 174000. Såpass lite som du kjører hadde du fått veldig bra betalt for den om 5 år og dermed et lavt verditap over de 5 årene du ville eid den.

Så var det igjen det med bagasjeplass da :) Det er en åpenbar grunn til at jeg skal ha plassen bak, Yaris har ikke det, så selv om jeg setter pris på noen bryr seg nok til å hjelpe, men det er en grunn til de større modellene, så ikke overprøv den vurderingen, takk :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...