CSSSK Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Har kjørt med en vannblokk fra AMD Water Pro kittet som ble solgt på 3dfxcool i snart et par år nå. Har også en ganske liten pumpe-sak som pumper omtrent 380l/t og en BlackIce radiator (1x120mm vifte på ca 6v). Det jeg lurer på er om jeg kan få merkbart lavere temperaturer hvis jeg bytter ut denne blokka mot noe nyere. Jeg kjøler en xp1800@2360 på 1,6v og får ca 50 grader på full load. Vanntempen er rundt 30 grader (innluft er ca 26, så radiatoren funker greit nok). Har prøvd med en kraftigere pumpe, og oppnådde omtrent det samme. Har testa tre forskjellige hovedkort med samme cpu og vannkjølingsoppsett, og oppnådde rundt 50 grader på alle sammen, så tror dette stemmer. Som alle andre overklokkere vil jeg selvsagt lenger, så jeg lurer på å bytte ut mot f.eks cuplex blokka de har på microplex. Vil jeg få bedre temperaturer? Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Vil jeg få bedre temperaturer? Ja det vil du nok få, men jeg ville heller gått for maze4 istedet for cuplex. Men hvis du skal du ha det beste så tar du cascade, men den koster litt mer da... Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Tror du vil tjene mer på å kjøpe en ekstra radiator, uten at jeg vet for mye da Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Josten vet nok mer enn han tror! Det er først og fremst radiatoren som bestemmer temperaturen. Om du bytter vannblokk, så vil du i beste fall oppnå en reduksjon på 2-3grader. Smeller du derimot til med en "top of the line" (dvs "stor") radiator så vil nok reduksjonen bli adskillig bedre! Hvor mye tør jeg ikke si noen konkret om, men gjetter på 4-6grader. Lenke til kommentar
Sinnsro Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Josten vet nok mer enn han tror!Det er først og fremst radiatoren som bestemmer temperaturen. Om du bytter vannblokk, så vil du i beste fall oppnå en reduksjon på 2-3grader. Smeller du derimot til med en "top of the line" (dvs "stor") radiator så vil nok reduksjonen bli adskillig bedre! Hvor mye tør jeg ikke si noen konkret om, men gjetter på 4-6grader. så han kan få ned tempen ca 10 grader hvis han byttter blokk og radiator? Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Hvis jeg ikke husker feil så er blokka fra AMD pro waterkit en VELDIG bra blokk.. Skal mye til for å slå den. CPU blokk roundup: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...dup/index6.html Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Gi dere da! Han har T_CPU=50C T_WATER=30C T_LUFT_INN=26C Som dere ser her er dT mellom vann og luft bare 4C, skal mye til for å forbedre dette. Derimot dT mellom vann og CPU er 20C. Her kan blokken bedres betraktelig mer enn en radiator. Husk at han har XP1800+ @1.6V. Kjøp deg bedre CPU blokk og bruk Artic Silver 3. tipper din CPU vil ligge rundt 35-40 etter det... Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Ville ha testa diverse ting før jeg hadde gitt opp den blokka da hvertfall... Når du pøser på med varme på blokka så blir det stort forskjell mellom vann og blokk uannsett, det er jo ganske logisk. Sikker på at blokka er festa ordentelig og riktig mengde med goop er påført? Hvis du skal gi opp blokka så kan du sende den til meg, jeg tar den gjerne imot... En ting du kan gjøre er å planslipe kjøleblokka. Ser du her: http://www.overklokking.no/cooling/vann_ak...ter/index7.html så kan du se at de bruker en t.bird 1,33ghz og en overklokka Xp1800 palomino.. Jeg kan fortelle dere her at det er 2 VELDIG varme prosessore, så at trådstarter her ligger på 50 grader med en meget kalder prosessor og samme blokka er litt rart, det betyr jo bare en ting, at feilen ligger i montering? Det hadde vært forsøket verdt å ta av blokka og feste den på nytt. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Gi dere da! Han har T_CPU=50C T_WATER=30C T_LUFT_INN=26C Som dere ser her er dT mellom vann og luft bare 4C, skal mye til for å forbedre dette. Derimot dT mellom vann og CPU er 20C. Her kan blokken bedres betraktelig mer enn en radiator. Husk at han har XP1800+ @1.6V. Kjøp deg bedre CPU blokk og bruk Artic Silver 3. tipper din CPU vil ligge rundt 35-40 etter det... Joda, du har alldeles rett i dine betraktninger ang. dT mellom vann og luft. Men rent ut sagt; Jeg stiller meg litt tvilsom til de temperaturene. Sitter med akkurat samme radiator på en av maskinene, og har en dT på 8-10grader! Og har antageligvis en bedre vifte? Av den grunn vil jeg tro at han vil "tjene" mer på bytte av radiator, ettersom denne i all hovedsak er flaskehalsen, generelt sett. dT mellom de aller fleste vannblokker varierer jo ikke mer enn mine oppgitte 2-3grader, kanskje 4, så av den grunn heller jeg fortsatt til radiatorbytte. Men for all del, er kjøleblokka dårlig montert, så ligger det jo et potensiale der også. For øyeblikket er mine egne verdier med samme type radiator som følger, bare som en sammenligning: Luft: 19,8grader Vann: 28,9grader CPU-temp: 43grader (Winbond HW-doctor på ABIT NF7) Dette gir en dT på 14,1grader for vann / CPU-temp, og uten å ha sagt at dette er bra, tror jeg nok at den kan være representativ? Med alle mulige forbehold for slingrinsmonn, man kan vel egentlig sjelden stole 100% på hverken SW-temperaturer eller "billige" Cl.Ohlsson-termometre..... Lenke til kommentar
Josten Skrevet 31. juli 2003 Del Skrevet 31. juli 2003 Her har ok.no en sammenligning mellom din blokk og magnum blokka (som jo sies å være en bra vannblokk). Forskjellene er bare 2 grader. Lenke til kommentar
CSSSK Skrevet 31. juli 2003 Forfatter Del Skrevet 31. juli 2003 Takker for alle svar folkens! Glemte å si et par ting. Jeg bruker AS3, har prøvd med forskjellig mengde, og blokka er montert MANGE ganger. Som sagt har jeg testa 3 forskjellige hk av forskjellige merker, og alle gir ca 50 grader. Vanntempen og lufttempen rett før radiator er målt med de sensorene i et Colorcase kabinett (type billigdritt), og kontrollmålt med et termometer jeg kjøpte på Jernia av ukjent merke. De viste ganske akkuret samme temp (+/- 1 grad). Jeg planslipte blokka før forrige montering - samme resultat. Det eneste jeg ikke har prøvd er å åpne blokka for å se om det har satt seg algevekst ellerno inne kanalene (Men jeg tviler litt på det også, for de ser helt rene ut det lille jeg ser hvis jeg skrur av niplene). Igrunn så skjønner jeg ikke hvorfor jeg får så høye temperaturer... Edit: leif Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå