Gå til innhold

Ingen oppsigelsestid nevnt i arbeidskontrakt

Anbefalte innlegg

OK, sitter nå fast med en sommerjobb so mer kjempekjip, og jeg har bestemt meg for å¨slutte så snart je gfår et annet jobbtilbud (rett rundt hjørnet). Min svært simple arbeidskontrakt med nåværende arbeidsgiver sier ingenting om oppsigelsestid - kan jeg da si opp på dagen? Kan arbeidsgiveren være en kjip jævel og kreve meg for penger for de potensielt tapte pengene min bortgang vil medføre?

Takker på forhånd for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- kan jeg da si opp på dagen? Kan arbeidsgiveren være en kjip jævel og kreve meg for penger for de potensielt tapte pengene min bortgang vil medføre?

Nei, då kjem arbeidsmiljølova sine reglar inn § 15-3, 1. stykket, seier då:

Hvis ikke annet er skriftlig avtalt eller fastsatt i tariffavtale, gjelder en gjensidig oppsigelsesfrist på én måned. Før oppsigelse har funnet sted, kan avtale om kortere oppsigelsesfrist bare inngås mellom arbeidsgiveren og tillitsvalgte ved virksomhet som er bundet av tariffavtale. Departementet kan gi forskrift om kortere oppsigelsesfrist for deltakere i arbeidsmarkedstiltak.

I praksis vil det seia: Seier du opp før 1. juli er arbeidsplikta di slutt 1. august.

Ved "fantegåing", altså ein arbeidstakar berre forsvinn medan han er tilsett, kan arbeidsgjevar krevja deg for alt tap som fyljger med dette. Eit krav som i prinsipp kan forfyljgast mot deg resten av livet, om arbeidsgjevar ynskjer og orkar.

Endret av Atlanterhavet
Lenke til kommentar

Så jeg kan ikke slutte før 28. Juli hvis jeg sier opp den 28. Juni? Altså, er "én måned" det samme som "samme dato, neste måned"?

Nei, ein heil månad + den månaden du står i i den augneblinken du leverer (skriftleg) oppseiing. 4. stykket i paragrafen eg siterte seier:

Oppsigelsesfrister som er fastsatt i første til tredje ledd løper fra og med første dag i måneden etter at oppsigelsen fant sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...