mateogold Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Ser på finnsederen.no att GSM 1800 er totalt forsvunnet fra Bergen, Stavanger og Trondheim bla., ser bare noen få i Oslo.... UMTS har tatt over mye av taletrafikken her - er det slik att Telenor og NetCom frigjør 1800 frekvensene for å bruke de på LTE mon tro? Begge bytter jo ut basestasjoene sine nå, så renger med de ikke installerte ny GSM 1800 innmat.... I Oslo er det noen rene 1800mhz stasjoner - regner med disse blir konvertert til UMTS eller tatt bort.... Hva mener/tror dere? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Hei, jeg har sett mye av det samme selv. Jeg tok det opp med dekningssjefen i NetCom (pussig at han skal hete Tommy Johansen når jeg het Tom Johansson tidligere, men samma det...). Han sier at GSM1800 først og fremst er (var) et kapasitetsprodukt for GSM900. For egen del vil jeg anta at det har lite for seg å bygge GSM1800 idag, siden denne teknologien ikke kan levere de høye datahastighetene som brukerne forlanger. Jeg skal ikke si at GSM er avlegs, men UMTS gir bare SÅ mye mer. Se for eksempel på Telenor som flere steder erstatter GSM med UMTS på 900-båndet. Jeg legger også merke til at der NetCom tidligere kombinerte GSM900 med GSM1800, er det GSM900 + UMTS2100 som gjelder. De har for resten bygget mange rene UMTS2100-siter i det siste Jeg aner ikke hva man kan bruke 1800-frekvensene til i fremtiden, men å bruke dem på GSM, er for meg komplett bortkastet bruk av båndbredde. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 26. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 26. juni 2011 Er ikke noen tvil om att LTE også kommer på 1800 i Norge, det som overrasket meg var att så mye var tatt bort av GSM-1800 allerede! NetCom, Telenor OG Mobile Norway bygger alle mange rene 2100mhz UMTS stasjoner for dekning og hastighet/kapasitet. Det blir Tri-Band LTE i byene på 800, 1800 og 2600, 800/2600 på tettsteder og rent 800 på bygda. Dette både fra NetCom og telenor. Var en artikkel om dette i anledning NC's pressemeldinger ang. utbytting av BTS'er. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 27. juni 2011 Del Skrevet 27. juni 2011 Sjekk om jeg har skjønt det: 800: (nytt bånd) LTE 900: Gradvis overgang fra GSM til UMTS 1800: Gradvis overgang fra GSM til LTE 2100: UMTS i overskuelig fremtid 2600: LTE i overskuelig fremtid Gud som jeg savner NMT... Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Blir nok noe slik ja Det snakkes også om å bruke 700mhz frekvenser fra digital dividende til LTE.... Blir spennende å se hva som kommer neste år. Fant endelig artikkelen jeg letet etter http://www.tu.no/article266505.ece "Forklaringen er at 4G vil bruke 800 MHz-frekvensene og 1800 MHz i tillegg til den nye frekvensen på 2600 MHz." Grunnen til att vi ikke ser 3G på 900 i byene enda er jo att det ikke er nok kapasitet i GSM nettet for å ta bort 5mhz fra GSM til UMTS, og når vi nå ser att de har tatt bort det meste av GSM 1800 nettet er jo dette lett å forstå. Så blir nok ett par år eller mer før vi får se UMTS 900 i Oslo, Bergen, Trondheim etc. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 27. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 27. juni 2011 Ser på byer som Kristiansand, Molde og Tromsø etc. som hadde GSM 1800 før att det nå er borte fra telenor's side.(ser NetCom fortsatt har 2 1800 i Tromsø....) Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 28. juni 2011 Del Skrevet 28. juni 2011 Det selges fortsatt telefoner som bare støtter GSM (måtte Gud forby!) og for at de skal komme på nett, må operatørene fortsatt holde liv i GSM-nettet. Da velger de å beholde 900-frekvensen for å kunne tilby dekning utenfor tettbygde strøk. Jeg ser at MobileNorway fortsatt setter opp en og annen GSM900-sender her på nedre Romerike. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 (endret) Og så har man masse M2M som går over GSM. MobileNorway kommer stort sett bare til å bygge UMTS utenfor Østlandet og de 4 store byene + nabobyer/forsteder? Kommer de til å bygge UMTS på 5mhz i E-GSM andre steder i landet? Endret 28. juni 2011 av mateogold Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 28. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 28. juni 2011 Så de var kommet opp både GSM og UMTS fra MN på Jessheim senteret (ullensakersenteret eller hva det heter....) når jeg var der for tre uker siden.... Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 30. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 30. juni 2011 Da fant jeg modellen som NetCom publiserte tidligere: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9 Skrevet 4. juli 2011 Del Skrevet 4. juli 2011 Så de var kommet opp både GSM og UMTS fra MN på Jessheim senteret (ullensakersenteret eller hva det heter....) når jeg var der for tre uker siden.... Har sett senderen. Skikkelig østblokk, spør du meg. Lenke til kommentar
mateogold Skrevet 4. juli 2011 Forfatter Del Skrevet 4. juli 2011 Skikkelig østblokk! Så dere svaret sjefen kom med da jeg spurte på mobilen.no om hvorfor de bygde ett så stygt nett? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå