Gå til innhold

Oppgradering av HTPC (Oppdatert; Passer dette sammen?)

Anbefalte innlegg

EDIT;

Passer dette sammen?

Hei

Jeg har bestemt meg for at min kjøre "stue-pc trenger en liten puss", den er ikke så gammel (2år ca), men jeg har lenge vært plaget av viftestøyen fra maskinen og tregheten.

Da jeg kikket på deler og la en plan for hva jeg ønsket meg var det en rekke faktorer som kom frem, men jeg er svært usikker på hva jeg skal velge meg. Skal jeg oppgradere alt, eller skal jeg beholde det jeg har delvis? hva skal jeg velge og ikke minst "bang for bucks" eller ytelse og kvalitet for kronestykkene mine om du vil.

Mine bruksområder er henholdsvis spilling MMO, FPS av og til - avspilling av video og musikk.

Det jeg har i dag er;

- AMD Phenom II x4 955 (black edition)

- Asus M4A785TD-V-EVO (Her har nettverkstilkoblingen sluttet å virke).

- XFX Radeon HD 5770 1GB GDDR5

- Crucial DDR3 1066MHz 4GB KIT, CL7,

- Chieftec Super Series PSU 750W Modulær

- Silverstone SST-LC17B HTPC, Black

- Samsung SpinPoint F1 1TB SATA2

Det jeg ønsker meg er;

- Vannkjøling - Eller en annen løsning for at det blir helt stille.

- 2 stk SD i raid - Maks 64GB

- Mer lagringsplass - 2-4TB

- Trådløst tastatur m/ mus - dnivo fra logitech kanskje?

Jeg har et budsjett på maks 7000,- for nye deler og det da med frakt o.l. Jeg tar i mot tips og hjelp til valg av deler til denne maskinen eller oppgraderingen, så jeg setter pris på alle forslag dere skulle komme med.

Ha en fin dag!

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tanken er mer, hvilke SSD disker skal jeg anskaffe?, jeg trenger også et nytt hovedkort, noen forslag? Og jeg trenger mer lagringsplass - hvilke disker er de beste på ytelsen i dag?

Og dersom noen har god kunnskap på kjøling, taes tips i mot med stor takk. Jeg vurderer også få skjermkortet avkjølt via vannkjølingen, vil dette kunne la seg gjøre på en enkel måte?

Lenke til kommentar

Jeg har fått undersøkt litt mer og ha bestemt for følgende deler..

Noen som kan fortelle meg om jeg burde oppgradere minnebrikkene og mengden i tillegg?

Dette skal jo være en maskin som kan lige greit benyttes til spill som til noe annet.

Endret av Aalton
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg har vært litt treg med å bestemme meg for hva jeg skal ha av deler, men min nåværende tok kvelden i går og da kan jeg like greit bare erstatte det meste.. Så jeg har funnet frem dette;

De utvalgte..

Jeg lurer litt på hvordan den CPU kjøleren vil passe? Jeg har da ca 2 CM klaring til toppen av kabinettet med denne.. Ser også at HK støtter 1066mhz RAM så jeg velger å beholde det jeg har i dag.. Skal uansett oppgradere med en SSD til senere og kan oppgradere RAM samtidig..

Hva tror dere, passer dette sammen?

Lenke til kommentar

Jeg har kikket litt på det og alt tyder på at det skal passe, men jeg sjekket en video på siden til Zalman og der blir den fremstilt med 2 vifter, er dette en nødvendighet? Eller kan den brukes uten ekstra vifter?

Er det eventuelt en annen svært stillegående kjøler til i5 som jeg kan bruke?

Lenke til kommentar

Jeg så på en flash video av monteringen, har også montert noe lignende før, blir spennende - Kommer tilbake med erfaringene mine om monteringen av utstyret. All svette, blod og tårer som måtte gå med på byggingen blir nok nøytralisert av SSD disken og mer lagringsplass uansett.. ;)

Lenke til kommentar

De utvalgte..

Jeg lurer litt på hvordan den CPU kjøleren vil passe?

Jeg sitter i samme båt som deg, og mine komponenter i samme kabinett som deg. Når den nye kjøleren min kommer i morgen blir det spennende å se hvordan den passer. Ifølge Google og YouTube skald den passe til både kabinettet og det relativt trange hovedkortet mitt, men man vet aldri.

Si ifra hvordan det er å kjøre på SSD. Jeg vurderer å kjøpe en liten en som systemdisk, men vet ikke om mitt heller begrensede bruk gjør det verdt det.

Lenke til kommentar

Kan jo nevne at kjøleren ikke passet, festene var plassert for langt unna hverandre i forhold til hullene - Så da får jeg se om jeg kan modifisere det på noen måte.. Eller var det latterlig dårlig plass til å feste den kjøleren, et hat uten like..

Nå må jeg også bestille meg en S-ata rom/brenner - Noen tips?

Minnebrikkene mine ville ikke funke som de skulle heller, det må jeg teste litt mer, men vurderer å bestille nye først som sist..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...