Gå til innhold

Fine dresser som passer


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en dress for første gang på egenhånd. Jeg er 16 år gammel og ikke særlig stor. Jeg er ca 170 cm.

 

Hvor får jeg kjøpt meg en dress som passer? Hvilke merker har små str?

Har lett etter små størrelser veldig lenge, og har bare funnet 46 som er den minste.

 

Har blant annet vært i Tiger of Sweden, Filippa K og Acne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen i klubben. Mange produsenter har 48 og 46 som minste størrelse. Noen har også 44 (H&M, Bruuns Bazaar, Hugo Boss osv.), men de varierer veldig i størrelsene så ofte er 44 like stort som 46 hos andre. Husker jeg prøvde en dressjakke i str. 44 fra Hugo Boss. Den var alt for stor for meg og veldig bred over skuldrene. Bruuns Bazaar har derimot en mye smalere passform. Har en dress fra de i str. 44, men den måtte igjennom en veldig dyr tur hos skredderen, og selv etter det sitter den ikke som jeg skulle ønsket.

For å gi deg noe å sammenligning med kan jeg si at jeg er 173 høy og veier 45kg.

På Brothers i Sverige (Nordbysenteret) har de faktisk ihvertfall én dress (eller blazer, husker ikke i farten) som er i 42. Det er første og eneste gang jeg har sett det, og selv den var en smule for stor, spesielt i skuldrene.

Prøv å sjekk hva du finner fra H&M og Topman.com (skjønner du har lagt lista høyere i forhold til kvalitet og pris, men det er bedre å kjøpe en billig dress som sitter enn å kjøpe en dyr dress som ikke sitter), hvor de fører noen få dresser/blazere i veldig små størrelser. Du vil dog antakeligvis oppleve at lengden på ermene er ganske lang, noe som innebærer at skredderen er nødt til å flytte knappene og totalt sy om ermene for å få riktig lengde, noe som imo er "waste of money" på jakker/dresser i den prisklassen. Hos de mer ordentlige merkene er det absolutt ingenting å hente om du er veldig liten, det kan jeg garantere deg etter flere år med intens leting.

Jeg har kommet fram til at det kun er to løsninger for meg: MTM eller skreddersydd dress. Det skal ikke være lett for småfolket. :)

Edit: Kan nevne at en skredder kan sy inn sømmen bak på jakken slik at skuldrene sitter riktig (alt etter konstruksjonen av jakken, uten at jeg vet nok om det), noe jeg ble nødt til å gjøre med dressen min fra Bruuns Bazaar. Ulempen er dog at det gjerne koster rundt 1k+ og du kan ende med å ødelegge dressjakken, så det er også en risiko involvert i å få det gjort.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Eller ikke. Hadde heller gått naken enn å gå med en dress fra Dressmann. Det er ikke noe jeg bare synser om ettersom jeg en gang eide en dress fra Dressmann, nettopp til konfirmasjonen min. *grøss*

Edit: For øvrig skal det sies at Dressmann ikke har veldig små størrelser, ihvertfall ikke for noen år tilbake.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Hva er så gale med dressmann da? Dressene der er billig og ser helt lik ut som andre dresser. For en person som er 16 år kan det hende at den skreddersydde dressen til 7000 kr ikke passer om 2 år, er ikke det like greit å kjøpe en som er litt rimligere da?

 

De ser helt like ut som andre dresser? Tror du er på feil forum. Prøv www.dumb-teens-forum.com

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Hva er så gale med dressmann da? Dressene der er billig og ser helt lik ut som andre dresser. For en person som er 16 år kan det hende at den skreddersydde dressen til 7000 kr ikke passer om 2 år, er ikke det like greit å kjøpe en som er litt rimligere da?

Uten å gå så langt som The Fashionista kan si:

Nei, de ser absolutt ikke ut som andre dresser. Passformen på dresser fra Dressmann er generelt dårlig. En ting du helt glemte å nevne er to andre viktige faktorer, nemlig stoff og konstruksjon.

Det er ingen som sier at man er nødt til å kjøpe en skreddersydd dress for å få noe som er bedre enn en dress fra Dressmann, og det ville forbauset meg om en 16-åring ville brukt penger på en MTM eller skreddersydd dress. Det finnes uansett nok av alternativer til dresser fra Dressmann som er mye bedre, som kanskje koster 1-3k mer enn en gjennomsnittlig dress fra Dressmann.

Det er tydelig at du ikke er over gjennomsnittet interessert i klær, men å kjøpe en dress fra Dressmann er i mine øyne som å kappe av seg ballene.

Lenke til kommentar

Nei, du har rett der, er ikke noe motefreak. Men syntes bare det er dumt å legge ut masse penger mens man er i en voksealder. nå vet ikke jeg hva trådstarter har tenkt å legge ut, men personlig syntes jeg dressene til dressmann holder. Har aldri opplevd særlig problemer med de, og syntes stoffet er helt greit. en ting, du sier å kjøpe dress fra Dressmann er som å kappe av seg ballene.... Vell, da bor jeg i en balleløs bydel, siden de fleste her kjøper dressene sine på dressmann

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Nei, du har rett der, er ikke noe motefreak. Men syntes bare det er dumt å legge ut masse penger mens man er i en voksealder. nå vet ikke jeg hva trådstarter har tenkt å legge ut, men personlig syntes jeg dressene til dressmann holder. Har aldri opplevd særlig problemer med de, og syntes stoffet er helt greit. en ting, du sier å kjøpe dress fra Dressmann er som å kappe av seg ballene.... Vell, da bor jeg i en balleløs bydel, siden de fleste her kjøper dressene sine på dressmann

Hadde du lest førsteposten hadde du visst hvor han la lista.

Dessverre kjøper majoriteten av menn i Norge dressene sine på Dressmann, men det er jo ikke rart slik samfunnet har blitt over årene. Folk bryr seg ikke om hvilke signaler de sender ut, rett og slett.

Om du synes stoffene Dressmann bruker helt greie betyr det bare at du ikke har opplevd skikkelig stoff.

Støtter for øvrig tipset om Bertoni, spesielt på tilbud. De har en del i små størrelser, men passformene er litt så som så, men langt bedre enn Dressmann, ihvertfall for unge.

Endret av lokeland
Lenke til kommentar

Menswear.no - de har to butikker i Oslo. Der har de de fleste størrelser og har de ikke den rette så syr de inn for deg uten tillegg i prisen. Ikke er de overdrevent dyre heller.

 

Hørtes bra ut. Hvordan er kvaliteten på dressene? Ut i fra bildene var ikke skulderputene noe særlig, det er vel polyester i dressene?

Lenke til kommentar

Som fashionista skriver, det er ikke noe dårlig kvalitet på stoffet, de bruker de beste ull-kvalitetene fra nevnte merker. Skal for øvrig nevnes at det ikke er alle modeller som føres i uvanlige størrelser. Skulderputene synes jeg sitter godt men passformen er jo individuell så jeg kan ikke si noe mer om det. Når det gjelder kvaliteten på putene så har jeg ikke hatt mine dresser fra de lenge nok til at jeg kan uttale meg om holdbarheten desverre.

Lenke til kommentar
de bruker de beste ull-kvalitetene fra nevnte merker

 

Det gjør de ikke. Stoff til en dress i de beste stoffene fra Zegna, Loro Piana osv koster langt mer enn 4200 kr, som så vidt jeg kan skjønne er det de dyreste dressene deres koster. For all del, stoffene er nok langt bedre enn det man finner på Dressmann osv, men de beste er de ikke.

Lenke til kommentar

Hørtes ihvertfall ut som et greit alternativ, med en ikke altfor stiv pris på rundt 3500, inklsuv bukse og tilpassing av skredder. Hvordan vil dere tro kvaliteteten er i sammenlikning med dresser i samme prisklassen, som f. eks Bertoni? De legger seg vel rundt samme prisklasse.

Lenke til kommentar

Bertoni er glad i polyester. Og passformene er ikke mye å rope hurra for. Nettopp derfor jeg gikk for dress fra Bruuns Bazaar, som koster ca. like mye, hvor stoffet var av 100% ull og passformen mye, mye bedre.

Hadde valgt Meanswear (ut i fra det lille jeg vet om den) fremfor Bertoni any day.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...