lisA- Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Jeg eier et webhotell og et domene hvor jeg selger web design. Jeg selger ikke så mye, for det er ikke det jeg driver med mest. Men jeg får en hundrelapp her og der. Det er ikke en gang så ofte som hver måned. I tillegg har jeg google annonser på siden min. La dem inn der i desember, og jeg regner med å ha tjent 600 kr (som er minimumsgrensen for uttak) i juli/august/september. Så kanskje jeg tar ut 600 kr hver 7-9 måned.. Jeg lurer på om dette kan regnes som en hobbyvirksomhet, og hvis jeg ikke tar feil, så er inntektsgrensen på 4000 kr per kalenderår. Trenger jeg å skatte av dette, og må jeg føre det inn i selvangivelsen? Endret 25. juni 2011 av lisA- Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg er usikker, men tror ikke man kan føre alt under 4000 som hobbyvirksomhet. Det avhenger av om virksomheten er av økonomisk karakter som er egnet til å gi overskudd. Det er sikkert noen av de andre her som har et godt svar på det. Lenke til kommentar
Aksjebloggeren Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Jeg tror ikke du trenger ikke å skatte av det så lave innteker som du har nå. Men du må likevel oppgi det på selvangivelsen som med alt annet. Å vite om det kan regnes som hobby eller virksomhet er vanskelig og skatteetaten ser helst at du snakker med dem for å komme frem til et svar. Men med så lave inntekter som du har her så tror jeg nok du kan renge det som en hobby en god stund til. I en e-post utveksling med skatteetaten selv fikk jeg rådet om at jeg skulle komme tilbake til dem når/hvis inntektene begynte å komme opp i 10-20K for så å avgjøre om det er hobby eller virksomhet. Men det må selvsagt fortsatt oppgis på selvangivelsen. Det er veldig diffust dette her. Det hadde strengt tatt vært letter eå forholde seg til ett tall, men da har vi det andre problemet med at det gjerne kan bli for firkantet regelverk. Men dette inntektsgrensen på 4000 kr dere nevner, hvor har dere det fra? Den ble aldri nevnt i de e-postsamtalene jeg hadde med dem. Er det noe nytt det kanskje? (Sist jeg snakket med dem om dette var for ca et år siden). Endret 25. juni 2011 av Aksjebloggeren Lenke til kommentar
lisA- Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg tror ikke du trenger ikke å skatte av det så lave innteker som du har nå. Men du må likevel oppgi det på selvangivelsen som med alt annet. Å vite om det kan regnes som hobby eller virksomhet er vanskelig og skatteetaten ser helst at du snakker med dem for å komme frem til et svar. Men med så lave inntekter som du har her så tror jeg nok du kan renge det som en hobby en god stund til. I en e-post utveksling med skatteetaten selv fikk jeg rådet om at jeg skulle komme tilbake til dem når/hvis inntektene begynte å komme opp i 10-20K for så å avgjøre om det er hobby eller virksomhet. Men det må selvsagt fortsatt oppgis på selvangivelsen. Det er veldig diffust dette her. Det hadde strengt tatt vært letter eå forholde seg til ett tall, men da har vi det andre problemet med at det gjerne kan bli for firkantet regelverk. Men dette inntektsgrensen på 4000 kr dere nevner, hvor har dere det fra? Den ble aldri nevnt i de e-postsamtalene jeg hadde med dem. Er det noe nytt det kanskje? (Sist jeg snakket med dem om dette var for ca et år siden). Leste en artikkel på Aftenposten, men jeg misforsto nok litt, for det handlet tydeligvis om naturprodukter. http://www.aftenposten.no/jobb/article1845430.ece Lenke til kommentar
Dux ducis Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 4000 kr som grense hørtes merkelig ut ja, som sagt før.. Hovedprinsippet er jo at all virksomhet som genererer overskudd er næringsvirksomhet, og dermed trer skattelovens bestemmelser i kraft. Så i prinsippet er vel all virksomhet næringsvirksomhet dersom inntektene dine overstiger kostnadene dine. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå