NeEeO Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Hallo, jeg får 3. i Norsk skriftlig. Noen som har noen tips om hvoran jeg kan løfte språket? og gjøre det til en 4? Lenke til kommentar
Tensai Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Les relevante tekster og skriv analyser og tolkninger istedet for noveller, essay etc. Analyse av et eller annet slag er den oppgaven du kan være mest sikker på å få på en eksamen, og skal virkelig ikke mye trening til for å ligge regelmessig på et femmer nivå. Når du får tilbakemelding på analyser du har skrevet, så vis interesse til læreren om hvordan du kan forbedre deg, hvis det er visse ting med oppsettet som læreren ikke liker eller liker veldig godt og du viser at du kan rette på slike ting, så viser du til læreren at du bryr deg om faget og det læreren prøver å formidle. Dette betyr veldig mye for alle norsklærere, og når alt kommer til alt så er lærerens karaktersetting av teksten din subjektiv, så å gi læreren et godt inntrykk av ditt forhold til faget er nesten like viktig som å skrive en god tekst. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg tror det viktigste er å lese og skrive mye. Skjønnlitteratur, faglitteratur og enkelte aviser er greie, og har stort sett et korrekt språk (noe for eksempel dette forumet ikke nødvendigvis har). Siden du spør om hjelp til å løfte språket, kommenterer jeg et par åpenbare grammatiske feil i innlegget ditt. 1. Jeg bor i Norge. Jeg snakker norsk. Jeg er en nordmann. Ser du hva du har gjort feil? 2. Unngå å starte setninger med konjuksjoner (bindeordene og, for, men, så og eller) 3. Se over det du leser og bruk stavekontroll, men ikke høyreklikk for å få opp alternativer. Se om du kan finne ut selv hva som er galt. Du har skrevet "hvoran" i stedet for "hvordan". Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 * Oppsett av teksten er viktig, uansett sjanger. * Det finnes fire forskjellige fortellermåter, bruk alle (om det passer med sjangeren). * Skriveleifer er unødvendige. * Ikke lag for tunge og kompliserte setninger, ei heller korte setninger (se eks. 1 i posten over) * Det er veldig viktig at du passer på synsvinkelen i teksten din. Man skal ikke bytte på disse, da du vil forvirre leseren (skjønner?). * Språklige virkemidler er alltid et pluss, det finnes mange, og du bør kunne alle sammen. * Avhengig er sjanger, er det alltid viktig å få med alt som hører til den sjangeren (fakta i sakprosa, moral, humør i skjønnlitteratur osv.). Det hadde også hjulpet om du kunne vise/si hvilke kommentarer du får av læreren på ulike tekster. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 25. juni 2011 Forfatter Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg tror det viktigste er å lese og skrive mye. Skjønnlitteratur, faglitteratur og enkelte aviser er greie, og har stort sett et korrekt språk (noe for eksempel dette forumet ikke nødvendigvis har). Siden du spør om hjelp til å løfte språket, kommenterer jeg et par åpenbare grammatiske feil i innlegget ditt. 1. Jeg bor i Norge. Jeg snakker norsk. Jeg er en nordmann. Ser du hva du har gjort feil? 2. Unngå å starte setninger med konjuksjoner (bindeordene og, for, men, så og eller) 3. Se over det du leser og bruk stavekontroll, men ikke høyreklikk for å få opp alternativer. Se om du kan finne ut selv hva som er galt. Du har skrevet "hvoran" i stedet for "hvordan". Skrev i hastverk, selfølgelig vet jeg at det heter "Hvordan" og ikke "Hvoran" 1. jeg forstår ikke hva som er feilen ? Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Feilen er at du ikke prater Norsk, men norsk. For øvrig er ordet du er ute etter «selvfølgelig» — ikke din egenproduserte variant. Til å begynne med er det viktig at du klarer å skrive ordene korrekt; hvis du er usikker på hvordan noe skal skrives, er du rett og slett nødt til å søke det opp. Da lærer du faktisk noe. Du må også være bevisst på ditt eget språk og din egen tegnsetting; du glemte nemlig punktum i innlegget ditt. Det skal heller ikke være et mellomrom før spørsmåltegnet. 1 Lenke til kommentar
stifa Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Jeg ser at du demonstrerer dine norskferdigheter, Rotteh. Du bør kanskje merke deg at vi ikke bruker m-tankestrek (—) i norsk, men n-tankestrek (–). EDIT: Det er en typisk feil som oppstår når jeg bruker dette tastaturet. Jeg bør kanskje se over det jeg skriver her. Endret 25. juni 2011 av stifa 1 Lenke til kommentar
Gjest member-101642 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Ta deg god tid og les gjennom teksten. Synes du den flyter skikkelig, eller er der setninger som får det til å stoppe litt opp? Disse må du i tilfelle endre. Sørg for at ordvalget er variert, og bruk gjerne synonymer. Dersom du har noen egenproduserte tekster å dele med oss, så skal du få konstruktiv kritikk. Jeg ser at du dmeonstrerer dine norskferdigheter, Rotteh. Du bør kanskje merke deg at vi ikke bruker m-tankestrek (—) i norsk, men n-tankestrek (–). Jeg ser at du viser frem dine. Endret 25. juni 2011 av member-101642 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+987123 Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 (endret) Jeg tror det viktigste er å lese og skrive mye. Skjønnlitteratur, faglitteratur og enkelte aviser er greie, og har stort sett et korrekt språk (noe for eksempel dette forumet ikke nødvendigvis har). Siden du spør om hjelp til å løfte språket, kommenterer jeg et par åpenbare grammatiske feil i innlegget ditt. 1. Jeg bor i Norge. Jeg snakker norsk. Jeg er en nordmann. Ser du hva du har gjort feil? 2. Unngå å starte setninger med konjuksjoner (bindeordene og, for, men, så og eller) 3. Se over det du leser og bruk stavekontroll, men ikke høyreklikk for å få opp alternativer. Se om du kan finne ut selv hva som er galt. Du har skrevet "hvoran" i stedet for "hvordan". Skrev i hastverk, selfølgelig vet jeg at det heter "Hvordan" og ikke "Hvoran" 1. jeg forstår ikke hva som er feilen ? I stedet for mange korte setninger, gir det bedre flyt om de blir bundet sammen (husker ikke ordet for dette nå, men det er en typisk "barne" feil). Det å starte mange setninger etter hverandre med samme ord er også dumt å gjøre, da variasjon skaper bedre flyt i teksten. Endret 25. juni 2011 av Slettet+987123 Lenke til kommentar
Cxz Skrevet 25. juni 2011 Del Skrevet 25. juni 2011 Jeg ser at du demonstrerer dine norskferdigheter, Rotteh. Du bør kanskje merke deg at vi ikke bruker m-tankestrek (—) i norsk, men n-tankestrek (–). EDIT: Det er en typisk feil som oppstår når jeg bruker dette tastaturet. Jeg bør kanskje se over det jeg skriver her. Offtopic: Kan du gi meg en sikker kilde på dette? I følge kildene jeg finner er begge alternativene likeverdige, men n-tankestreken er riktig nok mest i bruk. http://typografi.wikispaces.com/tankestrek http://www.typografi.no/pages/nettsted/leksikon.aspx?aID=632&kID=59&eid=23 Ontopic: Å lese bøker som interesserer deg er etter min mening en av de beste måtene du kan forbedre norskferdighetene dine på. (Vær imidlertid oppmerksom på at norskkvaliteten på ulike bøker varierer veldig.) Hvis du i tillegg konsentrerer deg og er bevisst på hvordan forfattere bygger opp setningene sine, er muligheten stor for at du lærer svært mye. Det er i alle fall min personlige erfaring. Lenke til kommentar
Mokko Skrevet 26. juni 2011 Del Skrevet 26. juni 2011 Les en god bok - og da mener jeg ikke en bok norsklæreren din har prakket på deg, for de kan ofte være kjedelige og gi assosiasjoner til skole. Stikk til en bokhandel, les bakpå noen bøker, spør en som jobber der, og kjøp deg en bok du kan lese på samme måte som når du spiser en gourmetmiddag, og ikke som når du motvillig prøver å tvinge i deg gårsdagens oppvarmede og lite velsmakende rester. Det beste hadde vært å ta med seg et par bøker til et feriested der du er uten internett og særlig med TV-, film- og spillmuligheter - etter fire uker på et slikt sted hadde jeg i sommerferien for et år siden leste fem Jo Nesbø-bøker. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå