Gå til innhold

Galskapen som er Historisk Wargaming

Gunfreak

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dere har alle kjøpt disse mytene munkene kom med, alle vet jo at vikinger var snille som lam.

De var egentlig mjød selgere, dro rundt om i hele europa og amerika og midtøsten, ja selv til kina kom de for å selge mjødet sitt, det var disse slemme anglo-Saxonene som drepete de stakars vikingene uten grunn fordi dem ville selge sit egent mjød, stamford brigade var en masakre av disse snille vikingene, 10 000 vikinger kom over til england for å starte mjød industri, mens de gikk rundt å så etter et sted å legge mjød brygeriet sitt, når 15 000 anglo saxons drepte de forsvarsløse og UBEVEPNEDE vikingene.

• Liker 2
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Er en min siste enhet, og igjen er det masse små detaljer å passe på.

Først er det spørsmålet om fargene, grønt er greit nok, vi vet uniformene på russerne var grønne, men hvilken type grønn da, før ble de fremstilt som ganske lyse grønne, og det var det på 1800tallet, men under Napoleons krigene viste det seg at deres grønne jakke var ektremt mørk, beskrevet nesten som svarte i visse lys.

En fordel med disse russerne, er at lett infanteri og linje infanteri brukte mer eller mindre samme uniform, så eneste forskjellen er at buksene er hvite for linje infanteri og grønne for jegere.

Det er også andre små forskjeller, jegere hadde svart lær ikke hvit lær, de hadde mindre rød farge på duskene som hang på sverdet sitt.

Men det største problemet med russerne, er å holde styr på pompoms, De hadde veldig spesifik farge kombo på dem.

Hvert regiment besto av 3 battaljoner, Men bare første og treide battaljon var i felten, andre battaljon var hjemme og ble brukt som en reserve for forsterkinger.

Farge komboen er som følger.

Tamopolfin001.jpg

Tamopolfin002.jpg

Tamopolfin005.jpg

Første Battaljon: Greadier rød, musketeer hvit med grønn senter, carabiner gul.

Tredie battaljon: Grenadier rød over blå, musketeer, blå med hvit senter, carabiner gul over blå.

Så du må passe på dette når du maler, det blir noe mer komplisert pga. battaljon strukturen.

En russisk bataljon besto av 4 kompanier, men det er ikke så enkelt, det er ikke slik at du har 1 grenadier kompani, 1 carabiner kompani og 2 musketeer kompaier.

I stede har du 3 musketeer kompanier og to platoons, altså et halvt kompani. En platoon er grenadier en er carabiner. Dette gjør det noe komplisert å sette sammen enheter.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Nå er jeg i WW2 mood, det finnes hovedsaklig to type WW2 spiller, Operational og Skirmish.

Skirmish er veldig populært i WW2, ofte kan en spiller ha så få som 12 figurer, eller en squad, bordene man spille på er ofte små som 1.5x15m, ofte representere bordet bare 150x150 meter, det er snakk om små kamper med få soldater, i slike spill er våpen veldig viktig, hver soldat har et våpen, og de våpene er med på å justere ting, en MG42 er helt anderledes å skyte med enn en rifle osv. Du må med andre ord tenke på våpene til hver enkelt soldat. hver runde kan tilsvare så få som 10 sekunder i spill tid. Så du bruker kanskje 4 minutter på å spille en runde, mens i spillet har det bare godt 10 sekunder osv.

Det spillet jeg bruker heter Blitzkreig commander og er operational, hver base tilsvare en platoon, så de 3 figurene jeg har på basen, representer alt fra 25+ til 60 mann. Dette er for å spille store slag, man kan spille med hele regimenter, som tilsvarer 3000+ soldater.

SovietandGermans001.jpg

SovietandGermans002.jpg

SovietandGermans003.jpg

SovietandGermans004.jpg

SovietandGermans008.jpg

Fordi spillet er mer abstrakt og siden hver base er en platoon, har hver base en gitt attack rating basert på sammlete våpen i platoonen, derfor har feks. tyskere mer attack points fordi de bruker MG42 og MG34 som var mer effektive enn de russiske, britiske og amerikanske LMGen. Mens en Amerikansk airborne har samme rating som tyskerne fordi de brukte .30 cal maskingevær på samme måte som tyskerne bruke sine MGer.

Her er en tysk base

SovietandGermans013.jpg

SovietandGermans014.jpg

SovietandGermans019.jpg

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg leser mye historie selv og synes dette ser ut som en utrolig kul hobby, om enn bare for å samle og male figurene. Gjetter på at du bruker bøkene til Osprey Publishing som historisk rettesnor? Jeg har en god bunke av dem selv, og er spesielt interessert i hærer fra middelalderen.

Jeg drev litt med Warhammer på ungdomsskolen/videregående men var tvunget til å nedprioritere det da jeg jobbet med masteravhandlingen min. Uansett tenker jeg at det må være langt mer interessant å rekonstruere faktiske hærer og slag enn rene fantasihærer, da man må gjøre research og får en skikkelig akademisk utfordring i tillegg til det kunstneriske.

Samtidig tenker jeg at det må være ekstremt vanskelig å skape et stort miljø rundt dette. I min erfaring er det nærmest umulig å få folk til å engasjere seg i noe som krever mye tid, penger og energi, spesielt blant en så liten befolkning. Dette er ikke noe man kan drive med et par timer på søndagskvelden; husker jeg kunne bruke opp til to timer på å male bare en enkelt figur.

Lenke til kommentar

Bruker ikks Osprey, de er dyre i forhold til hva man får av info, noen ganger er det greit, men ellers finner du det meste du trenger på nett, bare noen ganger må man bruker penger på å finne info og ikke altid da det er osprey, For 7 års krigen har du en helt egen wiki side, som bare handler om krigen, med over 2500 uniforms ilustasjoner.

Utifra hvilken periode i middelalderen du er ute etter, kan du enten male dem som du vil eller finne noen perioder som er ekstremt godt detaljert, feks. 100 års krigen dekker 100+ år, og mye av den tiden hadde soldater og riddere ren rusting, eller blank rusting, altså ikke noe som viser hvem de tilhører, noen har litt tøy som kan males til å vise at de til hørte den og den siden, men ofte kan du bruke samme figurer til begge sider. På andre siden har du rosekrigen, der mange soldater ofte hadde fargene til adelen de tjente, så de som var under Richard III hadde denne fargen, de som var under Tuder hadde denne osv.

Vikinger kan også males nesten som du vil

Lenke til kommentar

Ja, fallgruvene er langt færre i perioder der det er få primærkilder, og det gir mer kunsterisk frihet. I moderne tid gir ofte kildene et så detaljert bilde at det er fort gjort å dumme seg ut, spesielt når det blir snakk om flere uniformsbytter i løpet av 5-10 år.

Men så spørs det om de man spiller med faktisk har kunnskapen til å påpeke feil da...

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...
  • 7 måneder senere...

Long time no see.

Nå har jeg fordypet meg i 7 års krigen.

Leser bok om Fredrik den stores 2 største seire. Rossback og Leuthen.

Og maler Østrikere og prøysere.

Ungarere, disse er fargerike jævler,

hungary001_zps3dfe014c.jpg

Østriske Moltke infanteriet og ungarske infanteriet.

hungary006_zps38318a5a.jpg

Prøysiske von Sers Fusiliers

IR49003_zps6b453ed7.jpg

Tredje bataljon av garden

Prussians002_zps9bba893b.jpg

Fusiliers og graden sammen

Prussians004_zpsa2a5db1a.jpg

Prøysiske Meinicke dragoons

Prussians006_zps2fbb2f3b.jpg

Prussians007_zpscf5490d6.jpg

• Liker 2
Lenke til kommentar

Det er allerede blitt avklart i en post lengre opp.

Ellers har jeg veldig sans for bildene. Jeg har alltid likt militærminiatyrer, spesielt når de er oppstilt for å illustrere et historisk slag.

Jeg var forøvrig i militærmuseet i Toledo (i Spania, ikke USA) i fjor og de hadde flere kule oppsetninger av miniatyrhærer fra forskjellige perioder. Jeg tok bilder av flere av dem, men dessverre er kvaliteten på bildene ikke helt ideell da jeg måtte ta dem gjennom en glassmonter:

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402807550557&l=b98c8df30b

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402821495557&l=816ee5fd7c

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402821765557&l=7ecefefbb5

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402821835557&l=6bd0de867a

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402821875557&l=4bae737ad0

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402822015557&l=847765914c

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402822265557&l=7535002f03

https://www.facebook.com/photo.php?fbid=10153402822370557&l=fcbd9ad62a (Toledos Alcazar)

Si ifra hvis linkene ikke virker. I følge Facebook skal man kunne åpne disse linkene selv om man ikke har FB-konto.

Lenke til kommentar

Fordi jeg ikke liker reglene.

Spillet er alt for sentert rundt tanks, og simulerer dårlig infanteri kamper, også er det veldig hva skal man si, "gamey" artillery som har rekkevidde på sånn 40km er plasert på bordet som bare er sånn 2 km dypt.

Så aldri likt det, er mye mer interesert i micro kampene under ww2, med bare noen dusin soldater kjemper for livet i hekkene eller jungelen.

En av grunnene til at flames of war er populært er at det er veldig likt warhammer i spille effekten, så folk som liker warhammer kan derfor spile dette, derfor spilelt noen ganger kalles warhammer WW2.

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

To type lanse bevepna kavaleri med 200 års mellomrom.

Gendarmes

Gendarmes3_zpsfa9f523e.jpg

Etterfølgerne til Middelaldernes Ridder, De var den dominerende formen for tungt kavaleri under de Italienske krigene, originalt Franske, det tok ikke lang tid før de andre lendene fant sine kopier, og selv om frankrike tapte de fleste senere slag i denne krigen(eller serier med kriger) Var aldri Gendarmes kopiene like gode som de originale.

Gendarmes_zps496269c4.jpg

Gendarmes2_zpse09e257d.jpg

Mens Gendarmes var Elite kavaleriet på 1500 tallet, var Landewhr Kavalaeriet til Prøysen i 1813 det totalt omvendte.

Som sine landwehr brødre til fots var de ikke sett på som elite eller en gang spesielt bra.

Men de var bedre enn sitt rykte(vanligvis) Men de var dårlig utstyrt, Napoleon likte ikke hvordan de så ut, når noen landwehr fanger ble ført forbi han.

5thsilisianlandwehr_zpsb67f2a70.jpg

5thsilisianlandwehr2_zps88f29b0e.jpg

Dette er det 5. Schlenske regimentet, og de var faktisk dårlig trent når de møte kamp første gang. Som alle schlenske regimenter hadde de gule farger, på forskjellige steder på uniformen sin.

• Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Meget flotte. Interessert i Sengoku Jidai selv og har lest en del av bøkene til Stephen Turnbull.

Har du sett ten to chi?

ikke noe mester film, men er den eneste du kan se tusenvis av soldater i Sengoku rustninger, med hundrevis av samuraier på hest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...